Na (veel) lezen, lid worden en vóór vragen stellen komt.... voorstellen!

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
244
106
Noardeast-Fryslân
Mijn naam is Hans en ik hobbel alweer 63 jaar rond. Ik woon boven in Friesland, ben werkzaam in de automatisering en wellicht dat hout bewerking een hobby gaat worden. In ieder geval is het zo dat ik de afgelopen 20 jaar vanwege de aanschaf van een oud, niet gemoderniseerd huis (van rond 1950) het nodige met (onder andere......) hout heb gedaan. Had ik vanaf het begin maar kennis gehad van dit forum. Dat had mij veel tijd en :mad: bespaard en tegelijk de rechtvaardiging voor de aanschaf van het nodige gereedschap opgeleverd :D. In ieder geval (naast het nodige handgereedschap, schuurmachines en accu boormachine) meer dan de Kinzo handcirkelzaag en de Black & Decker bovenfrees waar ik het tot nu toe mee doe.

Op dit forum ben ik terecht gekomen toen ik informatie zocht over Triton; om precies te zijn een TWX7 workbench met zaagtafelmodule TWX7 CS001 (inmiddels via mp aangeschaft). Reden voor aanschaf: geschrokken van de (in onze ogen) absurde prijzen die worden gevraagd voor campers hebben we besloten zelf maar een bus te kopen en die om te bouwen tot camper. Het is een Renault Trafic L1 geworden. Voor de niet-kenners: dat betekent een laadvloer van bruto 2,40m maar netto 2,20m vanwege de achterover hellende rugleuning. En dat weer betekent: creatief toveren met ruimte. Helemaal omdat we besloten hebben langsbedden in te bouwen (dus nog maar 20 cm lengte over hebben evenals 20 cm in de breedte.

En daar komt de belangstelling voor dit forum om de hoek kijken: we gaan de kasten (het bed is zo goed als klaar) bouwen met o.a. berken multiplex platen. Een zaagtafel is daarbij erg handig.

Mijn 1e vraag gaat over de afwerking, maar die zet ik wel in een apart topic zodat anderen met dezelfde vraag het makkelijker terug kunnen vinden.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Welkom Hans, veel leesplezier! Als beginnend houtbewerker vindt je hier een schat aan informatie
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hiii Hans,

Welkom natuurlijk. Bij campers denk ik meteen aan gewicht, of beter, dat alles zo licht mogelijk moet zijn.
Poulieren multiplex weegt een stuk minder dan berken multiplex. Wellicht dat je dat kan toepassen voor de kasten?
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
244
106
Noardeast-Fryslân
Bedankt voor het alternatief. Populier hebben we ook overwogen, met name vanwege het lagere gewicht. Maar we vinden de structuur en kleur van Berken veel mooier. Daarnaast willen we dat het wel als één geheel oogt. Het oog wil ook wat ten slotte.

De gewichtsbesparing voor het bed hebben we gehaald uit maken van een frame (wat op zich natuurlijk ook wat weegt maar het ondersteund de lattenbodems wel optimaal) en dikte multiplex beperken tot 9 mm.

voor de kasten heb ik nog geen idee of dat lukt met alleen multiplex of dat ik ook daarvoor eerst een frame moet maken. Eerst nog maar eens op zoek naar info hierover op dit forum.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.