Lamello Zeta P2

@rjen

Nieuw lid
13 okt 2019
19
0
Goedendag,

Met het oog op nog veel aan te schaffen zaken ben ik nu bezig met "klein gereedschap". Momenteel met het samenstellen van 'dat waar we nooit genoeg van hebben': lijmklemmen.
Mijn vraag richt zich deels op dat onderwerp. Het is dus niet een vraag van "het één of het ander", maar meer aanvullen van elkaar.

Ik kijk al een tijd naar de Lamello Zeta P2. Lamello levert o.a. de Tenso klemverbindingen. Dit systeem moet het klemmen met de lijmklem grotendeels doen vervangen.
Zijn er mensen die dit systeem gebruiken? En zo ja, hoe sterk is de klemverbinding in jullie ogen t.o.v. traditioneel klemmen?

Ik zie namelijk een mogelijk voordeel bij het klemmen van tafelbladen. Hiervoor zijn veel grote klemmen nodig. De Tenso klemmen lijken me ideaal voor zowel uitlijnen en klemmen, maar de vraag is, klemt dat voldoende bij grote(re) werkstukken? Mijn doel daarbij is niet om 5min. na lijmen door te kunnen met het blad, maar meer het gemak en snelheid winst.

Dank alvast voor jullie feedback.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ze klemmen voor een relatief simpele verbinding..... maar primair blijft het allemaal ontworpen met plaatmateriaal als uitgangspunt. Werkt natuurlijk ook met massief maar de klemkracht komt niet in de buurt van een lijmklem. Leuker voor dingen als lastiger te klemmen objecten als een kist dan een tafelblad.

Duur grapje ook voor een blad uit verschillende delen en met wat lengte. Dan heb je een set goede klemmen er zo uit.
 

Nicksaquaria

Actieve deelnemer
17 apr 2019
29
0
is vooral geschikt voor spaanplaat of ander plaatmateriaal, voor massief hout zou ik gewoon lijmklemmen gebruiken met eventueel wat lamello's voor het uitlijnen.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Rechtsboven in beeld gedurende het filmpje "WERBUNG" ?

Voor zover ik weet heeft hij dat in bijna elk filmpje staan omdat hij reclame maakt voor zijn eigen online-cursussen (zal wel iets met Duitse regelgeving zijn dat je dan Werbung neer moet zetten).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
wie heeft ervaringen met de tenso én de clamex ?

tot nu toe heb ik enkel de clamex gebruikt
wat zijn de voor- en nadelen van beide verbindingen ?

bij de clamex zie ik als voordeel dat je de verbindingen weer uit mekaar kan halen
bij de tenso vergt dit veel moeite, wat ik als een nadeel beschouw

bij de clamex heb je altijd een gaatje van 6 mm
bij de tenso niet

de clamex hoef je niet te lijmen, alhoewel dat kan
bij de tenso zie ik praktisch altijd dat men de verbinding lijmt
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Tot nu toe heb ik beide nog niet zoveel gebruikt dat ik er echt iets over kan zeggen.
Met "testopstellingen" vind ik wel dat de clamex harder aantrekt.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
jij gebruikt ze allebei ?
spant de clamex niet harder aan dan de tenso, waardoor clamex - al dan niet gelijmd - aan te raden is zo lang je het gaatje kan verstoppen ?
Ja, de Tenso klemt niet zo mega hard en is ook in de dwarse richting iets flexibeler dan de Clamex. Ik heb ook sterkteverschil gemerkt tussen de normale P14 Clamex en de P10/14 Clamex Flexus, die laatste is ook iets minder sterk. Wat je ook nog meespeelt is dat de klik vingers van de Tenso na een tijdje gemonteerd te hebben gezeten, een stuk slapper zijn geworden en niet zo hard meer klemmen. Als je voor maximale kracht wil gaan: Clamex dus. De Tenso heeft zijn eigen specifieke toepassing voor mij in bijvoorbeeld neuslatten, afwerklatten naast/onder inbouwkasten, of ladeboxen, maar idd vaak met lijm. Maar in die toepassing vind ik ze dan ook mega efficiënt.

Rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.