Metalen blast gates 63mm - In Nederland verkrijgbaar?

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuw systeem voor mijn stofafzuiging. Ik neig nu naar een buizensysteem van 63mm met 8 aansluitingen (freestafel, zaagtafel, kapex afkortzaag, schijfschuurmachine, cnc frees, losse zuigslang voor zuigen werkplaats, festoolslang voor handgereedschap en als laatste mijn mobiele vlakbank, hoewel deze eigenlijk een grotere zuigbuis zou mogen hebben).

ik wil een drum met cycloon gebruiken en vlak daarna een dust hub ( T-stukken buis met daar steeds een blast gate boven) de blast gates zou ik met een Arduino systeem open en dicht willen zetten zoals dit: https://www.youtube.com/watch?v=f26Eheyy33Y&feature=youtu.be

Ik ben bang dat dit niet gaat lukken met zelfbouw blast gates of met de kunststof varianten. Maar hier zit mijn eerste probleem.. Waar kan ik de 63mm blast gates kopen? Er zijn niet veel shops die ze hebben en als ze deze wel hebben dan verzenden ze niet naar NL. Iemand een goede tip?

Hier nog een link van iemand die dit werken heeft https://www.youtube.com/watch?v=HAMYaCIXXYU maar op deze manier openen de gates zich niet 100%
 
Laatst bewerkt:

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Geen idee waar je die blast gates kunt krijgen. Maar ik zou voor y-stukken kiezen in je dusthub. Beter voor de airflow.
Ik heb zelf een handbediende dusthub met y-stukken en kogelkranen gemaakt. Werkt heel behoorlijk.

Arjaan
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Geen idee waar je die blast gates kunt krijgen. Maar ik zou voor y-stukken kiezen in je dusthub. Beter voor de airflow.
Ik heb zelf een handbediende dusthub met y-stukken en kogelkranen gemaakt. Werkt heel behoorlijk.

Arjaan

ja, dat is inderdaad het plan. Bedankt voor het meedenken!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb ze bij baptist gekocht. Je moet wel even kijken of het gaat. Ik bedoel heb je een afzuiger met 100 mm of groter dan kan het resultaat soms tegenvallen.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
waarom zou het niet lukken met zelf gemaakte blast gates? Ik bedoel de werking is toch hetzelfde?
Wat ik je wel kan aanbevelen is ze zo te maken dat ze volledig doorschuiven. Want deze variant waar enkel een klepje inschuift raakt gegarandeerd verstopt. (ik spreek uit ervaring..) Daarmee sluit hij niet meer goed af en helemaal met een servo bediening zal het al vrij snel niet meer soepel gaan en zul je alsnog moeten lopen...

Zelf schakel ik de afzuiger met een afstandsbediening aan/uit. De blastgate zitten bij de machine, die moet je toch ook aanzetten dus dan is het een kleine moeite om even klepje open en na gebruik weer dicht te schuiven. Maar goed, dat was niet je vraag..:)
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
waarom zou het niet lukken met zelf gemaakte blast gates? Ik bedoel de werking is toch hetzelfde?
Wat ik je wel kan aanbevelen is ze zo te maken dat ze volledig doorschuiven. Want deze variant waar enkel een klepje inschuift raakt gegarandeerd verstopt. (ik spreek uit ervaring..) Daarmee sluit hij niet meer goed af en helemaal met een servo bediening zal het al vrij snel niet meer soepel gaan en zul je alsnog moeten lopen...

Zelf schakel ik de afzuiger met een afstandsbediening aan/uit. De blastgate zitten bij de machine, die moet je toch ook aanzetten dus dan is het een kleine moeite om even klepje open en na gebruik weer dicht te schuiven. Maar goed, dat was niet je vraag..:)

de metalen blast gates lijken me wel heel soepel te bewegen (zo klinkt het wel op de filmpjes ;) ). Ik weet niet of dit bij zelfgemaakte versies ook zo is en of de servo dan krachtig genoeg is. Ik denk inderdaad wel dat het verstandig is om een klep t hebben die helemaal doorschuift zodat er geen stof tussen gaat zitten. Misschien moet ik het eerst maar eens gaan testen met een zelfbouw versie.

Ik wil de blastgates eigenlijk niet bij de machines hebben maar juist zo dicht mogelijk bij de stofzuiger zodat er zo weinig mogelijk zuigkracht verloren gaat. als ik dan bij elke machine wel een drukknop kan hebben om de servo te bedienen dan lijkt me dat wel weer handig. (daarnaast lijkt het me gewoon een leuk project. Ik heb geen ervaring met Arduino dus een leuke uitdaging).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
dit is de 100mm versie. Ik zoek die van 63mm
63 mm is geen gangbare maat voor stofafzuiging. Met een lange doorgaande leiding van 100 mm zal het verlies aan zuigkracht ook wel loslopen. Hooguit heb je wat aanloopverlies, omdat een een groter volume vacuüm moet zuigen. Daarentegen heb je minder weerstandsverlies.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
63 mm is geen gangbare maat voor stofafzuiging. Met een lange doorgaande leiding van 100 mm zal het verlies aan zuigkracht ook wel loslopen. Hooguit heb je wat aanloopverlies, omdat een een groter volume vacuüm moet zuigen. Daarentegen heb je minder weerstandsverlies.

