Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 14 van de 14
    Gisteren begonnen met de eerste schuine kanten maken.
    Heb eerst een mal gemaakt, die gebruikt om aan weerszijden van de balk alles goed af te tekenen. Toen aan weerszijden met een handcirkelzaag alles ingezaagd en met een handzaag het laatste stuk doorgezaagd. Nu wil ik dus de zaagsnede zuiver bijwerken, maar heb geen goede schaaf. Het enige wat ik hier heb liggen is een oudje die ik eens bij een rommelmarkt heb gekocht. (het is een houten schaaf, die zool loopt helemaal hol en zijn stukken afgebroken.) Lijkt me dus verstandig om een goede schaaf aan te schaffen. Maar, er zijn zoveel soorten te koop. Had al met baptist gebeld, daar raden ze me een 'low angle jack' aan, zo'n klein schaafje. Maar dat lijkt me zelf iets te licht, vooral op de schuine zijde zit veel 'warrig' zwaar eiken hout waar ik best wel kracht voor nodig heb om dat vlak te krijgen.
    Zat na wat speurwerk op t internet te denken aan een nr 62, dat is ook een low angle schaaf. Of kan ik beter een 'gewone' nr 4 aanschaffen. Maar daar heb ik weer een schuinere hoek, is dat wel handig voor dit werk?
    Kan helaas geen foto's of links meesturen, heb probleempje met mijn internetbrowser.
    Als iemand een tip heeft voor een goede schaaf (of twee) voor dit zware gebintwerk...?

De klassieke Stanley, of een afgeleide ervan, zijn nog altijd het best voor dat soort werk.

Deze bijvoorbeeld: https://www.baptist.nl/houtbewerkers...l-bankschaaf-4

Zijn iets zwaarder van gewicht dan de Stanley, maar klaren elke klus met gemak. Heb er zo eentje al een paar jaar in gebruik en ben er heel tevreden mee.

Hoi TUOH,
    ik heb van iemand een oude stanley bailey no 4 gekregen. Hij deed er niets meer mee. Heb t blad iets moeten slijpen maar hij werkt perfect. Heb ook veel met een grote 1 1/2" steekbeitel gedaan, dat werkt ook goed.
    Heb de twee schuine liplassen nu dan ook klaar.
    IMG_8304.jpg
    Ik heb nu van 3 balken 1 lange gemaakt van 8,50 meter lang.
    IMG_8303.jpg

De balken heb ik nog niet aan elkaar vast gemaakt, nu zijn ze nog enigszins met de hand te tillen, wil nu per balk de verbindingen gaan maken. Dus gaten voor de liggers en de andere verbindingen.

Heb nog wel de volgende twee vragen;
    Moet ik de kopse (gezaagde) kanten nog insmeren met anchorseal of iets dergelijks? Om scheuren door te snel drogen te voorkomen?

En is het verstandig om nu al de gaten te boren voor de definitieve permanente verbinding van de schuine liplas? Zit er aan te denken om een 'spie' van eikenhout er van boven in te slaan. En dan misschien nog twee draadeinden met moeren. Ben bang dat wanneer ik dat nu ga doe en het trekt krom dat ik die spie er later niet meer in krijg..?

Koppen sealen mag altijd, maar dat heeft meer nut in de zomer dan nu.
    Alle houtverbindingen best nu maken (dus ook die wigverbinding in de las) enkel de gaten voor de bouten worden maar geboord tijdens het plaatsen.

Ps: een goede "gewoonte" is ook om bij massief hout altijd alle scherpe randen te breken met de schaaf. Is veel aangenamer om stukken te manipuleren en het oogt een stuk netter.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 02-12-19 om 19:40.

Forum Rechten