Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Afkortzaag voor Black Friday

Hallo iedereen,

Ik wens mezelf een afkortzaag te schenken voor BF, maar er is zoveel keuze. Precisie is natuurlijk een allereerste vereiste, een dieptebegrenzer lijkt me zeker wat (of kan je zoiets zelf ontwerpen op elke zaag?), evenals een ruim zaagbereik. Zowel links als rechts zagen lijkt nuttig... Enfin, ik heb een lijstje opgemaakt met specifieke kenmerken in van zagen tussen de 300 a 700€. Ik ben wel een Bosch-fan an sich maar hier twijfel ik toch. Festool is natuurlijk top, wat duurder, maar iets mindere zaagdiepte. Metabo lijkt wel vrij compleet, maar is het nu Duitse makelij of Chinese 'brol'? Ik zie het bos door de bomen niet meer. Kunnen jullie helpen?

https://photos.google.com/album/AF1Q...M4w3tUjF6cHED-

Alvast bedankt,

Sven
    Laatst gewijzigd door SvenDC74; 19-11-19 om 23:25.

Zat even te kijken. En zag dat je wat groen en rood hebt ingekleurd. Neem aan dat je dat als voor of nadeel zie. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar bij dewalt hebben ze dat schaduwlijn principe ipv laser en dat schijnt erg goed te zijn. Ik heb de makita ls1019 die heeft 1 laser die je links of rechts vh zaagblad in kan stellen. Dat is wel iets om rekening mee te houden dus. Ook in zonlicht slecht te zien.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Je ziet schaduwlijn als negatief (omdat het celletje rood is)?
    Terwijl dat juist erg goed werkt. Klopt altijd, ook als je zaagblad vervangt. Is bij laser niet zo
    edit: Dunhans was me net voor :-)

Zou zelf gaan voor Dewalt of Festool. Makita ook mee gewerkt maar vond dat pas de echt dure makita's topzagen waren. Terwijl de goedkoopste dewalt ook al een topzaag is.
    Bosch en Metabo geen ervaring mee.

Ik zal duimen dat je een mooie korting kan krijgen op BlackFriday :-)

Hi Sven,
    ten eerste: welkom op het forum!

Een advies voor een afkortzaag zal sterk afhangen van waarvoor je verwacht de afkortzaag te gaan gebruiken.
    Je geeft aan precisie te zoeken, maar dat kan precies op de milimeter of precies op de micrometer zijn. Mijn ervaring met vrijwel alle afkortzagen is dat ze voornamelijk geschikt zijn/gebruikt worden voor het grovere afkortwerk, niet voor de 'eindzaagsnede'. Een afkortzaag zonder geleiderails (of Festool Kapex / Bosch GCM12GDL) zal wel meer precisie opleveren.
    Gewicht kan van belang zijn als je verwacht de zaag veel handmatig te verplaatsen; indien deze een vaste plek krijgt is dat niet belangrijk.
    Laatste punt van aandacht dat ik je meegeef; als je hem vaak gaat gebruiken denk dan ook aa de ergonomie; ik vond bijvoorbeeld de positie van het handvat van de Kapex oncomfortabel.

Succes met je overwegingen en bekijk ook zoekfunctie op het forum: er is genoeg te vinden over (specifieke) afkortzagen.

Hartelijk dank voor de reacties, ik leer bij.

Ik klus heel graag en volg een cursus houtbewerking maar wou me al langer een afkortzaag aanschaffen. t'is nu de moment denk ik dan. Maar ik wil niet iets van 150€ waar ik al snel ontevreden over zal zijn, en meer dan 700€ lijkt me ook wat overdreven voor wat ik ermee zal doen.

Ik had ergens gelezen dat de schaduwlijnen ook niet zo goed te zien waren in daglicht of fel licht en dacht dat een laser beter zou zijn. Nu dat is niet zo doorslaggevend denk ik dan.

Hebben jullie ooit al is ergens iets gelezen of gezien over het zelf maken van een dieptebegrenzer op je afkortzaag?

ik zal idd de specifieke afkortzagen ook nog is in de zoekfunctie leggen van het forum.

Hey hallo
    Ik denk dat een Dewalt prima is voor jou
    Een diepte stop zou ik me niet blind op staren
    die zul je gok ik niet veel gebruiken
    Dewalt heeft hele leuke in stap modellen met eventueel een afkortzaag steun
    En een schaduwlijn of laser zijn beide slecht te zien met dag licht
    Dus ook dat zou niet doorslaggevend moeten zijn
    Tenzij je hem alleen in de werkplaats gebruikt
    En zoals hooked on wood
    Al zei kijk ook naar het gewicht als je hem veel transporteert
    en zware machine zul je minder snel pakken en meenemen tenminste dat is mijn ervaring
    Succes met je keuze

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    De motorbehuizing over een balkje laten glijden?

Ik doe dat soort bewerkingen op mijn zaagtafel.
    Zet die trouwens ook maar op je black friday wishlist, een DW745.

Een DWS777 + DW745 kost je €900 en ben je helemaal het mannetje! :-)

Heb zelf al Bosch GCM 8 SJL en daar heel tevreden over. Heb ook van alles en nog wat op een rijtje gezet en deze was voor mij qua prijs kwaliteit het beste. Een Festool vond ik te duur.
    De zaag valt volledig na te stellen, zeker de moeite waard om daar even een uurtje aan te besteden, want geen enkele machine die ik heb is volledig zuiver ingesteld. Je kan er ook een dieptestop mee maken, die instelbaar is, maar nog nooit gebruikt. Houd er wel rekening mee hoeveel ruimte je hebt want deze Bosch daarbij glijden de stangen naar achter ipv bij bijv Festool waar de geleidestangen vast zitten en de zaag erover heen schuift, wat weer veel ruimte scheelt.

Ik heb de Makita 1018 (geloof ik) en die bevalt prima, behoorlijk zuiver zaagwerk, links en rechts kantelbaar en met dieptestop die ik regelmatig gebruik, bijvoorbeeld voor het zagen van pennen of kepen. Ik vind de stofafzuiging niet briljant, maar dat gaat hopelijk veranderen als ik hem aansluit in de grote afzuiging en niet meer op de stofzuiger. Veel succes en plezier hiermee!

Ik ga dit weekend enkele dealers bezoeken, om al eens na te gaan hoe de machines in de hand liggen. Met Dewalt het ik al ervaring maar ben wel benieuwd naar Makita, Bosch en ... Festool.

Forum Rechten