Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: Opvouwbare trap

Opvouwbare trap

Onlangs voor een klant een trap gemaakt die hij wou kunnen weg vouwen om zo de ruimte achter de trap nog te kunnen benutten als bergruimte.
    Eenvoudig concept maar het bepalen van de kracht en de positie van de gasveren was toch niet zo eenvoudig! Uiteindelijk drie gasveren van 500N gebruikt.
    Het trapgat wordt verder afgewerkt met bepleistering.

20190908_165902.jpg

20190908_170001.jpg

20191116_125702.jpg

20191116_125719.jpg

20191116_125809.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Ik vind dit geweldig knap gemaakt, (ga er wel vanuit dat het sterk genoeg is).
    Heb je dit zelf uitgedacht?
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Wat een inventief concept. En mooi gemaakt !! Mag je wel even trots op zijn.
    (Potverdorie we hadden dit ontwerpproces hier graag willen volgen )

met vr. groet,
    Klaas

Tiny house idee geweldig uitgevoerd.

Mooi stukje huisvlijt, en kunstig uitgedacht.
    Wat voor soort hout heb je gebruikt?
    Groeten... Eric

De gebruikte houtsoort is rubberwood. Zelf bedacht? Einstein zei ooit: Creativiteit is kwestie van het verbergen van je bronnen...
    Op internet zie je gelijkaardige ontwerpen. Er is ergens een ontwerp waarbij de beide wangen in opgevouwen toestand in het zelfde vlak lagen. Alleen had ik daar mijn bedenkingen bij de manier van scharnieren van de treden met de wangen. Verder was het ook gepatenteerd. Ik heb er dus wat aanpassingen aan gedaan met dit als resultaat.

Keurig gemaakt. Ziet er erg strak uit. Heb je de trap ook nog ergens mee afgewerkt? En hoe licht gaat de trap op en neer met de gasveren?

Soortgelijke trap staat ook al een poos op mijn wensenlijst. Ik heb nu een vaste trap naar de zolder van mijn werkplaats, maar dit is een veel betere oplossing.
    Nu alleen nog de tijd en het einde van mijn wensenlijst zien te vinden.

Prachtige oplossing voor een niet alledaags probleem. De optrekvariant met een touw over een katrol kende ik al, dit is een heel fraai alternatief.

Ik mis hier nog wel een veiligheidsvoorziening bovenaan het trapgat. Eigenlijk zou daar een automatisch traphekje moeten worden geplaatst, dat synchroon met het opvouwen van de trap wordt uitgeklapt. Voor als je partner of kind slaapdronken komt kijken wie daar onder de trap aan het rommelen is...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jelmer Bekijk Berichten
    Keurig gemaakt. Ziet er erg strak uit. Heb je de trap ook nog ergens mee afgewerkt? En hoe licht gaat de trap op en neer met de gasveren?

Soortgelijke trap staat ook al een poos op mijn wensenlijst. Ik heb nu een vaste trap naar de zolder van mijn werkplaats, maar dit is een veel betere oplossing.
    Nu alleen nog de tijd en het einde van mijn wensenlijst zien te vinden.
    De trap wordt afgewerkt met hardwax olie. Heel veel weegt hij niet met deze gasveren. Ik schat een 3 à 4 kg wanneer je hem dicht klapt. Halverwege blijft hij gewoon staan waar hij staat als je hem loslaat. Wanneer hij dicht geklapt is blijft hij mooi tegen de muur staan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kor Bekijk Berichten
    Prachtige oplossing voor een niet alledaags probleem. De optrekvariant met een touw over een katrol kende ik al, dit is een heel fraai alternatief.

Ik mis hier nog wel een veiligheidsvoorziening bovenaan het trapgat. Eigenlijk zou daar een automatisch traphekje moeten worden geplaatst, dat synchroon met het opvouwen van de trap wordt uitgeklapt. Voor als je partner of kind slaapdronken komt kijken wie daar onder de trap aan het rommelen is...
    Dit is een trap naar de zolder. Ik vermoed dat hij vooral open zal staan. Een hekje is natuurlijk altijd veiliger maar dat laat ik aan de keuze van de klant over.

Forum Rechten