Bijenkast van Lindehout ??

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Vorige week een appie van een vriend van mij die imker is. Wat ik dacht van bijenkasten van Lindehout. Speling zet Lindehout en Lindenhout. Eerste reactie van mijzelf nee dat wordt hem niet. Lindehoning oké maar Lindehout voor bijenkasten.............. Tot ik op internet ging zoeken en bijenkasten te koop aangeboden zag van Lindehout.

Nu heb ik nog steeds zo iets van Lindehout is prima voor snijwerk. Maar als de kast dan van hout moet zijn neem dan Vuren en of Grenen. Trouwens die ene grenen bijenkast op internet leek verrekte veel op vuren op de plaatjes die er bij stonden.

Maar als de kast onder een afdakkie staat in de wind............... Dan kan populieren hout toch ook. Tot je gaat schoonmaken met een plamuurmes en de vezels optrekt ??

Vertel het maar imkers en houtfreaks want ik ben er voor mijzelf nog niet uit.....
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb mijn kasten van grenen en ceder, ik heb niet het idee dat het de bijen wat uitmaakt.
Ik zou uit duurzaamheid oogpunt gaat voor ceder.

Ik zou ze zelf niet van linde maken omdat het niet de meest geschikte houtsoort is voor bijenkasten volgens mij.

Gr John
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Mijn kasten zijn tot nu van watervast verlijmd MPX. In de loop van jaren raken ze toch beschadigd en krijgen vocht en beestjes toch kans om in te breken tussen te lagen hout.
Deze winter ga ik aan de slag om het bestand aan bodems en kamers te gaan vervangen.
Ik wil daarvoor douglas gaan gebruiken.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Ik denk dat het de bijen niet veel uit maakt waarvan de kast is gemaakt. Lindehout heeft wel de eigenschap dat ze zich daar goed aan kunnen vastpakken want ook al is het geschaafd het heeft toch de neiging om vezeltjes uit te steken. Als je de kast niet in weer en wind zet heb je alleen last van condense en hoge luchtvochtigheid van de omgeving.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Cederhout staat bekend om zijn motwerende eigenschappen, dus daar zit een bepaald stofje in.
ik weet niksvan bijen, maar misschien kunnen ze daar last van hebben?
Of vinden ze het juist geweldig. Dat kan natuurlijk ook.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De motwerendheid van cederhout (welke versie dan ook - de mythe vertelt nooit of het om 'geurceder', libanonceder, red cedar, yellow cedar, of nog een andere versie gaat - dat zijn allemaal volstrekt andere boomsoorten met volstrekt andere eigenschappen) is een mythe. Er zit in geen enkele cederhoutsoort een (vluchtige) stof die motten zou weren of doden. De consensus onder vliegbinders (die vaak heel veel veren- en haarmateriaal tegen motten moeten beschermen) is dat de mythe hoogstwaarschijnlijk zijn oorsprong heeft in het feit dat je van red cedar betrekkelijk eenvoudig (want zacht en goed bewerkbaar) goed-sluitend kist-, kast- en ladenwerk kunt maken - hoe beter het sluit, hoe beter je motten buiten houdt. Om veren en haar te beschermen tegen motten heb je echt mottenballen, naftaleen, of erger nodig. Of, inderdaad, heel goed afgesloten opbergmateriaal.

Dat gezegd hebbende denk ik niet dat cederhout het meest aangewezen hout is voor bijenkasten - maar dat is maar een onderbuikgevoel...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.