Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: houten rand

houten rand

goede middag
    ik heb een vraagje

Ik heb een ronde vijver ongeveer 50 cm boven het maai veld uit,hier heb ik een muurtje omheen gemetseld.
    De doorsnee van deze vijver is 360cm.
    Nu wil ik op dit muurtje 5 ronde palen zetten en deze palen verbinden met elkaar door een lat
    nu is mijn vraag hoe krijg ik van een lat of een ander soort materiaal in een cirkel van 360cm doorsnee 5cm br en 18 mm dik want op deze rand komen weer een paar balkjes balkjes testaan
    waarop ik een trallie scherm aan vast kan schroeven
    zodat als het klaar is ik een opengewerkt dakje boven mijn vijver krijg (een soort pergola )
    ik hoor het graag van jullie (want ik kom er niet uit)_
    groetjes john cl

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: houten rand

Uhm....heb je misschien een foto van dt project? Ik kan me moeilijk voorstellen hoe dit eruit ziet.

Als ik het goed begrijp moet er een cirkel bovenop de 5 paaltjes komen

Ik zou multiplex wbp verlijmd nemen en 5 delen uitzagen (éénvijfde cirkel) die
    samen de cirkel maken

maak op een plaats waar je ruimte hebt een touw vast op de grond lengte 380cm
    zet je potlood vast op 360 cm leg de plaat eronder en teken het eerste deel
    af dan het potlood verplaatsen naar 355 cm en opnieuw aftekenen. doe het overmaats
    om het niet te ingewikkeld te maken op lengte brengen kun je doen door de stukken
    af te tekenen door ze op de paaltjes te leggen.

Hoop dat je hier wat aan hebt

Groetjes Eddie

Attached files

voor de 2de tot 5de rib de plaat verschuiven en het bovenstaande herhalen.

Groetjes Eddie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eddie Hillegers
    Als ik het goed begrijp moet er een cirkel bovenop de 5 paaltjes komen

Ik zou multiplex wbp verlijmd nemen en 5 delen uitzagen (éénvijfde cirkel) die
    samen de cirkel maken

maak op een plaats waar je ruimte hebt een touw vast op de grond lengte 380cm
    zet je potlood vast op 360 cm leg de plaat eronder en teken het eerste deel
    af dan het potlood verplaatsen naar 355 cm en opnieuw aftekenen. doe het overmaats
    om het niet te ingewikkeld te maken op lengte brengen kun je doen door de stukken
    af te tekenen door ze op de paaltjes te leggen.

Hoop dat je hier wat aan hebt

Groetjes Eddie
    bedankt eddie we gaan het proberen
    gr john

Ik zou er wel voor zorgen dat die rand dikker is dan 18 mm, eerder 32mm.

Ja zat ik ook al over te denken maar ik denk dat de 5 staanders niet genoeg zijn.
    Ook met 32 mm gaat die overbrugging doorzakken,buigen, tenzij het metalen
    vlechtwerk dat voorkomt. maar puntje bij paaltje, 32 mm is altijd beter.
    en ziet er waarschijnlijk ook mooier uit.

Groetjes Eddie

Hallo John

Ik zit te denken aan een HEXAGOON. dat is een soort 6 hoek . even googelen. Ik heb in die vorm ooit een vlieger gebouwd. Je kan ook voor een 8 of 10 hoek kiezen. Hoe meer hoeken, hoe meer palen. maar ook veel meer ondersteuning. Daardoor krijg je meer het idee van een cirkel. Ik neem aan dat je een reiger net wilt plaatsen. In de vliegerwereld is het heel normaal om dingen met HEEL VEEL hoeken te maken. Er bestaat zoiets als systeem 30. buizen met een diameter van 30 mm . Er zijn allerlei soorten hoeken voor te koop. Als dit wat voor je is dan kijk ik wel even voor je.

Hartelijke groet Hugo

Een zeshoek of hexagoon is een figuur met zes hoeken en zes zijden. "Hexa" is Grieks voor zes, "gonos" is Grieks voor hoek. Een regelmatige zeshoek is een regelmatige veelhoek met n=6; de hoeken van een regelmatige zeshoek zijn dan ook 120°. Met regelmatige zeshoeken kan een plat vlak worden gevormd, denk hierbij aan de honingraat.

Zeshoeken worden in de techniek gebruikt voor zeskantmoeren en -bouten die met een sleutel kunnen worden aangedraaid.

HG Hugo

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eddie Hillegers
    Ja zat ik ook al over te denken maar ik denk dat de 5 staanders niet genoeg zijn.
    Ook met 32 mm gaat die overbrugging doorzakken,buigen, tenzij het metalen
    vlechtwerk dat voorkomt. maar puntje bij paaltje, 32 mm is altijd beter.
    en ziet er waarschijnlijk ook mooier uit.

Groetjes Eddie
    Hallo eddie
    In de eerste plaats ook voor de andere forum gebruikers bedankt voor de reactie's
    ik zelf zat te denken aan strookjes watervast verlijmd triplex, een paar strookjes van 5 cm br een cirkel maken van 360cm doorsnee en dan met andere strookjes er in lijmen tot ik ongeveer bijvoorbeeld 32 mm dik ben, wat denken jullie hier van

Forum Rechten