Reparatie Holz-her 2153 decoupeerzaag (onderdelen)

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Deze Holz-her 2153 is nogal misbruikt. Zaagje is in de chuck geramd waardoor de chuck gescheurd is. :( Heb 'm nog niet open gehad maar zit te twijfelen of het mogelijk is een nieuwe chuck te kopen+installeren. Iemand tips voor een onderdelen-leverancier?
IMG_20191122_082010.jpgIMG_20191122_082005.jpg

NB: niet mijn gereedschap. Kwam op werk voorbij en heb 'm (voor even) van de container gered.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Zit daar een inbusje in om die zaag vast te zetten? Lijkt erop dat iemand met dikke armen even een zaagje heeft vastgezet.....
Heb je al gekeken of er nog wat leven zit in de koolborstels? Anders moet je wellicht meer vervangen.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik heb ook zo'n Holz-Herretje gehad. Fijne machine, beresterk!
Die as is niet te repareren. Hij is gemaakt van staal met een hoog koolstofgehalte; als je dat last, komen er onoverkomelijke lasspanningen in en zal hij al gauw afbreken, net naast de las. Bovendien zit je met die inwendige uitgedraaide kamer, die al gauw vervormt bij lassen.
Onderdelen zijn al heel lang niet meer leverbaar, ik denk dat de machine meer dan 30 jaar oud is.
Op marktplaats komt zo'n machine af en toe langs, voor weinig. Kun je van twee één maken. Het is niet moeilijk om 'm te demonteren.
Wim.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Dank voor de reacties. Het is inderdaad een oud beestje uit de tijd dat ze nog degelijke machines maakten. Wel wat zwaarder door metalen componenten.
Van twee één maken loont denk ik niet. Wellicht wel even ogen open houden voor (tweedehands) vervanger. Degelijk en robuust zijn primaire eisen. Hoeft niet heel nauwkeurig recht/haaks te kunnen zagen. Wordt gebruikt om plaatmateriaal grof in model te zagen voor tijdelijk steigerwerk/afscherming. Af en toe zal ie ergens vanaf stuiteren...
Een consumer of prosumer decoupeerzaag voldoet in de praktijk waarschijnlijk wel maar misschien niet voor lang vanwege de omgang. Een Mafell/Festool/Hilti is haast zonde voor dit werk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.