Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

japanse zwaluwstaart

Voor de mensen die ondertussen uitgekeken zijn op normale zwaluwstaarten, bij deze een nieuwe uitdaging. Bijgaande foto's komen uit een boek over meubelmaken. Toen ik deze zwaluwstaart voor de eerste keer zag was ik vooral gefacineerd door het uiterlijk van de verbinding. Bij nadere beschouwing is het meest facinerende de vraag: Hoe schuif je deze verbinding in godsnaam in elkaar? Van voor naar achter of van boven naar beneden, er is altijd een breed stuk dat langs een smal stuk moet. Met een draaibeweging misschien?
    Wie het weet mag het zeggen.

Ed

Attached files

Re: japanse zwaluwstaart

Er is een boek over; linkje

En hier een illustratie:

Is dat nog wel leuk?? :shock:

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Wouter,

Als je dit met je kettingzaag voor elkaar krijgt ben je de held van het forum.
    Rare jongens die japanners......

Ed

Ja, juist! Je moet voor de gein ook eens kijken naar Bermuda zwaluwstaarten. En als je echt mooi werk wilt zien: Kintaro Yazawa weet ook leuk met zwaluwstaartjes te spelen.

Arthur

Houtverbindingen maken met de kettingzaag is zeker iets wat ik wil proberen. Je kan toch aardig precies werken met de smalle ketting die ik gebruik. Zal de resultaten zeker laten zien hier.

Hallo Pepijn.
    Ik weet dat jij het plan hebt een Japanse tafel te gaan maken. Zitten daar ook deze verbindingen in. Hoe staat het met jouw project ?
    Of heb ik een draadje gemist?

Borre, Als je er aan gaat beginnen dan hoop ik dat je ook gelijk een mal( ) gaat ontwerpen.
    Ik ben best wel lui , maar vind ze wel heel er mooi

hartelijke groet Hugo

Daar zit deze verbinding niet in Hugo :lol:
    4 april begint de vierde periode en gaat het project van start, dan komt er natuurlijk ook een build log

De genoemde zwaluwstaart in het openingsbericht is trouwens een gedraaide zwaluwstaart/twisted dovetail. Deze kan zowel in de lengte als in de breedte tegen trekkrachten.

Als ik het zo zie, moet je behoorlijk dronken zijn om deze zwaluwstarten in elkaar te kunnen schuiven. Of misschien zijn mensen met de achternaam Escher ook wel in het voordeel. Het ziet er in ieder geval onmogelijk uit.

Wie kan het goed uitleggen? Of moet het hout in gestoomde situatie samengevoegd worden?

Zoals Pepijn zeg:

Deze kan zowel in de lengte als in de breedte tegen trekkrachten.

Ik vraag me dus af: in welke richting kan hij geen trekkracht opnemen. Dan weet je gelijk dat dat de richting van (de-)montage is...

@lex

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Kijk HIER eens. Even door de foto's omlaag scrollen en er wordt misschien eea duidelijk. Zo te zien een diagonale beweging.

Ik hou het toch maar op 4 sterren sudoku's.

Ed

Forum Rechten