Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 16 van de 16
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Ik had het niet goed gelezen. Dacht dat het om legplanken ging.
    Ja Wim dat had ik er ook in gelezen.

Maar nu we het er over hebben:
    1. MDF ook een 18 mm legplank van 80 cm gaat doorhangen na verloop van langere tijd
    2. Een MDF kast wordt zwaar. Maar voor een min of meer vaste kast is dat natuurlijk geen punt.
    3 Zeker een plint onder de kast maken.

mvg
    Klaas

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door veekie Bekijk Berichten
    Ja verstek ken ik. Dat is over het algemeen een hoek van 45graden. Dus in het plaatje zaag je daar de twee planken op.
    maar dat kleinere stuk krijg je niet door een stukje verstek te zagen. Dan past sat daar niet tussen. Dus ik dacht wellicht heeft zoiets dan een andere naam
    Dat kleine stukje mag best dunner zijn. Het beste zaag je het met een zaagtafel en iemand die helpt om het strak langs de zaag de krijgen.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Voor gangbare diktes plank bestaan bovenfrees bits om een soort van kantenband te maken.
    Als voorbeeld:
    https://www.cmtorangetools.com/na-en...outer-bit-sets

Zoals gezegd is MDF een product dat op den duur gaat doorzakken. Met die dubbele platen wordt alles loodzwaar en ook dat gaat doorhangen. Beter is het om holle planken te maken door een houten frame van een T-profiel te fabriceren en dunne platen MDF er in te lijmen. Dan bereik je het zelfde effect maar ben je lichter en toch sterker.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1010583q.jpg
Bekeken:   197
Grootte:   88,7 KB
ID:        91959
    Hier heb ik aan één kant een groef gemaakt van 12 mm diep. Je kunt dit doen aan twee kanten en op die manier een zogenaamde torsiebox maken die licht en toch sterk is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Voor gangbare diktes plank bestaan bovenfrees bits om een soort van kantenband te maken.
    Als voorbeeld:
    https://www.cmtorangetools.com/na-en...outer-bit-sets

Zoals gezegd is MDF een product dat op den duur gaat doorzakken. Met die dubbele platen wordt alles loodzwaar en ook dat gaat doorhangen. Beter is het om holle planken te maken door een houten frame van een T-profiel te fabriceren en dunne platen MDF er in te lijmen. Dan bereik je het zelfde effect maar ben je lichter en toch sterker.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1010583q.jpg
Bekeken:   197
Grootte:   88,7 KB
ID:        91959
    Hier heb ik aan één kant een groef gemaakt van 12 mm diep. Je kunt dit doen aan twee kanten en op die manier een zogenaamde torsiebox maken die licht en toch sterk is.
    Je post heeft me de juiste weg op geholpen
    De term die ik zocht is '(lock) miter joint'

Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Mijn ervaring is dat kanten van mdf heel erg mooi kunnen worden gelakt zonder gebruik te maken van randstroken.
    Is misschien een beetje meer werk, maar ziet er uiteindelijk superstrak uit.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door veekie Bekijk Berichten
    Je post heeft me de juiste weg op geholpen
    De term die ik zocht is '(lock) miter joint'
    Deze router bits hebben wel een andere functie dan wat je vroeg in het begin van dit verhaal. Met deze bits kun je een rechthoekige kokerconstructie maken van dunne MDF. De voorkant van die samengestelde "planken" is dan de gladde laag van het MDF en niet de kopse kant. Dat is al veel beter af te werken.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten