Aanschaf diverse machines

Nickje

Nieuw lid
8 nov 2019
6
2
Goede avond allen,


Momenteel zit ik in de oriëntatie fase voor de aankoop van diverse nieuwe machines. Ik heb al redelijk wat apparatuur in mijn bezit maar inmiddels is er flink gespaard voor een goede uitbreiding. Betreft boor/schroef/frees machines ben ik fan van Makita, echter heb ik niet zo veel positieve ervaring met zaagmachines van dit merk. Qua zagen is mijn ervaring met DeWalt en Festool erg goed, echter vind ik Festool te duur voor hobby matig gebruik. DeWalt is lekker robuust maar ook accuraat naar mijn inziens. Hobby matig meubels maken vind ik erg leuk om te doen, maar ik draai mijn hand ook niet om voor timmerwerkzaamheden zoals een muurtje zetten en dergelijke.


Wat heb ik momenteel in mijn bezit:
Makita DHP481 boormachine
Makita DTD153 schroefmachine
Makita DHR 283 combi hamer
Makita M9400 bandschuurmachine
Makita compressor
Dutack 6040/1250 MG tacker
DeWalt DWS520 invalzaag


Tot dusver kon ik als ik een specifieke machine niet in bezit had altijd wel ergens iets lenen, maar er is ruimte voor de aankoop van eigen apparatuur
Op mijn aankooplijstje staan diverse machines, echter zou ik graag wat ervaringen en meningen horen van andere ervaren knutselaars. Bijvoorbeeld wel of geen accumachines? Waarom wel die duurdere zaagtafel in plaats van het basis model? Hieronder mijn lijstje van dingen die ik op de korte termijn wil aanschaffen.

Zaagtafel:
De invalzaag die ik heb is hartstikke prima voor het verzagen van grote platen en constructie bouw, echter is het bij meubels natuurlijk belangrijk om uiterst secuur te kunnen zagen. Daarnaast is het kunnen maken van verdekte snede ook een groot voordeel. Met een cross cut sled en dergelijke handigheden kunnen er ingewikkelde verbindingen gemaakt worden.
Momenteel heb ik na veel lezen zo goed als besloten om voor een zaagtafel van het merk DeWalt te gaan. Echter twijfel ik nog tussen het basis model, de DW745 en zijn grotere broer de DWE4792. Naar mijn inzien zitten er alleen maar voordelen aan de DWE7492 tov de DW745, zoals het makkelijk verwisselbare spouwmes, de mogelijkheid tot een dado stack en de grotere capaciteit. Tevens kan de zaag grotere werkstukken aan... Hier tegenover staat natuurlijk wel 200 euro extra aan kosten. Zijn deze kosten het waard? Ik wil de zaagtafel wel in een werktafel bouwen zodat het werkblad oppervlakte groter wordt. Is het dat nog steeds slim om voor de 4792 te gaan? Of volstaat de 745 dan ruimschoots?

Stofzuiger:
Tja wat moet ik zeggen wat betreft de stofzuiger.. momenteel werk ik zonder stofzuiger in mijn werkplaatsje, wat natuurlijk niet erg bevorderend is voor ongeveer alles. Gezondheid is natuurlijk belangrijk, er moet dus afgezogen worden. De stofzuiger moet ook geschikt zijn om af en toe een wat muursleuf/beton werkzaamheden uit te voeren. Momenteel heb ik de Fein Dustex 25L Bouwstofzuiger op het oog, naar mijn inziens een kwalitatief goed toestel tegen een schappelijk prijs. Heeft er iemand ervaringen met deze stofzuiger?

Schuurmachine:
Een excentrische schuurmachine staat al een hele tijd op mijn lijstje. Momenteel heb ik behoorlijk wat 18v 5ah accu's van Makita voor mijn boor/schroefmachine. Maar is het wel verstandig om een schuurmachine op accu te kopen? Meubel projecten sta je toch altijd op een werkbank te schuren.. is het nadeel van een snoer dan zo erg? Tevens ben ik bang dat over een jaar of 10 deze gehele accu lijn verdwenen is waardoor ik met een onbruikbaar apparaat over blijf. Daarom twijfel ik tussen de DBO180 (accu) en de BO5041 (snoer).

Bovenfrees/kantenfrees:
Ook dit apparaat is volgens mij onmisbaar. De mogelijkheid om kanten netjes bij te werken of een sparing uit te vrezen is natuurlijk goud waard. Daarom heb ik mijn oog laten vallen op een combi apparaat (bovenfrees/kantenfrees/trimmer) van Makita. Wederom weer de vraag accu of toch snoer? Je staat naar mijn inziens toch altijd te werken aan een werkbank met de aanwezigheid van elektra. Daarom de vraag de DTR50ZJX2 (accu) of toch de RT0700CX2J (gesnoerd)?

Lamellenfrees:
Momenteel maak ik vaak verbindingen door lijm en een brad nail, wat resulteert in zichtbare verbinding. Er moet altijd geplamuurd worden en tevens zijn niet alle verbindingen mogelijk. Daarom zou ik graag een lamellenfrees aanschaffen. Wederom weer de vraag accu of toch snoer? De makita DJP180 (accu) of de PJ7000 (snoer).

Dit zijn de dilemma's die ik momenteel ervaar. Graag zou ik van jullie vernemen wat een verstandige keuze is en waarom. Wellicht is een ander merk toch een verstandigere keuze dan de voorgestelde opties. Of heb ik een machine op mijn lijst staan wat eigenlijk totaal overbodig is en beter vervangen kan worden door iets anders.

Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen

Alvast bedankt, Nick
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Waar gebruik je het gereedschap het meest? Als het veel buiten de deur/werkplaats is zijn accu's handig is het vooral binnen zou ik zelf voor een snoer kiezen.
Gebruik je bv een lamellen frees met afzuiging wat maakt het snoer dan nog uit? Je hebt continu vermogen en de door jou aangegeven stofzuiger heeft een auto start/stop functie stekker van je apparaat in de stofzuiger en gaat vanzelf aan en uit heb je met een accu ook niet.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Als je enigszins serieus werkt met machines, neem dan geen accuspeeltjes. Uitgezonderd schroef-/boormachines.
Accumachines hebben m.i. grote nadelen: ze zijn relatief lomp en zwaar met slechtliggend zwaartepunt door die dikke accupakketten, hebben minder kracht dan stekker-apparaten, en de accu's worden na verloop van tijd slecht. Bovendien zijn accu's duur.
Wim.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Zeker dat je met Lamellen wilt gaan werken? Voor verbindingen in massief hout is een Domino naar mijn mening geschikter. Kost wel meer, maar is zijn geld zeker waard.
Accu of met snoer? Machines die vermogen nodig hebben kan je beter met snoer kopen. Zeker machines die je gedurende langere tijd achter elkaar gebruikt zoals een schuurmachine. Een accu van 5,5 Ah en 18 Volt heeft een energie inhoud van 99 Wattuur. De 230 V versie van de schuurmachine heeft een vermogen van 300 Watt. Dit zou betekenen dat je met én acculading 20 min kan schuren (er van uit gaande dat het vermogen van de accumachine gelijk is).
Machines die je met stofzuiger gebruikt hebben naar mijn mening geen meerwaarde in de accuversie omdat je toch altijd met een slang aan je toestel zit. Het snoer maakt dan niet meer zoveel uit. Het Plug-It systeem van Festool is hier wel handig voor. Je kan een snoer aan de afzuigslang vastmaken waardoor het minder in de weg zit.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Hoi Nick,

Ik heb wel een aantal dingen die je op het oog hebt.

Ik heb een Fein Dustex 25L. Veel goede reviews online en men omschrijft hem als erg krachtig. Ik denk dat het een mooie stofzuiger is wat betreft kwaliteit. Zit erg goed in elkaar. Maar ik had verwacht dat hij veel krachtiger zou zijn dan mijn goedkope Karcher. En dat is hij niet. Nu moet ik wel zeggen dat ik bij de karcher geen filter gebruik en bij de Fein wel omdat deze een redelijk groot filter heeft en dus minder weerstand heeft bij het wegblazen. De reden dat het zonder filter kan is omdat ik er een cycloon voor heb staan.

Ik heb de Makita DBO 180. Dit is een van de Makita producten waar ik minder tevreden over ben. Voor binnen gebruik is de stofafzuiging erg slecht. (dat geldt vrijwel voor alle Makita's) Er zitten van die kleine lullige afzuigpijpjes op. Dat kan nooit goed gaan. Maar ook wat schuurkracht betreft komt hij gewoon te kort. Ik heb inmiddels een Festool met snoer gekocht. Het is idd zo dat je toch al de afzuigslang heb, dus dat snoertje maakt dan ook niet meer uit. Maar die schuurt zo veel beter en zonder stof achter te laten. Echt een onwijs ding.

De lamellen frees heb ik ook. Ik ben er blij mee en hij werkt goed voor plaatwerk. Ik heb verder geen ervaring met andere merken lamellen frezen maar ik weet zeker dat er krachtiger zijn. Omdat ik vrijwel alleen met plaatwerk werk, weet ik niet hoe deze het doet in massief hout. Wellicht is een moet snoertje toch een betere keus voor zwaarder werk. Maar voor hobby matig gebruik vind ik het wel een mooie machine. Misschien heeft iemand anders ervaring met massief hout.

