Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Mdf zijkanten wegwerken

Ik wil binnenkort een kast maken van mdf. De planken wil ik zo’n 3-4cm dik maken. Dit wil ik doen door 2 platen op elkaar te plakken. De kopse kanten wil ik afwerken door een strook te zagen van 90° en deze te bevestigen op de plank.
    Maar wat ik me nu afvraag is, hoe noem je zoiets?

Geen idee hoe dat heet, maar gaat het hele gevaarte niet heel zwaar worden?

9mm mdf gebruiken en de plank hol maken. Mijn boekenkast van 18mm mdf ging doorhangen. Ook op te lossen door de plank te keren. Plank was 85 cm lang.

Qua doorhangen gaat dat denk wel meevallen.
    de kast komt op zolder naast de trap. Dat is maar 1200 breed

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      6A3A7792-CC00-4DC4-A8B8-420C2CA7E609.jpg
Bekeken:   335
Grootte:   21,8 KB
ID:        91943

In die dikte gaat het een heel zwaar gevaarte worden..

Maargoed, voor de afwerking van de kopse kanten kun je kantenband of fineer gebruiken.
    Uiteraard kun je de kopse kanten ook eerst insmeren met houtlijm, daarna strak schuren en het geheel (aan beide zijdes) in de lak zetten.

Ik zou overwegen er een plint onder te maken, zodat de kast niet met die onderste plank direct op de grond staat, is fraaier denk ik.
    Verder zijn die onderste vakjes dus 30cm breed en hoog? Misschien zou je kunnen overwegen om op die onderste plank alleen in het midden een verdeling te maken, en dan daar ook die plank op de verdieping erboven mee uit te lijnen, oogt rustiger.

idee van wat speelsheid spreekt me juist wel aan. Anders begint het snel op een ikea kallax kast te lijken

Maar het gaat me nu in eerste instantie, omdat ik nog lerende ben, om hoe je een dergelijke constructie noemt zoals hieronder.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Untitled.jpg
Bekeken:   287
Grootte:   21,7 KB
ID:        91945

Ik had het niet goed gelezen. Dacht dat het om legplanken ging.

Om de vraag te beantwoorden, dat heet "verstek". Om het mooi passend te krijgen moet je de zijkanten eigenlijk onder een grotere hoek dan 45 graden zagen. Mijn Mafell invalzaag kan daarom tot 48 graden.

Ja verstek ken ik. Dat is over het algemeen een hoek van 45graden. Dus in het plaatje zaag je daar de twee planken op.
    maar dat kleinere stuk krijg je niet door een stukje verstek te zagen. Dan past sat daar niet tussen. Dus ik dacht wellicht heeft zoiets dan een andere naam

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten