Ja Wim dat had ik er ook in gelezen.
Maar nu we het er over hebben:
1. MDF ook een 18 mm legplank van 80 cm gaat doorhangen na verloop van langere tijd
2. Een MDF kast wordt zwaar. Maar voor een min of meer vaste kast is dat natuurlijk geen punt.
3 Zeker een plint onder de kast maken.
mvg
Klaas
Voor gangbare diktes plank bestaan bovenfrees bits om een soort van kantenband te maken.
Als voorbeeld:
https://www.cmtorangetools.com/na-en...outer-bit-sets
Zoals gezegd is MDF een product dat op den duur gaat doorzakken. Met die dubbele platen wordt alles loodzwaar en ook dat gaat doorhangen. Beter is het om holle planken te maken door een houten frame van een T-profiel te fabriceren en dunne platen MDF er in te lijmen. Dan bereik je het zelfde effect maar ben je lichter en toch sterker.
Hier heb ik aan één kant een groef gemaakt van 12 mm diep. Je kunt dit doen aan twee kanten en op die manier een zogenaamde torsiebox maken die licht en toch sterk is.
Mijn ervaring is dat kanten van mdf heel erg mooi kunnen worden gelakt zonder gebruik te maken van randstroken.
Is misschien een beetje meer werk, maar ziet er uiteindelijk superstrak uit.
Deze router bits hebben wel een andere functie dan wat je vroeg in het begin van dit verhaal. Met deze bits kun je een rechthoekige kokerconstructie maken van dunne MDF. De voorkant van die samengestelde "planken" is dan de gladde laag van het MDF en niet de kopse kant. Dat is al veel beter af te werken.