Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21
    Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2016

werkbank met gatensjabloon van FonSmkb

Beste,

Na de leuke actie van FonSmkb het gatensjabloon (dat trouwens uitstekend werkt!) gebruikt om m'n werkbank op te bouwen. Ze is nog niet af aangezien er een paar opdrachten tussendoor kwamen ...
    Heb ondertussen al 2 schuiven er in gemaakt, bedoeling is dat er 10 schuiven in komen. De 2 middelste vakken daar komt nog een tussenschab zonder schuiven.
    De bovenkant heb ik afgewerkt met 3 lagen hardwax olie van osmo.
    De frontjes wil ik in beuk afwerken aangezien ik daar nog +- 1.5 kuub van heb liggen

Hier al de eerste foto's, update volgt als ik wat verder sta, kan wel een aantal weken duren, met een baby'tje in huis gaat dat soms wat trager

75640750_444100582914855_3291040831116410880_n.jpg
    73523593_535993500546222_2746470919655391232_n.jpg
    72837978_1178687565854482_7004364427323506688_n.jpg
    74182612_529794404526105_4223662536714616832_n.jpg
    75375567_792511174495429_3142658288089300992_n.jpg
    72178500_490365484898882_6388432998584287232_n.jpg
    75552878_633006173900852_5666995088333471744_n.jpg

Groeten,

Christophe

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2016
    Oei, misschien moet dit onderwerp bij algemene werkstukken, de werkplaats? Kan één van de moderators dat verplaatsen aub? excuus

Zie er goed uit. Ik ben aan het broeden op een nieuwe werkbank en twijfel nog over een t-track aan de bovenzijde. Nu zaag ik in het blad, maar eigenlijk is dat zonde. Met een t-track doe ik dat zeker niet meer.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2016
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superkees Bekijk Berichten
    Zie er goed uit. Ik ben aan het broeden op een nieuwe werkbank en twijfel nog over een t-track aan de bovenzijde. Nu zaag ik in het blad, maar eigenlijk is dat zonde. Met een t-track doe ik dat zeker niet meer.
    Hey Superkees, merci voor t compliment. Ik dacht gewoon nog een extra mdf plaat te boren om deze dan gewoon in overeenstemming met de gaten te leggen, dan kan er in die plaat alleszins wel gezaagd worden maar dan heeft de werkbank door de t tracks meer functies, ik ga ze gebruiken om te dominoën en snijplanken/meubelstukken te schuren... Het idee is ook een beetje van benchworks, heb zijn plannen gekocht en dan mijn eigen versie ervan gemaakt

Daar ga je veel plezier van hebben De T-track oplossing ga ik zelf ook toepassen op mijn werkeiland.

Met welke boor heb je geboord
    dank je

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2016
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door louis73 Bekijk Berichten
    Met welke boor heb je geboord
    dank je
    https://www.fixami.be/cmt-174-200-11...-20-x-8mm.html

deze, alleen wel gekocht bij de lokale dealer aan een goedkopere prijs

groetjes,

christophe

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Beickybeer Bekijk Berichten
    Oei, misschien moet dit onderwerp bij algemene werkstukken, de werkplaats? Kan één van de moderators dat verplaatsen aub? excuus
    Is geregeld

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Dat is een mooie werkbank geworden met veel mogelijkheden door de MFT-top en rails.
    Het lijkt er op dat de achterkant dicht gemaakt is met hardboard. Dit is dan de voornaamste versteviging in de lengterichting van de werkbank. Ik weet niet of je ook gaat schaven op de bank maar voordat je verder gaat moet je proberen hoe solide de constructie is. Gevoelsmatig lijkt me het geheel door de open voorkant ietwat slap. Voor uitsluitend machinale handelingen lijkt het me stevig genoeg.
    De laatste foto suggereert dat de bank op een verhoging staat. Bij het werken aan zo'n bank heb je "schopruimte" nodig. Met een sokkel of wielen kun je die ruimte maken. Je mist het pas als je het niet hebt. Het voelt dan vreemd aan en zelfs een paar centimeter ruimte is al genoeg.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2016
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Dat is een mooie werkbank geworden met veel mogelijkheden door de MFT-top en rails.
    Het lijkt er op dat de achterkant dicht gemaakt is met hardboard. Dit is dan de voornaamste versteviging in de lengterichting van de werkbank. Ik weet niet of je ook gaat schaven op de bank maar voordat je verder gaat moet je proberen hoe solide de constructie is. Gevoelsmatig lijkt me het geheel door de open voorkant ietwat slap. Voor uitsluitend machinale handelingen lijkt het me stevig genoeg.
    De laatste foto suggereert dat de bank op een verhoging staat. Bij het werken aan zo'n bank heb je "schopruimte" nodig. Met een sokkel of wielen kun je die ruimte maken. Je mist het pas als je het niet hebt. Het voelt dan vreemd aan en zelfs een paar centimeter ruimte is al genoeg.
    Hallo,

Ja over die schopruimte had ik (te laat) nagedacht haha, mijn werkbank is nu eigenlijk al hoog genoeg, daarom dat ik er ook geen wielen onder zet...
    Ik ben het nu wel gewoon (van de vorige bank) om zo te werken, dus al bij al valt het wel mee...

Tegen de achterwand is een mdf plaat 18mm bevestigd. Er is een torsiebox bovenaan voor de stevigheid. De werkbank lijkt nu wel stabiel genoeg om ook te kunnen schaven, hij verroert geen vin als ik tegen de zijkant duw

In de voorkant komen bij de 2 middelste vakken nog wel een schab die ik ook links en rechts verbind, dat zal het geheel nog verder kunnen verstevigen denkik...

Bedankt voor de tips! Misschien bouw ik wel een tweede werkbank bij mettertijd, dan ga ik hier wel rekening mee houden moest ik er echt last van ondervinden.
    Sowieso gaat dat er dan eentje worden voor m'n laser te zetten (en de cnc die ik in de toekomst wil aankopen) dus daar moet dan wel met een stoel kunnen aangezeten worden.

Groetjes,

Christophe

Forum Rechten