Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Filter achter cycloon

Ik ben bezig om een grote cycloon aan te sluiten voor o.a mijn vlak/vandikte en zaagtafel. Ik ben al een eind op weg, ik moet nog een stuk buis op het bestaande buizenstelsel aansluiten op de cycloon. De stroom moet nog weer aangesloten en ik wil nog een nieuwe verrijdbare bak eronder maken. Er zit nu een metalen vaatje onder van ongeveer 60 liter, maar dat vind ik te weinig. Ik wil minimaal een bak van 200 liter, zodat ik niet elke week hoef te legen na wat schaafwerk.
    Ik heb het hele systeem op zolder staan, maar ik wil er nog wel een 'eindfilter' opzetten om het laatste stof op te vangen. Wat voor filter kan ik hiervoor het beste gebruiken? Ik heb er liever niet een groot filter op vanwege de ruimte die het inneemt. Het zit in de nok van de werkplaats.

Het gaat om de bovenste uitlaat van de cycloon. Die is 125mm doorsnede.

20191120_000008.jpg
    Laatst gewijzigd door jelmer; 20-11-19 om 00:00.

Hoe hoog is het daar? Kun je de uitlaat een kwart slag naar je toe draaien en een standaard filterpatroon in de lengte in de nog kwijt?
    Nadeel is dan wel dat je een horizontaal filter zeer lastig kunt reinigen.

Hoe groter het filter, hoe beter de lucht er doorheen kan, dus meestal zie je wel zo'n filterpatroon. Vaak verticaal naast de cycloon.

Bij mij staat een dergelijke constructie ook op de planning, het enige waar ik moeite mee heb, is om een dergelijk patroon filter te vinden...
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Oa bij hbm staan ze op de site.
    sometimes you just need a bigger hammer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald L. Bekijk Berichten
    Oa bij hbm staan ze op de site.
    Er zijn meerdere te vinden van die kwaliteit, hoopte op iets betere filtering... Maar wellicht dat ik dat met een filter van Kor moet tackelen...
    Zeg maar gewoon Ruben

Die filterelementen zijn voor de zuigzijde. Als je daar druk op zet van de binnenkant zullen ze uit elkaar klappen lijkt me?
    Als je bij de uitgaande zijde iets wilt plaatsen zal het een stofzak moeten zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Infinity Bekijk Berichten
    Die filterelementen zijn voor de zuigzijde. Als je daar druk op zet van de binnenkant zullen ze uit elkaar klappen lijkt me?
    Als je bij de uitgaande zijde iets wilt plaatsen zal het een stofzak moeten zijn.
    Wellicht dat de filters die jij bedoelt ook bestaan?
    Maar als ik zo de regulier stofafzuiging leveranciers bekijk, leveren ze bijna allemaal wel een model met een patroonfilter aan de uitgaande zijde (lucht uit pijp, patroon in, filter door, patroon uit de omgeving in...)

Met beeld, zegt immers meer dan...:
    62f5c4a8a49fedfc81c4d029f2fc37f0.jpg
    Laatst gewijzigd door rmenkveld; 20-11-19 om 12:50. Reden: afb toevoegen
    Zeg maar gewoon Ruben

Maar op jouw afbeelding zie ik geen cycloon als in de openingspost?
    En bij de HBM filters zie ik geen mogelijkheid om een slang aan te sluiten zoals in jouw afbeelding?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Infinity Bekijk Berichten
    Maar op jouw afbeelding zie ik geen cycloon als in de openingspost?
    En bij de HBM filters zie ik geen mogelijkheid om een slang aan te sluiten zoals in jouw afbeelding?
    principe is hetzelfde: https://i.pinimg.com/originals/d5/ca...d7ed25f357.jpg

Het aanlsuiten van het filter is alleen een kwestie van de juiste aanlsuiting maken/kopen.
    Zeg maar gewoon Ruben

Bedankt voor het meedenken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan
    Hoe hoog is het daar? Kun je de uitlaat een kwart slag naar je toe draaien en een standaard filterpatroon in de lengte in de nog kwijt?
    Nadeel is dan wel dat je een horizontaal filter zeer lastig kunt reinigen.

Hoe groter het filter, hoe beter de lucht er doorheen kan, dus meestal zie je wel zo'n filterpatroon. Vaak verticaal naast de cycloon.
    Wat bedoel je met een horizontaal filter? Ik kan in principe de uitlaat een kwartslag naar voren draaien, maar ik heb het bewust naar de zijkant gezet om ruimte te besparen, en om beschadiging van het filter meer te voorkomen. Zo loop of stoot ik er minder snel tegenaan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Infinity
    De filters zijn volgens mij wel bedoeld voor de uitlaat. Als je deze aan de zuigzijde zet, zit binnen de kortste keren het filter verstopt, omdat al het houtmot hier doorheen gaat. Ik had er een stofzak opzitten met een zak eronder, maar dat was zonder cycloon. Je wilt niet weten hoeveel stof hier nog doorheen gaat. En het legen en schoonmaken was al helemaal geen feest. De cycloon haalt nu straks 99% van de rommel weg, maar ik wil voor het laatste beetje een filter gebruiken. Een stofzak laat juist al het fijnstof door, en dat wil ik voorkomen.

Het losse filter van HBM heb ik ook naar gekeken, maar ik had gehoopt dat een kleiner filter ook zou voldoen? Zeg iets van 20cm doorsnede en 50cm hoog, met daaronder nog een klein zakje voor het allerlaatste stof. Ik heb begrepen dat er bijna niks meer doorheen komt qua afval.

Forum Rechten