In de VS en UK is het een redelijk gangbare maat. Maar daar noemen ze het veelal 2 1/2 inch. Rockler verkoopt het (ook in NL). En Axminster in de UK ook (maar daar noemen ze het wel weer 63 mm…).

Zie:
https://www.rockler.com/power-tools/dust-collection/dust-collection-fittings#/filter:dust_collection_fittings_size:2-1$252F2$2522 (link kopie/plakken - het werkt niet anders)
en
https://www.axminster.co.uk/63mm-dust-extraction-kit-410063
https://www.axminster.co.uk/blast-gate-for-63mm-dust-extraction-kit-410067 (kunststof blastgate 63 mm)
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Dank je wel Bert!

verzenden vanuit de US kost me ongeveer 50 euro. Daarom zocht ik een leverancier in NL (Axminster heeft alleen de kunststof versie van de 63cm versie).

Ik denk dat ik toch eerst maar ga proberen om er zelf één te maken en te kijken of ik dat goed werkend krijg.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
63 mm is geen gangbare maat voor stofafzuiging. Met een lange doorgaande leiding van 100 mm zal het verlies aan zuigkracht ook wel loslopen. Hooguit heb je wat aanloopverlies, omdat een een groter volume vacuüm moet zuigen. Daarentegen heb je minder weerstandsverlies.

Ja, daar heb je wel gelijk in maar het lijkt mij een goede tussenmaat tussen de grote maten en de echt dunnere diameters die me passend lijkt voor de combi van mijn machines
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Houd je ons in ieder geval wel op de hoogte van je verdere bouw? Er zullen meer mensen zijn die dit interessant vinden icm de sturing met Arduino. Ik zelf in ieder geval zeker :cool:
En dan welke componenten je gebruikt en als je het werkend krijgt met de besturing, zou je dan ook de programmeercode willen posten svp?

Groet,
Rob
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ben zeer benieuwd naar het resultaat dat je haalt.

Heb zelf 2 bedenkingen:

Ik weet niet hoe groot je werkplaats is, maar voor een centrale afzuiging is 63mm in principe te min. 100mm is een soort van absoluut minimum omdat een spaanderafzuiger het vooral van z'n flow moet hebben (klassieke stofzuiger haalt meer uit de onderdruk die hoger ligt). Bij een smalle diameter daalt de flow veel te snel. 100 tot 120mm kan voor een kleine hobby setup. In mijn werkplaats is de buislengte op zijn langst van afzuiger tot machine 20m, heb buizen van 160 staan...

2de bedenking: de kleppen op het filmpje sluiten wel heel vlot.... Hier staan kleppen van ducomat & Felder. Die gaan een stuk stroever. Die kunnen dergelijke servo's met plastieken armpjes onmogelijk bedienen. Dergelijke kleppen vind je hier in maten vanaf 80 - 100 - 120mm. In een profesioneel opzet worden de kleppen niet door een servo, maar door luchtdruk bediend. Zijn wel kostelijke kleppen (als snel 150 euro voor klep + pneumatische sturing)... (die vind je hier ook in een maat 50mm voor een afzuiging op hoge druk - klassieke stofzuigerafsluiging).

Ben wel oprecht benieuwd naar de resultaten die je haalt. Ben van plan de afzuiging hier te gaan sturen met aanloopautomaat, maar was van plan van de kleppen manueel te blijven bedienen omwille van de kostprijs van gestuurde kleppen.....

Ducomat heeft zowel de manuele als de pneumatische kleppen (alsook tuimelkleppen) in zijn gamma aan schappelijke prijzen voor een goede kwaliteit (kijk maar eens op website).
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Wat in deze discussie niet duidelijk is welke afzuiging TS gaat gebruiken, dat bepaald in grote mate het afzuigsysteem. Een flinke stofzuiger zal werken met 63 mm. Daar zal een 100 mm leiding syteem niet op werken, dan moet je een spanenafzuiger hebben met een flinke blower.

Fons
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
de kleppen op het filmpje sluiten wel heel vlot.... Hier staan kleppen van ducomat & Felder. Die gaan een stuk stroever. Die kunnen dergelijke servo's met plastieken armpjes onmogelijk bedienen. Dergelijke kleppen vind je hier in maten vanaf 80 - 100 - 120mm. In een profesioneel opzet worden de kleppen niet door een servo, maar door luchtdruk bediend. Zijn wel kostelijke kleppen (als snel 150 euro voor klep + pneumatische sturing)... (die vind je hier ook in een maat 50mm voor een afzuiging op hoge druk - klassieke stofzuigerafsluiging).

Als je een beetje handig bent, kan je ook met een ekeltrische cilinder op 12 volt (bijvoorbeeld deze op Ali) een normale klep bestuurbaar maken. Moet je ipv een plastic servo een relais aan je besturing koppelen en de cilinder via een trafo aansturen.
Ik heb deze zelf voor een ander project laatst aangeschaft, en daar krijg je ook een stroevere klep wel mee open. En door de juiste snelheid te kiezen kan je bepalen hoe snel de klep open mag gaan.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Houd je ons in ieder geval wel op de hoogte van je verdere bouw? Er zullen meer mensen zijn die dit interessant vinden icm de sturing met Arduino. Ik zelf in ieder geval zeker :cool:
En dan welke componenten je gebruikt en als je het werkend krijgt met de besturing, zou je dan ook de programmeercode willen posten svp?

Groet,
Rob

uiteraard zal ik mijn best doen om jullie op de hoogte te houden. Ik ben een absolute starter met Arduino dus er zal nog een heleboel oefen en probeerwerk aan vooraf gaan.. als ik dit werkend krijg dan wil ik de code best wel delen hoor.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ben zeer benieuwd naar het resultaat dat je haalt.

Heb zelf 2 bedenkingen:

Ik weet niet hoe groot je werkplaats is, maar voor een centrale afzuiging is 63mm in principe te min. 100mm is een soort van absoluut minimum omdat een spaanderafzuiger het vooral van z'n flow moet hebben (klassieke stofzuiger haalt meer uit de onderdruk die hoger ligt). Bij een smalle diameter daalt de flow veel te snel. 100 tot 120mm kan voor een kleine hobby setup. In mijn werkplaats is de buislengte op zijn langst van afzuiger tot machine 20m, heb buizen van 160 staan...


2de bedenking: de kleppen op het filmpje sluiten wel heel vlot.... Hier staan kleppen van ducomat & Felder. Die gaan een stuk stroever. Die kunnen dergelijke servo's met plastieken armpjes onmogelijk bedienen. Dergelijke kleppen vind je hier in maten vanaf 80 - 100 - 120mm. In een profesioneel opzet worden de kleppen niet door een servo, maar door luchtdruk bediend. Zijn wel kostelijke kleppen (als snel 150 euro voor klep + pneumatische sturing)... (die vind je hier ook in een maat 50mm voor een afzuiging op hoge druk - klassieke stofzuigerafsluiging).

Ben wel oprecht benieuwd naar de resultaten die je haalt. Ben van plan de afzuiging hier te gaan sturen met aanloopautomaat, maar was van plan van de kleppen manueel te blijven bedienen omwille van de kostprijs van gestuurde kleppen.....

Ducomat heeft zowel de manuele als de pneumatische kleppen (alsook tuimelkleppen) in zijn gamma aan schappelijke prijzen voor een goede kwaliteit (kijk maar eens op website).

@ bedenking 1 - Ik heb maar een hele kleine werkplaats ( ca. 3 x 4,5) maar we zijn aan het kijken naar een ander huis en hoop dan een werkplaats van 6 x 3,5 te krijgen. de maximale buislengte zal dus waarschijnlijk 5 meter zijn (en in de huidige situatie nog minder). zou 63mm dan niet afdoende zijn?

@bedenking 2 - op internet zijn ook filmpjes van zelfbouw blast gates die worden bediend met servo's deze bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=5xLu1sRQ-ZI Het is voor mij een hobby, de kleppen waar je het over hebt zijn wel heel mooi maar voor mij geen haalbare optie helaas.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Als je een beetje handig bent, kan je ook met een ekeltrische cilinder op 12 volt (bijvoorbeeld deze op Ali) een normale klep bestuurbaar maken. Moet je ipv een plastic servo een relais aan je besturing koppelen en de cilinder via een trafo aansturen.
Ik heb deze zelf voor een ander project laatst aangeschaft, en daar krijg je ook een stroevere klep wel mee open. En door de juiste snelheid te kiezen kan je bepalen hoe snel de klep open mag gaan.

dit is inderdaad wel een mooie klep. Maar als ik er 8 nodig heb + de electronica voor de aansturing dan wordt me dat veel te duur. Dan kan ik de kleppen beter gewoon met de hand bedienen
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Wat in deze discussie niet duidelijk is welke afzuiging TS gaat gebruiken, dat bepaald in grote mate het afzuigsysteem. Een flinke stofzuiger zal werken met 63 mm. Daar zal een 100 mm leiding syteem niet op werken, dan moet je een spanenafzuiger hebben met een flinke blower.

Fons

Ik denk inderdaad aan een forse (Festool?) stofzuiger. Behalve mijn vlakbankje heb ik vooral stofafzuiging nodig en heb ik weinig spanen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.