Skylt - zit daar (lettterlijk) een luchtje aan?

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
uit mijn hoofd gezegd 1 deel B op 15 delen in gewichtsprocent!!
dus 100 gram A met 15 gram B.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Kun je ook aangeven welke problemen dat dan zijn? Ik kwam er namelijk op door aanraden van anderen op dit forum die het zo (= zonder verharder) hebben toegepast voor de "onderlagen".

beter als op Wiki kan ik het niet uitleggen, kijk onder het stukje "Copolymeer"

als je geen harder gebruikt, gaat de A component met de luchtvochtigheid reageren en niet het gewenste oppervlak in termen van hardheid geven
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Zoals in mijn introductie is te lezen ben ik bezig met het ombouwen van een busje naar een camper. Bed en kastjes worden gemaakt met berken multiplex (9 mm). Een van de redenen om te kiezen voor berken is de lichte kleur. We willen het liefst onzichtbaar afwerken zodat het mooi licht blijft. De 1e poging met botenlak was een flop: een harde gele laag :(. Via dit forum zijn we op Skylt terecht gekomen. Alleen vind ik niets over geur.

Dus, voordat ik het aanschaf, ben ik benieuwd naar de ervaringen met betrekking tot aan of afwezige geur. Dit om 2 redenen: bed + kastjes leveren een (voor de ruimte) relatief groot aandeel hout op. Dan is het niet fijn als de geur maanden- of weken lang zou blijven hangen. Meer nog omdat de bus ook gebruikt wordt als vervoermiddel. Tel daarbij op een echtgenote met een uitermate goede neus die bovendien snel allergische reacties heeft.

Je kunt ook een goede 1 component watergedragen blanke lak nemen, ze zijn er in soorten, voor meubels, voor parket, in hoogglans, zijde of mat. Merken als Traelix, Glitsa etc. Heb er goede ervaringen mee. De verfwinkel en bouwmarkten hebben ze in soorten.

Skylt is ontwikkeld als vloerlak ( we hebben het op het parket in onze kamer en het houten blad van het buffet in de keuken). Het is bijzonder mat en daardoor lijkt het of er geen lak op zit. Ben er redelijk tevreden over, het is geen wonderspul.

Olie is een mooie afwerking en in combi met hardwax zoals Osmo dat doet is het een fijn product. Maar het is minder geschikt voor heel lichte houtsoorten, die vergelen er toch iets van.
Olie in kleine afgesloten ruimten is af te raden, het blijft lang ruiken. laden en kistjes moet je van binnen ook niet met olie behandelen, gaat altijd muf ruiken. Enige oplossing daarvoor is de citroenolie van b.v. Chestnut.

De 1 component watergedragen blanke lak ruik je na een dag niet meer; 2 lagen per dag aanbrengen gaat prima en de hoogglans versie is, eenmaal goed uitgehard, ook prima te polijsten zodat stofinsluitingen etc weg zijn.

jaap



jaap
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gegroet
Heb net nog een keuken afgeleverd in berken mpx 18 & 15 mm met aan de voorzijde es.
Daarop 3 lagen linitop acryl pu vernis.
Vergeelt niet.
Blank hout met korrel 150 geschuurd.
Na de 1ste & 2de laag korrel 220.
Spiegelglad resultaat.
Vernis is na 1 u droog & na 4 u overschilderbaar.
Bijna volledig reukloos bij het aanbrengen.
Nadien geen reuk meer.
Deze vernis is een 1-component, dus geen geklooi met mengen, en ook geen overschotten die je weg moet gooien.
Een pot van 75 cl kost rond de 25 euro.
Bestaat in mat, satijn en hoogglans.
Proberen maar !

https://www.linitop.com/index.php?langue=nl&page=produits-acryl-vernis
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
skylt is inderdaad ontwikkeld als vloerafwerking (lak vind ik niet de juiste term)

het is niet alleen bijzonder mat maar vormt bij normaal aangebrachte dikte ook geen laagje op het hout.
je vingers voelen ook geen verschil tussen een glad geschuurde tafel in de olie of een gladgeschuurd tafel met 3 laagjes skylt.

Ik ken iemand die de onderste 60 cm van het schuurwerk boven zijn keukenblad er mee heeft behandeld.
persoonlijk was ik daar nogal septisch over maar je ziet er niets van en nu een paar jaar later is dat schuurwerk nog steeds mooi
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Hans,

ik heb zelf een goeie neus, ik begrijp je vrouw.

Mijn ervaring is dat je olie erg lang blijft ruiken (maandenlang - walgelijk) terwijl vernis, welke dan ook, snel wegtrekt. Hoe snel ligt aan het weer. Buiten drogen aan 25 graden en wat wind, op 2-3 dagen alle geur weg ALS alle oppervlaktes kunnen drogen.

Droog je binnen dan duurt het langer, misschien 1 of max 2 weken, afhankelijk hoeveel verluchting er is, maar daarna niks meer. Skylt, acryl, watergebaseerd, allemaal ongeveer zelfde ervaring. Buitenspul (beits enzo) dat geurt langer, maar bon, het gaat hier over binnenspul.

Mijn vrouw ruikt meestal na een paar dagen al niks meer, die heeft een "normale" neus :)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Interessant product. Ik vind Skylt altijd zo'n gedoe met de 2 componenten. Niet zozeer de mengeling zelf (daarvoor gebruik ik weegschaal en doseerspuitje) maar het inschatten van de benodigde hoeveelheid. Te weinig is frustrerend, maar te veel is verspilling. Maak je eens een voor/na foto van de behandeling?
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Uiteraard. Zelfde met epoxy. Ik heb niks tegen Skylt, voor alle duidelijkheid. Het is een goed product. Maar mocht een kant en klaar product gelijkaardige eigenschappen hebben, ben ik wel geïnteresseerd.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
244
106
Noardeast-Fryslân
En, oh ja, er zit geen luchtje aan 😊.

We verwerken momenteel alles buiten en dan is de lucht, zoal Ronald hiervoor al aangeeft, snel weg. Wat betreft de bescherming (daar gaat het uiteindelijk om) heb ik nog onvoldoende praktijk ervaring.

@BossyRangs: op die vraag had ik al geanticipeerd. Kan alleen de proefstrookjes niet terug vinden. Zodra ik ze vind maak ik een foto en plaats die.

Op de proefstrookjes had ik bewust niet de hele proefstrook gelakt, maar om en om wel/niet. En de delen wel met 3 lagen gelakt. Wat mj de volgende dag opviel was dat het veel moeite kostte om het verschil te zien. Schuin er over heen kijkend viel op dat de gelakte delen waren dan het niet gelakte: dat had nog iets een matte glans.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.