Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 tot 27 van de 27
    Junior Member
    Ingeschreven
    Nov 2019
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klaas0639 Bekijk Berichten
    Geen component B (harder) is vragen om problemen.

mvg
    Klaas
    Kun je ook aangeven welke problemen dat dan zijn? Ik kwam er namelijk op door aanraden van anderen op dit forum die het zo (= zonder verharder) hebben toegepast voor de "onderlagen".

Kan mij iemand vertellen wat de verhouding is Skylt A en B ?

gr,
    Rudy

uit mijn hoofd gezegd 1 deel B op 15 delen in gewichtsprocent!!
    dus 100 gram A met 15 gram B.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hansth Bekijk Berichten
    Kun je ook aangeven welke problemen dat dan zijn? Ik kwam er namelijk op door aanraden van anderen op dit forum die het zo (= zonder verharder) hebben toegepast voor de "onderlagen".
    beter als op Wiki kan ik het niet uitleggen, kijk onder het stukje "Copolymeer"

als je geen harder gebruikt, gaat de A component met de luchtvochtigheid reageren en niet het gewenste oppervlak in termen van hardheid geven

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hansth Bekijk Berichten
    Zoals in mijn introductie is te lezen ben ik bezig met het ombouwen van een busje naar een camper. Bed en kastjes worden gemaakt met berken multiplex (9 mm). Een van de redenen om te kiezen voor berken is de lichte kleur. We willen het liefst onzichtbaar afwerken zodat het mooi licht blijft. De 1e poging met botenlak was een flop: een harde gele laag . Via dit forum zijn we op Skylt terecht gekomen. Alleen vind ik niets over geur.

Dus, voordat ik het aanschaf, ben ik benieuwd naar de ervaringen met betrekking tot aan of afwezige geur. Dit om 2 redenen: bed + kastjes leveren een (voor de ruimte) relatief groot aandeel hout op. Dan is het niet fijn als de geur maanden- of weken lang zou blijven hangen. Meer nog omdat de bus ook gebruikt wordt als vervoermiddel. Tel daarbij op een echtgenote met een uitermate goede neus die bovendien snel allergische reacties heeft.
    Je kunt ook een goede 1 component watergedragen blanke lak nemen, ze zijn er in soorten, voor meubels, voor parket, in hoogglans, zijde of mat. Merken als Traelix, Glitsa etc. Heb er goede ervaringen mee. De verfwinkel en bouwmarkten hebben ze in soorten.

Skylt is ontwikkeld als vloerlak ( we hebben het op het parket in onze kamer en het houten blad van het buffet in de keuken). Het is bijzonder mat en daardoor lijkt het of er geen lak op zit. Ben er redelijk tevreden over, het is geen wonderspul.

Olie is een mooie afwerking en in combi met hardwax zoals Osmo dat doet is het een fijn product. Maar het is minder geschikt voor heel lichte houtsoorten, die vergelen er toch iets van.
    Olie in kleine afgesloten ruimten is af te raden, het blijft lang ruiken. laden en kistjes moet je van binnen ook niet met olie behandelen, gaat altijd muf ruiken. Enige oplossing daarvoor is de citroenolie van b.v. Chestnut.

De 1 component watergedragen blanke lak ruik je na een dag niet meer; 2 lagen per dag aanbrengen gaat prima en de hoogglans versie is, eenmaal goed uitgehard, ook prima te polijsten zodat stofinsluitingen etc weg zijn.

jaap

jaap
    Laatst gewijzigd door jaap; Vandaag om 00:06.

Gegroet
    Heb net nog een keuken afgeleverd in berken mpx 18 & 15 mm met aan de voorzijde es.
    Daarop 3 lagen linitop acryl pu vernis.
    Vergeelt niet.
    Blank hout met korrel 150 geschuurd.
    Na de 1ste & 2de laag korrel 220.
    Spiegelglad resultaat.
    Vernis is na 1 u droog & na 4 u overschilderbaar.
    Bijna volledig reukloos bij het aanbrengen.
    Nadien geen reuk meer.
    Deze vernis is een 1-component, dus geen geklooi met mengen, en ook geen overschotten die je weg moet gooien.
    Een pot van 75 cl kost rond de 25 euro.
    Bestaat in mat, satijn en hoogglans.
    Proberen maar !

https://www.linitop.com/index.php?la...s-acryl-vernis

skylt is inderdaad ontwikkeld als vloerafwerking (lak vind ik niet de juiste term)

het is niet alleen bijzonder mat maar vormt bij normaal aangebrachte dikte ook geen laagje op het hout.
    je vingers voelen ook geen verschil tussen een glad geschuurde tafel in de olie of een gladgeschuurd tafel met 3 laagjes skylt.

Ik ken iemand die de onderste 60 cm van het schuurwerk boven zijn keukenblad er mee heeft behandeld.
    persoonlijk was ik daar nogal septisch over maar je ziet er niets van en nu een paar jaar later is dat schuurwerk nog steeds mooi

Forum Rechten