Bovenfrees.
Ik heb ook de Makita DRT50Z kantenfrees. Ik vind het een hele fijne machine die echt wel tot dingen in staat is. Hij is handzaam en mijn inziens best wel krachtig. Ik heb nu ook een Triton 1400 frees met snoer en die is wel krachtiger. Ik gebruik deze laatste als tafelfrees. Met plaatwerk is de DRT50z bij mij nooit tekort gekomen maar bij gleuven moet je wellicht het bitje er wat vaker doorheen halen.

Ik vind het lastig advies geven omdat ik natuurlijk ook maar een beperkt aantal merken ken vanuit praktijk ervaring. Maar bij de schuurmachine heb ik met name het gevoel dat je beter voor een ander merk kan kiezen.

Groet

Dennis
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat schuurmachine betreft. Ik heb ook een Makita gehad, maar heb die vervangen door een Festool ETS. Reden was de trillingen die de Makita gaf. Ik kreeg relatief snel last van mijn handen. Met de Festool heb ik dat niet meer.
 

Nickje

Nieuw lid
8 nov 2019
6
2
Hartelijk dank allemaal voor de reacties!
De machines zullen vooral in de werkplaats gebruikt worden, dus zoals jullie al aangeven zijn de gesnoerde varianten een betere keuze. Ook zeker in combinatie met een stofzuiger die automatisch aanspringt bij het inschakelen van de machine. Wat betreft het discussiepunt accu of snoer ben ik volledig overgehaald, het wordt gewoon een snoer.

Wat betreft het werken met lamellen of domino's.. uiteraard zou ik graag een domino kopen, alleen past dit gewoon niet binnen het budget. Met lamellen kan je toch ook prima bijvoorbeeld een tafelblad maken? Goed lijmen geeft naar mijn weten de sterkte aan de constructie. Uiteraard zal een domino sterker zijn dan een lamellotje, maar hoeveel waarde geeft dit meer?

Voor een schuurmachine kan ik dus beter kijken naar een ander merk. De Festool is wel gelijk aanzienlijk duurder en twijfel of dat echt nodig is voor hobby matig werk. Zijn er wellicht merken/modellen in dezelfde prijs categorie als de makita maar die wel beter presteren?

Heeft iemand nog suggesties wat betreft de zaagtafel? Ik twijfel sterk tussen de modellen. Daarnaast sta ik uiteraard open voor andere suggesties. Helaas heb ik geen plaats voor een stationaire machine.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Wat betreft het werken met lamellen of domino's.. uiteraard zou ik graag een domino kopen, alleen past dit gewoon niet binnen het budget. Met lamellen kan je toch ook prima bijvoorbeeld een tafelblad maken? Goed lijmen geeft naar mijn weten de sterkte aan de constructie. Uiteraard zal een domino sterker zijn dan een lamellotje, maar hoeveel waarde geeft dit meer?

Een Domino heeft als voordeel dat die twee gebruiksgebieden bestrijkt: zowel plaatmateriaal als massief hout. Je kunt de meeste pen- en gatverbindingen vervangen met een domino, zonder aan sterkte in te boeten, terwijl het veel sneller en zorgvuldiger werkt. Dat-ie echt goed is, blijkt wel uit de mate van verkrijgbaarheid op de tweedehandsmarkt: ze komen heel zelden voorbij.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Het grote voordeel van een domino is dat je deze ook kan gebruiken waar een lamello niet kan.
Denk hierbij aan het loodrecht op elkaar bevestigen van twee balken.
Je kan hierdoor een soort pen/gatverbinding creëren in een snelle tijd.
Voor mij persoonlijk een domino over een lamello.

Van schuurmachines is het maar net wat je nodig hebt. Je hebt verschillende soorten, verschillende maten.
Zelf gestart met groene bosch-machines en een brol-ding van de gamma.
De groene bosch-machines gebruik ik nog af en toe nog (ondertussen al 15 jaar), die willen niet kapot.
Nu gebruik ik de Rotex van Festool en dat is toch een klasse apart.
Feit is dat bijna elke schuurmachine een behoorlijk resultaat neerzet.
Hangt meer af van de kwaliteit van je schuurpapier dan van de machine.
Trouwens de beste schuurmachine zijn je armen.

Wat betreft de zaagtafel heb ik zelf een blauwe bosch GTS 10 XC gebruikt.
Ben ik tevreden van.
Ook de Dewalt 7491 al eens gebruikt, dit lukte ook goed.


Algemeen wil ik je nog het advies geven dat het resultaat vooral bepaalt wordt door de uitvoerder en niet door de machines.
Goed materiaal wil niet zeggen, goed resultaat. Net zoals minder materiaal niet wil zeggen minder resultaat.


Tenslotte gebruik machines met een kabel indien de afzuiging van stof belangrijk is (schuurmachines, zagen, lamello ...).
Machines op batterij zullen er voor zorgen dat je die meer zonder stofzuiger gebruikt dan je eigenlijk voor ogen had.


