Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Verschil in blokkeer-mechanisme bij F-lijmklemmen

Kent iemand de voor- en nadelen tussen de gewone F-lijmklem, deze:
    Screenshot_20191120-173916.jpg

En deze met plaatjes-blokkering:
    Screenshot_20191120-172840.jpg
    Screenshot_20191120-172740.jpg

En dan bedoel ik het verschil in blokkeer-mechanisme op de lange stang.
    (Dus dat plaatjesmechanisme maar dan op een F-klem).

Ik kan beide kopen voor dezelfde prijs. Welke zouden jullie kiezen?
    Laatst gewijzigd door The Boktor; 20-11-19 om 17:52.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Misschien moet ik de vraag wat anders stellen:
    zijn er mensen hier die slechte ervaring of wat minder goede ervaring hebben met één van beide blokkeer-mechanismes?

Ik snap nog niet helemaal wat je bedoeld? Beide klemmen hebben een vergelijkbaar klem mechaniek, alleen de bek van de tang is anders.
    Het is niet zo dat je met een F-klem meer contact oppervlak hebt ofzo.
    Daarnaast als je iets zoekt. Goeie (dus vaak ook duurdere) klemmen hebben mij al een hoop frustratie gescheeld tov goedkope

Het gaat mij niet om de vorm van de bek, maar om de wijze waarop ze op de lange glijstang zichzelf vastzetten

Die “kitspuit” klemmen krijgen vaak braampjes op de stang waardoor ze na verloop van tijd niet meer soepel glijden. Ik koop ze niet onder meer daarom. Met buisklemmen heb ik dat nog niet gezien.

Ik vind die van bessey en irwin wel goed en gaan bij mij al jaren mee, maar die "quick grip" stijl zou ik never nooit kopen in een goedkope variant.
    De traditionele F-klem is bedoeld om een hele boel meer kracht te kunnen zetten dan zo'n quick grip en komen ook met hele grote bokken om veel lengte te kunnen overbruggen.
    Een buisklem is juist weer bedoeld om (betaalbaar) grote lengtes te kunnen overspannen en zijn niet kappot te krijgen (die van bessey iig).

In alle gevallen, als je ze gebruikt waar ze voor zijn bedoeld zijn ze allemaal erg betrouwbaar ook in het blokkeermechanisme.
    Voor de F-klem heb ik wel veel verschillende kwaliteiten gezien in statpjes dat ie aangrijpt, hoe makkelijke die verstelbaar is en slijtage op de stang.

Veel belangrijker dan het type grip op de stang is de klemkracht van een klem. Kijk bij de twee types naar de max klemkracht en laat de sterkste winnen

Nah, je hebt niet altijd 7000N nodig wat mij betreft en dan is een quick clamp van 1000N genoeg en een stuk praktischer als je vaak iets los en vast moet doen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Mijn beste koop qua lijmklemmen vind ik de Bessey KLI-S KliKlamp. Schuiven als een ouderwetse lijmklem, maar werken makkelijk en snel als een snelspanklem.
    Ik kan alles, tot ik bewijs dat ik het niet kan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Veel belangrijker dan het type grip op de stang is de klemkracht van een klem. Kijk bij de twee types naar de max klemkracht en laat de sterkste winnen
    Zelf een kracht/klem/duurtest doen met twee type F-klemmen die je niet in je bezit hebt..... best wel een ingewikkelde opgave...

Forum Rechten