Filter achter cycloon

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik ben bezig om een grote cycloon aan te sluiten voor o.a mijn vlak/vandikte en zaagtafel. Ik ben al een eind op weg, ik moet nog een stuk buis op het bestaande buizenstelsel aansluiten op de cycloon. De stroom moet nog weer aangesloten en ik wil nog een nieuwe verrijdbare bak eronder maken. Er zit nu een metalen vaatje onder van ongeveer 60 liter, maar dat vind ik te weinig. Ik wil minimaal een bak van 200 liter, zodat ik niet elke week hoef te legen na wat schaafwerk.
Ik heb het hele systeem op zolder staan, maar ik wil er nog wel een 'eindfilter' opzetten om het laatste stof op te vangen. Wat voor filter kan ik hiervoor het beste gebruiken? Ik heb er liever niet een groot filter op vanwege de ruimte die het inneemt. Het zit in de nok van de werkplaats.

Het gaat om de bovenste uitlaat van de cycloon. Die is 125mm doorsnede.

20191120_000008.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoe hoog is het daar? Kun je de uitlaat een kwart slag naar je toe draaien en een standaard filterpatroon in de lengte in de nog kwijt?
Nadeel is dan wel dat je een horizontaal filter zeer lastig kunt reinigen.

Hoe groter het filter, hoe beter de lucht er doorheen kan, dus meestal zie je wel zo'n filterpatroon. Vaak verticaal naast de cycloon.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Bij mij staat een dergelijke constructie ook op de planning, het enige waar ik moeite mee heb, is om een dergelijk patroon filter te vinden...
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Die filterelementen zijn voor de zuigzijde. Als je daar druk op zet van de binnenkant zullen ze uit elkaar klappen lijkt me?
Als je bij de uitgaande zijde iets wilt plaatsen zal het een stofzak moeten zijn.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Die filterelementen zijn voor de zuigzijde. Als je daar druk op zet van de binnenkant zullen ze uit elkaar klappen lijkt me?
Als je bij de uitgaande zijde iets wilt plaatsen zal het een stofzak moeten zijn.
Wellicht dat de filters die jij bedoelt ook bestaan?
Maar als ik zo de regulier stofafzuiging leveranciers bekijk, leveren ze bijna allemaal wel een model met een patroonfilter aan de uitgaande zijde (lucht uit pijp, patroon in, filter door, patroon uit de omgeving in...)

Met beeld, zegt immers meer dan...:
62f5c4a8a49fedfc81c4d029f2fc37f0.jpg
 
Laatst bewerkt:

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Maar op jouw afbeelding zie ik geen cycloon als in de openingspost?
En bij de HBM filters zie ik geen mogelijkheid om een slang aan te sluiten zoals in jouw afbeelding?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bedankt voor het meedenken

Jurriaan zei:
Hoe hoog is het daar? Kun je de uitlaat een kwart slag naar je toe draaien en een standaard filterpatroon in de lengte in de nog kwijt?
Nadeel is dan wel dat je een horizontaal filter zeer lastig kunt reinigen.

Hoe groter het filter, hoe beter de lucht er doorheen kan, dus meestal zie je wel zo'n filterpatroon. Vaak verticaal naast de cycloon.

Wat bedoel je met een horizontaal filter? Ik kan in principe de uitlaat een kwartslag naar voren draaien, maar ik heb het bewust naar de zijkant gezet om ruimte te besparen, en om beschadiging van het filter meer te voorkomen. Zo loop of stoot ik er minder snel tegenaan.


Infinity zei:
Die filterelementen zijn voor de zuigzijde. Als je daar druk op zet van de binnenkant zullen ze uit elkaar klappen lijkt me?
Als je bij de uitgaande zijde iets wilt plaatsen zal het een stofzak moeten zijn.

De filters zijn volgens mij wel bedoeld voor de uitlaat. Als je deze aan de zuigzijde zet, zit binnen de kortste keren het filter verstopt, omdat al het houtmot hier doorheen gaat. Ik had er een stofzak opzitten met een zak eronder, maar dat was zonder cycloon. Je wilt niet weten hoeveel stof hier nog doorheen gaat. En het legen en schoonmaken was al helemaal geen feest. De cycloon haalt nu straks 99% van de rommel weg, maar ik wil voor het laatste beetje een filter gebruiken. Een stofzak laat juist al het fijnstof door, en dat wil ik voorkomen.

Het losse filter van HBM heb ik ook naar gekeken, maar ik had gehoopt dat een kleiner filter ook zou voldoen? Zeg iets van 20cm doorsnede en 50cm hoog, met daaronder nog een klein zakje voor het allerlaatste stof. Ik heb begrepen dat er bijna niks meer doorheen komt qua afval.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik adviseer je Kor (via PB) te benaderen voor een advies en mogelijk levering van een passend filter.

In mijn topic over de bouw van een afzuiging met cycloon kun je zien hoe ik dat opgelost heb. Maar die heb je waarschijnlijk al gelezen.

Succes Fons
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ja, dat topic had ik inderdaad al een poos geleden gelezen, maar vergeten.
Hoe groot is het filter wat je hebt? Het lijkt me iets van 30 cm doosnede met 60 hoog?

Ik zal eens contact met Kor opnemen voor advies.

Edit, ik zie dat ik in jouw topic de vraag al had gesteld, en al antwoord van je had gekregen over de afmeting van het filter. :eek:
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.