deuren afhangen - afregelen scharnieren

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
hallo,

ik ben op zoek naar advies hoe jullie deuren/scharnieren monteren en afregelen.
normale kastdeurtjes met 2 of 3 scharnieren is nog nooit een probleem geweest, ik weet welke schroeven gebruikt kunnen worden voor het afregelen maar dit weekend een inbouw kast geïnstalleerd en ik krijg de deuren niet perfect.

Afmetingen corpus: 1400 x 2450, 2 deuren in melamine van 24 dik. De kast zelf staat perfect waterpas (horizontaal en verticaal)

dit zijn dus 2 stevige deuren van 700x2445x24.
worden opgehangen met 7 scharnieren (salice Silentia+ (ingebouwde regelbare demping (meer/minder maar niet uit te schakelen)), 3 redelijk dicht bovenaan en dan nog 4 gelijkmatig verdeeld over de rest van de deur.

probleem:
linkse deur raakt onderaan maar staat bovenaan nog paar mm open
rechtse deur raakt bovenaan maar staat onderaan nog paar mm open

en ik zit op de limiet met de tilt afregeling...

1. heb al gedacht om evt 3 of 4 scharnieren te vervangen door gewone zonder demping. mss trekken die de deur wat meer aan?

2. tot nu boren we in de werkplaats de gaten voor de potscharnieren in atelier en markeren we de gaatjes voor de montageplaatjes op de zijwanden. Ter plaatse monteren we dan alle scharnieren en plaatjes. en gaan ervan uit dat je de deur kan opklikken en afregelen. Zijn er mensen die dit anders zouden doen? bv in dit geval de deur hangen aan 3 scharnieren, afregelen en indien ok de andere 4 scharnieren bijhangen? of nog anders?

3. tips om het probleem aan te pakken?

alvast bedankt voor de feedback
 

MinzeHoogland

Actieve deelnemer
21 mei 2017
34
1
Wat ik uit je verhaal opmaak is dat of je corpus scheluw is of de deuren scheluw zijn. Ik zou dit even goed checken. Dan kun je of nieuwe deuren maken die wel vlak zijn of je corpus misschien nog wat beter nastellen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Voor het ophangen van mijn binnendeuren heb ik een set mallen van Mallenman gebruikt. Dat werkte heel goed en nauwkeurig. Zeer vriendelijke verkoper en denkt goed met je mee. Vergelijkbare mallen zijn o.a. ook verkrijgbaar bij 247WOOD. Ze hebben ook mallen voor scharnieren van kastdeuren.
 

tuoh

Oud hout
Zoals al aangehaald, het corpus is scheluw geplaatst, of, de deuren zijn scheluw getrokken.
Er is geen enkel meubelscharnier bij machte om dit te compenseren. Dikke(ere) deuren welke tevens hoog en breed zijn weerstaan alle pogingen met gemak.
Je zal de "bron" van de ellende moeten aanpakken.
Dus corpus controleren op scheluwte en deuren controleren op vlakheid.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Het lijkt er op dat de corpus naar links wijkt. Ik zou eens beide diagonalen meten (linksonder rechtsboven en rechtsonder linksboven).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.