houten rand

john cl

Nieuw lid
27 feb 2011
7
0
goede middag
ik heb een vraagje

Ik heb een ronde vijver ongeveer 50 cm boven het maai veld uit,hier heb ik een muurtje omheen gemetseld.
De doorsnee van deze vijver is 360cm.
Nu wil ik op dit muurtje 5 ronde palen zetten en deze palen verbinden met elkaar door een lat
nu is mijn vraag hoe krijg ik van een lat of een ander soort materiaal in een cirkel van 360cm doorsnee 5cm br en 18 mm dik want op deze rand komen weer een paar balkjes balkjes testaan
waarop ik een trallie scherm aan vast kan schroeven
zodat als het klaar is ik een opengewerkt dakje boven mijn vijver krijg (een soort pergola )
ik hoor het graag van jullie (want ik kom er niet uit)_
groetjes john cl
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Als ik het goed begrijp moet er een cirkel bovenop de 5 paaltjes komen

Ik zou multiplex wbp verlijmd nemen en 5 delen uitzagen (éénvijfde cirkel) die
samen de cirkel maken

maak op een plaats waar je ruimte hebt een touw vast op de grond lengte 380cm
zet je potlood vast op 360 cm leg de plaat eronder en teken het eerste deel
af dan het potlood verplaatsen naar 355 cm en opnieuw aftekenen. doe het overmaats
om het niet te ingewikkeld te maken op lengte brengen kun je doen door de stukken
af te tekenen door ze op de paaltjes te leggen.

Hoop dat je hier wat aan hebt

Groetjes Eddie

Attached files
 

john cl

Nieuw lid
27 feb 2011
7
0
Eddie Hillegers zei:
Als ik het goed begrijp moet er een cirkel bovenop de 5 paaltjes komen

Ik zou multiplex wbp verlijmd nemen en 5 delen uitzagen (éénvijfde cirkel) die
samen de cirkel maken

maak op een plaats waar je ruimte hebt een touw vast op de grond lengte 380cm
zet je potlood vast op 360 cm leg de plaat eronder en teken het eerste deel
af dan het potlood verplaatsen naar 355 cm en opnieuw aftekenen. doe het overmaats
om het niet te ingewikkeld te maken op lengte brengen kun je doen door de stukken
af te tekenen door ze op de paaltjes te leggen.

Hoop dat je hier wat aan hebt

Groetjes Eddie
bedankt eddie we gaan het proberen
gr john
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Ja zat ik ook al over te denken maar ik denk dat de 5 staanders niet genoeg zijn.
Ook met 32 mm gaat die overbrugging doorzakken,buigen, tenzij het metalen
vlechtwerk dat voorkomt. maar puntje bij paaltje, 32 mm is altijd beter.
en ziet er waarschijnlijk ook mooier uit.

Groetjes Eddie
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo John

Ik zit te denken aan een HEXAGOON. dat is een soort 6 hoek . even googelen. Ik heb in die vorm ooit een vlieger gebouwd. Je kan ook voor een 8 of 10 hoek kiezen. Hoe meer hoeken, hoe meer palen. maar ook veel meer ondersteuning. Daardoor krijg je meer het idee van een cirkel. Ik neem aan dat je een reiger net wilt plaatsen. In de vliegerwereld is het heel normaal om dingen met HEEL VEEL hoeken te maken. Er bestaat zoiets als systeem 30. buizen met een diameter van 30 mm . Er zijn allerlei soorten hoeken voor te koop. Als dit wat voor je is dan kijk ik wel even voor je.

Hartelijke groet Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Een zeshoek of hexagoon is een figuur met zes hoeken en zes zijden. "Hexa" is Grieks voor zes, "gonos" is Grieks voor hoek. Een regelmatige zeshoek is een regelmatige veelhoek met n=6; de hoeken van een regelmatige zeshoek zijn dan ook 120°. Met regelmatige zeshoeken kan een plat vlak worden gevormd, denk hierbij aan de honingraat.

Zeshoeken worden in de techniek gebruikt voor zeskantmoeren en -bouten die met een sleutel kunnen worden aangedraaid.

HG Hugo
 

john cl

Nieuw lid
27 feb 2011
7
0
Eddie Hillegers zei:
Ja zat ik ook al over te denken maar ik denk dat de 5 staanders niet genoeg zijn.
Ook met 32 mm gaat die overbrugging doorzakken,buigen, tenzij het metalen
vlechtwerk dat voorkomt. maar puntje bij paaltje, 32 mm is altijd beter.
en ziet er waarschijnlijk ook mooier uit.

