Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18

Onderwerp: Opvouwbare trap

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Mooi gemaakt en een erg inventieve oplossing.

Zoals reeds opgemerkt zal er wel iets van een afsluiting boven aan de trap moeten komen voor degene die op zolder bezig is. Ook een trapleuning aan één kant lijkt me wenselijk. Ik hoop dat de trap ook van boven neer te klappen is. Een tweede persoon in huis kon de trap wel eens inklappen, niet wetende dat er iemand op zolder is.
    Laatst gewijzigd door WR1944; 18-11-19 om 00:14.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2017
    Mooi gemaakt, de enige bedenking die ik me maak, als zwaarder uitgevoerde medemens, rechts komt alle gewicht op het scharnier terecht, is dat niet een erg zwak punt ?
    Ik zie ook niet direct hoe je het anders kan doen maar ik vraag het me af.
    Kris

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KrisG Bekijk Berichten
    Mooi gemaakt, de enige bedenking die ik me maak, als zwaarder uitgevoerde medemens, rechts komt alle gewicht op het scharnier terecht, is dat niet een erg zwak punt ?
    Ik zie ook niet direct hoe je het anders kan doen maar ik vraag het me af.
    Kris
    Even gepuzzeld hierop en volgens mij zou het zo moeten kunnen. © Als je de scharnieren netjes infreest heb je tussen muur en trede een knoop afstand open staan.

Trap scharnier.jpg
    Jeroentje

Yep, dat zou moeten kunnen. Ik heb geen idee hoe sterk die scharnieren zijn, maar netjes ingefreesd lijkt het me dat ze wel aardig wat krachten kunnen opvangen voordat je afschuiven of langs de pen afbreken. Hoe dan ook is het geweldig gemaakt en goed bedacht (of gekopieerd).

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Ik zou toch voor een paar oplegpunten zorgen, al was het maar als visuele indicatie van stabiliteit. Verder: mooi ding!

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Mooi gemaakt! Er zijn inderdaad oplossingen om het scharnier niet te belasten.
    Stuk mooier dan deze opklapbare.

Ooit met het idee gespeeld voor m'n zoldertrap. Daar heb ik uiteindelijk een tweedehands vlizotrap geplaatst.

Als de zolder geen verblijfsgebied is (slaapkamer) is een valbeveiliging niet verplicht.

Kwam laatst een hele kleine variant tegen. Ideaal voor in de keuken, om bij de bovenste keukenkastjes te kunnen.

ScreenHunter 92.jpg ScreenHunter 93.jpg

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Als de zolder geen verblijfsgebied is (slaapkamer) is een valbeveiliging niet verplicht.
    Even een aanvulling / correctie op mijn vorige antwoord. Deze opklapbare trap is alleen toegestaan als er boven opslagruimte is. Het mag niet (als enige trap) naar een slaapkamer of andere leefruimte. Bouwbesluit art. 2.31 heeft het over een vaste trap.

Beroepsdeformatie

Forum Rechten