Opvouwbare trap

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Onlangs voor een klant een trap gemaakt die hij wou kunnen weg vouwen om zo de ruimte achter de trap nog te kunnen benutten als bergruimte.
Eenvoudig concept maar het bepalen van de kracht en de positie van de gasveren was toch niet zo eenvoudig! :) Uiteindelijk drie gasveren van 500N gebruikt.
Het trapgat wordt verder afgewerkt met bepleistering.

20190908_165902.jpg

20190908_170001.jpg

20191116_125702.jpg

20191116_125719.jpg

20191116_125809.jpg
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
De gebruikte houtsoort is rubberwood. Zelf bedacht? Einstein zei ooit: Creativiteit is kwestie van het verbergen van je bronnen...
Op internet zie je gelijkaardige ontwerpen. Er is ergens een ontwerp waarbij de beide wangen in opgevouwen toestand in het zelfde vlak lagen. Alleen had ik daar mijn bedenkingen bij de manier van scharnieren van de treden met de wangen. Verder was het ook gepatenteerd. Ik heb er dus wat aanpassingen aan gedaan met dit als resultaat. :)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Keurig gemaakt. Ziet er erg strak uit. Heb je de trap ook nog ergens mee afgewerkt? En hoe licht gaat de trap op en neer met de gasveren?

Soortgelijke trap staat ook al een poos op mijn wensenlijst. Ik heb nu een vaste trap naar de zolder van mijn werkplaats, maar dit is een veel betere oplossing.
Nu alleen nog de tijd en het einde van mijn wensenlijst zien te vinden. :p
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Prachtige oplossing voor een niet alledaags probleem. De optrekvariant met een touw over een katrol kende ik al, dit is een heel fraai alternatief.

Ik mis hier nog wel een veiligheidsvoorziening bovenaan het trapgat. Eigenlijk zou daar een automatisch traphekje moeten worden geplaatst, dat synchroon met het opvouwen van de trap wordt uitgeklapt. Voor als je partner of kind slaapdronken komt kijken wie daar onder de trap aan het rommelen is...
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Keurig gemaakt. Ziet er erg strak uit. Heb je de trap ook nog ergens mee afgewerkt? En hoe licht gaat de trap op en neer met de gasveren?

Soortgelijke trap staat ook al een poos op mijn wensenlijst. Ik heb nu een vaste trap naar de zolder van mijn werkplaats, maar dit is een veel betere oplossing.
Nu alleen nog de tijd en het einde van mijn wensenlijst zien te vinden. :p

De trap wordt afgewerkt met hardwax olie. Heel veel weegt hij niet met deze gasveren. Ik schat een 3 à 4 kg wanneer je hem dicht klapt. Halverwege blijft hij gewoon staan waar hij staat als je hem loslaat. Wanneer hij dicht geklapt is blijft hij mooi tegen de muur staan.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Prachtige oplossing voor een niet alledaags probleem. De optrekvariant met een touw over een katrol kende ik al, dit is een heel fraai alternatief.

Ik mis hier nog wel een veiligheidsvoorziening bovenaan het trapgat. Eigenlijk zou daar een automatisch traphekje moeten worden geplaatst, dat synchroon met het opvouwen van de trap wordt uitgeklapt. Voor als je partner of kind slaapdronken komt kijken wie daar onder de trap aan het rommelen is...

Dit is een trap naar de zolder. Ik vermoed dat hij vooral open zal staan. Een hekje is natuurlijk altijd veiliger maar dat laat ik aan de keuze van de klant over. :)
 

WR1944

Oud hout
Mooi gemaakt en een erg inventieve oplossing.

Zoals reeds opgemerkt zal er wel iets van een afsluiting boven aan de trap moeten komen voor degene die op zolder bezig is. Ook een trapleuning aan één kant lijkt me wenselijk. Ik hoop dat de trap ook van boven neer te klappen is. Een tweede persoon in huis kon de trap wel eens inklappen, niet wetende dat er iemand op zolder is.
 
Laatst bewerkt:

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Mooi gemaakt, de enige bedenking die ik me maak, als zwaarder uitgevoerde medemens:), rechts komt alle gewicht op het scharnier terecht, is dat niet een erg zwak punt ?
Ik zie ook niet direct hoe je het anders kan doen maar ik vraag het me af.
Kris
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Mooi gemaakt, de enige bedenking die ik me maak, als zwaarder uitgevoerde medemens:), rechts komt alle gewicht op het scharnier terecht, is dat niet een erg zwak punt ?
Ik zie ook niet direct hoe je het anders kan doen maar ik vraag het me af.
Kris

Even gepuzzeld hierop en volgens mij zou het zo moeten kunnen. © Als je de scharnieren netjes infreest heb je tussen muur en trede een knoop afstand open staan.

Trap scharnier.jpg
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Yep, dat zou moeten kunnen. Ik heb geen idee hoe sterk die scharnieren zijn, maar netjes ingefreesd lijkt het me dat ze wel aardig wat krachten kunnen opvangen voordat je afschuiven of langs de pen afbreken. Hoe dan ook is het geweldig gemaakt en goed bedacht (of gekopieerd).
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Mooi gemaakt! Er zijn inderdaad oplossingen om het scharnier niet te belasten.
Stuk mooier dan deze opklapbare.

Ooit met het idee gespeeld voor m'n zoldertrap. Daar heb ik uiteindelijk een tweedehands vlizotrap geplaatst.

Als de zolder geen verblijfsgebied is (slaapkamer) is een valbeveiliging niet verplicht.

Kwam laatst een hele kleine variant tegen. Ideaal voor in de keuken, om bij de bovenste keukenkastjes te kunnen.

ScreenHunter 92.jpg ScreenHunter 93.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als de zolder geen verblijfsgebied is (slaapkamer) is een valbeveiliging niet verplicht.

Even een aanvulling / correctie op mijn vorige antwoord. Deze opklapbare trap is alleen toegestaan als er boven opslagruimte is. Het mag niet (als enige trap) naar een slaapkamer of andere leefruimte. Bouwbesluit art. 2.31 heeft het over een vaste trap.

Beroepsdeformatie :rolleyes:
 

Ronnyvr

Nieuw lid
22 aug 2021
1
0
4Ever2Young!
Onlangs voor een klant een trap gemaakt die hij wou kunnen weg vouwen om zo de ruimte achter de trap nog te kunnen benutten als bergruimte.
Eenvoudig concept maar het bepalen van de kracht en de positie van de gasveren was toch niet zo eenvoudig! :) Uiteindelijk drie gasveren van 500N gebruikt.
Het trapgat wordt verder afgewerkt met bepleistering.

Bekijk bijlage 81378

Bekijk bijlage 81379

Bekijk bijlage 81380

Bekijk bijlage 81381

Bekijk bijlage 81382
Hey Jokke,
Ik heb uw werk gezien en dat ziet er prachtig uit.

Maak je dit ook voor mensen uit België?
Wij zijn op zoek naar iets dergelijks en vind meestal trappen terug uit Australië en Duitsland.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Hey Jokke,
Ik heb uw werk gezien en dat ziet er prachtig uit.

Maak je dit ook voor mensen uit België?
Wij zijn op zoek naar iets dergelijks en vind meestal trappen terug uit Australië en Duitsland.
Ik woon in België. :) Ja dus! Stuur gerust een PM als je meer wil weten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.