Groetjes Eddie
Hallo eddie
In de eerste plaats ook voor de andere forum gebruikers bedankt voor de reactie's
ik zelf zat te denken aan strookjes watervast verlijmd triplex, een paar strookjes van 5 cm br een cirkel maken van 360cm doorsnee en dan met andere strookjes er in lijmen tot ik ongeveer bijvoorbeeld 32 mm dik ben, wat denken jullie hier van
 

john cl

Nieuw lid
27 feb 2011
7
0
armadaman zei:
Een zeshoek of hexagoon is een figuur met zes hoeken en zes zijden. "Hexa" is Grieks voor zes, "gonos" is Grieks voor hoek. Een regelmatige zeshoek is een regelmatige veelhoek met n=6; de hoeken van een regelmatige zeshoek zijn dan ook 120°. Met regelmatige zeshoeken kan een plat vlak worden gevormd, denk hierbij aan de honingraat.

Zeshoeken worden in de techniek gebruikt voor zeskantmoeren en -bouten die met een sleutel kunnen worden aangedraaid.

HG Hugo
sorry hugo het moet rond worden
 

Eddie Hillegers

Actieve deelnemer
10 feb 2011
71
0
www.ebonist.nl
Een hoop werk en je kan 32 mm gewoon kopen.
Heb de omtrek even uitgerekend en je komt kort door de bocht op 11,30 meter
Deel je dat door de 5 staanders dan heeft elke rib een overspanning van 2,25 meter
dat is teveel. Je kunt dit oplossen door het aantal palen te verdubbelen of dmv
vakwerk dat is een term voor onder andere een driehoeksverbinding zie tekening.

Groetjes Eddie

Attached files
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Hoe dik zijn de palen die het ronde geval moeten gaan dragen

als die palen 75mm vierkant zijn gaat die 32mm erg piet leuterig lijken en die 32mm gaat zeker door hangen

ik zou voor 64mm gelamineerd gaan, dus 4 maal die 18mm verschoven op elkaar lijmen met polyurathan en dan goed in de klemmen (hoeft maar een paar minuten want dan zit het al vast
 

john cl

Nieuw lid
27 feb 2011
7
0
hallo eddie
zoals op jou tekening zo komt het , alleen niet met zoveel palen.
Ik was vanmiddag even bij een tuincentrum stond ik te praten over mijn probleem
zeiden ze tegen mij dat ik een soort plint moet nemen wat ze gebruiken om bijv. grind in op te sluiten dit is ongeveer 1 cm dik 5 tot 10 cm breed en in verschillende lengtes .

als ik nu uit iedere paal een inkeping maak en de houten plint schroef ik er op zijn kant tegen aan
dus ik kijk dan niet tegen die cm aan maar tegen de 5 of 10 cm aan,dus deze houten lat staat dus op zijn kant.
deze plinten zijn flexibel dus als ik nu nog 2 plinten tegen de eerste plint aan plak ben ik 3 cm dik en heb ik een gebogen lat,
wat denken jullie hier van.
gr john cl
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
jpandriesse zei:
Ik betwijfel het ook, maar je kan natuurlijk wel iets vergelijkbaars doen met dun multiplex (en dan verschillende lagen op elkaar plakken).


ben ik met je eens, maar het maken van een vorm om dit te doen, zal waarschijnlijk net zo lang duren als het uitzagen van de halfronde strippen en die op elkaar te lijmen
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Die strippen moet hij sowieso doen, maar ik bedoelde dit om het geheel extra massa/body te geven om het wat robuuster over te laten komen. Daarnaast zal dit ook een hoop extra stijfheid met zich meebrengen.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
jpandriesse zei:
Die strippen moet hij sowieso doen, maar ik bedoelde dit om het geheel extra massa/body te geven om het wat robuuster over te laten komen. Daarnaast zal dit ook een hoop extra stijfheid met zich meebrengen.


Helemaal mee eens, gezien de groote van de vijver moet het redelijk massief overkomen

hangt ook een beetje af met wat voor palen hij aankomt, ik denk zelf aan 100 bij 100
 

john cl

Nieuw lid
27 feb 2011
7
0
hallo allemaal

het worden ronde palen van 8 cm doorsnee.
ik kom met mijn muurtje 50 cm boven de grond uit palen worden 150cm lang.

ik lees dat ik het van dun multiplex kan maken .dit bedoelde ik met watervast verlijmd triplex
hier laat ik bij de doe hetzelf strippen van zagen van 5 cm breed en die plak ik op elkaar
gr john cl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.