Zelfbouw VAC sys voor MFT top.

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik kwam toevallig in een filmpje een zelfbouw vac sys tegen.
Je zag het alleen in werking en verder werdt er niet echt op ingegaan hoe dat systeem nu eigenlijk werkt.

Dat heeft me aan het denken gezet.

Als onder de gaten van de MFT tafel nou op een of andere manier een vacuum gecreëerd kan worden dan ben je er.
Verder nadenken bracht de wens naar boven om dat dan flexibel en verplaatsbaar te maken, en als laatste wens moet het wel qua prijs leuk blijven.

Nu zit ik te denken om een vacuumpomp zodanig aan te sluiten dat ik uit 2 of 4 slangetjes slangetjes keuze heb.
Het lijkt mij dat als je een benchdog met een rubbertje zou hebben....(bijv die Parfdogs van UJK) dat je daar een gaatje in kunt boren om daar een vacuumslangetje in te steken.

Als je die vervolgens aan de onderkant in een gat naar keuze steekt kun je met 2 of 4 gaten volgens mij best een groot klembereik krijgen.

Als je het te klemmen object dan bovenop de tafel op een rubber plaatje legt met een gaatje boven het MFT gat waar de benchdog onder zit zou het vacuum moeten zuigen en vasthouden.

Tot zover de theorie.

Nu de praktijk.....

Maak ik ergens een denkfout? of is is het inderdaad zo simpel als het lijkt?

Zo ja, dan denk ik dat ik een goedkope vacuumpomp probeer te vinden en wat slang materiaal en ga ik eens aanklooien.

Of zijn er al forumgenoten die al veel verder zijn op dit gebied en hun set-up en ervaringen willen delen?

Groet,
Danny
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er staat al een post over dit onderwerp op het forum. Gemaakt door een Duitse pianohersteller. Gebruikt ook een soort mft tafel. Zou ook in een oude post van mij te vinden zijn. Nu lukt het mij even niet.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ja dat filmpje heb ik ook voorbij zien komen.

Ik wist alleen niet dat die ook hier gepost was...excuus.

Maar hoewel hij het er dus over heeft dat het op die werkbank zit.
Kom ik er niet uit/achter hoe hij zijn setup gemaakt heeft.

Hoe krijg hij bijvoorbeeld zijn vacuumslangen aangesloten aan de onderkant?
Wat gebruikt hij daarvoor?

En welke pomp hij gebruikt......

Ik zelf zit te denken om zoiets te bestellen.
https://www.xlshopping.nl/product/v...byj83Bc2sg6IwIFP4mTWgcFV6A2H2seMaAtFFEALw_wcB

En dan een beetje te gaan klooien.
Of denken jullie dat deze pomp nier sterk genoeg gaat zijn?




PS. Hij heeft wel een heeeele mooie werkbank.....:eek:
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
denk vooral te weinig debiet. Ik zou eerder voor een zijkanaalventilator gaan voor dat doel.
Die dingen worden gebruikt bij geldbuizen vroeger, en bij industriële stofzuigers etc.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
denk vooral te weinig debiet. Ik zou eerder voor een zijkanaalventilator gaan voor dat doel.
Die dingen worden gebruikt bij geldbuizen vroeger, en bij industriële stofzuigers etc.
in deze toepassing is debiet niet belangrijk dus begin maar te “klooien” met deze pomp, voor het geld moet je het niet laten

en dit soort nippels kun je in je tafel schroeven
 
Laatst bewerkt:

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Kijk Charel09.....die zocht ik.

Ik had bij gereedschappro al benchdogs gezien die hol waren met schroefdraad.
Ik vond alleen de prijs per 2 wat aan de maat......maar ik ga even verder zoeken.

Wat zijn de meningen over de te gebruiken slang?
En dan met name de aftakking tussen 2 of 4 slangen?

Gewoon zo'n splitter ertussen? en dan 2 splitters voor 4 slangen?

Of ga ik dan tegen beperkingen aanlopen met de pomp?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Kijk Charel09.....die zocht ik.
En dan met name de aftakking tussen 2 of 4 slangen?
Gewoon zo'n splitter ertussen? en dan 2 splitters voor 4 slangen?
Of ga ik dan tegen beperkingen aanlopen met de pomp?

zolang je ervoor zorgt dat alle koppelingen lekvrij zijn en ook het blokje/schuim van goede kwaliteit is, zijn er geen (bijna) lekken en moet je vacuumpomp niet hard werken. Theoretisch kan je een pomp met heel kleine capaciteit nemen omdat er geen verlies is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.