Grootste probleem is bij de aankoop van machines dat je ergens een eenheid wil.
De koffers passen perfect op elkaar.
Accessoires zijn uitwisselbaar.
Batterijen multi-inzetbaar.
Echter heb je soms machines die niet tot de top behoren.
Iedere beslissing is geven en nemen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wat schuurmachines betreft heb ik voor Festool gekozen (ben overigens geen Festoolie :)) en de wat hogere prijs geaccepteerd. Die prijs ben je zo vergeten en van de machine blijf je genieten. Dat geldt zeker voor de Rotexen. Superier qua functionaliteit en qua stofafzuiging.

mvg
Klaas
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Ik lees mee met alle reacties maar deze uitzending heeft mij een beter idee geven over wat je met een lamello kan. Zie rond minuut 18, maar de totale uitzending vond ik in ieder geval super gaaf. Het zou een droom zijn als ik zoiets kon :)
Hij gebruikt trouwens beide zo te zien.

https://www.youtube.com/watch?v=hXVlrSBccYs
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Fosj

Nieuw lid
24 nov 2019
6
0
Hallo Nick,

Ik denk aan dezelfde zaagtafels, maar wil er ook een werkbank omheen bouwen. En dan vind ik de extra grootte van de 7492 het geld niet waard.
Ik denk dat ik voor de 745 ga.

Verder moet ik nog nadenken over de verschillende apparaten die ik wil/ nodig heb.

Gr Tijs
 

Nickje

Nieuw lid
8 nov 2019
6
2
Goedenavond allen,

Allereerst hartelijk dank voor alle reacties met nuttige tips/aanbevelingen en tevens mijn excuses voor de late reactie, ik was immers bezig met mijn nieuwe speelgoed:p.
Na jullie advies te harte hebben genomen en nog meer recensies te hebben gelezen op internet heb ik een selectie gemaakt en inmiddels dus ook aangeschaft.

Allereerst is de zaagtafel de Dewalt DWE7492 geworden, wat een prachtig apparaat is dat zeg! Hij kwam nagenoeg juist afgesteld uit de doos, een enkele aanpassing hier en daar en zagen maar! Wat een genot is het om de fence in te stellen op de juiste maat en je materiaal te zagen, niks meer af tekenen en klooie met een liniaal en de invalzaag. Ook over de kwaliteit ben ik zeer te spreken, alle mechanieken werken vlekkenloos en het tafelblad is perfect vlak. Om de mogelijkheden verder uit te breiden ga ik nog een cross cut sled maken voorzien van de juiste accecoires. Inmiddels heb ik wel ondervonden dat het fijn zou zijn om de werkoppervlakte wat groter te maken aan weers kanten en ook een uitvoer tafel te hebben. Aangezien mijn werkplaats niet mega groot is zal ik hiervoor dus een verrijdbare uitklapbare stand voor maken. Ik ben inmiddels al flink bezig om een dragende staal constructie uit te tekenen. Zodra de constructie uit gedacht is zullen de onderdelen doormiddel van een lasersnijder gefabriceerd worden, de mogelijkheden zijn dus eindeloos. De constructie zal worden beplaat met multiplex op de werkoppervlaktes.

Wat betreft de stofzuiger ben ik geswitcht van keuze, ik kwam plotseling de bosch gas 20L tegen met een zeer scherpe prijs (137 euro). Inmiddels aangesloten gehad op diverse machines en werkt geweldig. Zeker omdat ik voorheen zonder stofzuiger werkte is het een wereld van verschil.

Voor de freesmachine ben ik voor de RT0700 gegaan, heb hem helaas nog niet kunnen gebruiken omdat ik nog wacht op de freesjes :). Wel heb ik al lekker gespeeld met de lamellenfrees (dewalt) en de excentrische schuurmachine (Festool), beide heerlijke apparaten die boven verwachting presteren. De combinatie van een zaagtafel + lamellenfrees = supersnel en strakke plaatwerk objecten maken zoals bijvoorbeeld lades. Voor nu ga ik lekker aan de slag met de lamellenfrees maar mocht er in de toekomst budget zijn dan ga ik ook zeker nog eens de domino bekijken mocht ik daar behoefte aan hebben.

Iedereen hartelijk dank voor de adviezen! Ik zal tussentijds eens wat afbeeldingen posten van de zaagtafel stand.

Dat filmpje is geweldig twdi, wat een vermaak om naar te kijken!

Gr Nick
 

Anniedrew

Nieuw lid
16 okt 2019
11
0
Ik houd dit topic even met een schuin oog in de gaten! Veel overeenkomsten met wat ik wil. Ik ben erg benieuwd naar een uitgebreide ervaring van de DWE7942 @Nickje!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.