Werkplaats rondleiding "hooked on Wood" deel 1

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
wat een luxe werkplaats, knap gedaan. (ook je filmpjes trouwens, ik ben fan :cool:)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik vraag me toch af hoe je je werkplaats zo proper kan houden. Niets rommel, geen stof, geen krulletje op de grond te bespeuren. Zelfs geen spinnenweb voor het raam.
Hoe hard ik ook mijn best doe, bij mij is het altijd stoffig en een beetje rommelig. En de spinnen zijn mijn enige gezelschap die ik niet weg krijg (en eigenlijk ook wel duld).
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Ik vraag me toch af hoe je je werkplaats zo proper kan houden. Niets rommel, geen stof, geen krulletje op de grond te bespeuren. Zelfs geen spinnenweb voor het raam.
Hoe hard ik ook mijn best doe, bij mij is het altijd stoffig en een beetje rommelig. En de spinnen zijn mijn enige gezelschap die ik niet weg krijg (en eigenlijk ook wel duld).


Hoi Mathieu,
Ik heb wel redelijk veel aandacht besteed aan mijn stofafzuiging. Mijn zaagtafel, afkortzaag, schuurmachine en frees maken in combinatie met de afzuiging vrijwel geen stof. Achter de afkortzaag heb ik nog een afzuiging naar buiten en ik heb nog een luchtreiniger. Dus stof heeft weinig kans. Daarnaast ben ik een hobbyist en maak ik na ieder project de boel schoon. Ik vind dat lekker. Muziekje op, spulletjes op de plaats terugzetten en met de stofzuigerslang er doorheen. Ik vind het heerlijk om in zo'n opgeruimde werkplaats te beginnen. En als hij eenmaal schoon is, dan blijft hij ook makkelijker schoon.

Maar dat spinnenweb verhaal is wel grappig. Ik had ooit in voor in huis 2 kastjes gekocht die ongedierte weg zou moeten houden. Nu hebben we daar geen last van, maar we hadden een periode last van zilvervisjes. Daar zijn we inmiddels van verlost dus toen dacht ik, laat ik eens voor de grap zo'n ding in het schuurtje (werkplaats) hangen. Dat is nu een half jaar geleden en sindsdien heb ik geen last meer van spinnenwebben.

IMG_4832.jpg

Nu vind ik het net nog even te eng om te zeggen dat dit door dat kastje komt, maar het feit is wel dat ik vrijwel geen last heb van spinnen. Als ik zeg dat ik de werkplaats schoonmaak is het niet zo dat ik met zeem, sop en ragger er door heen ga;)

Groet

Dennis
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Wederom een mooi filmpje Dennis.

Wauw wat een gave ruimte.
Er is dus nogal wat meer moois te bewonderen.
Dit had ik niet verwacht, ik vroeg het me wel af.
En inderdaad een mooie schone werkplek.
Ook ik ben groot fan.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hele mooi fimpjes en werkplaats. Ziet er ook erg functioneel ingedeeld uit!
Hoe groot is de ruimte? Heb je nog veel plaats voor je zaagtafel om grote delen te zagen?
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Iedereen onwijs bedankt voor de complimenten. Ik doe het even zo, want ander ben ik alleen maar "thanks" aan het replyen. Wat niet weg neemt dat ik het erg leuk vind om te lezen.

Even korte reacties:
Rendew: ;);), ontspannen!
Tympy; Mijn werkplaats is 3.5 x 6.5 meter lang. Ik kan nog net een volledige sheet door de tafel halen, maar dat probeer ik ten alle tijden te voorkomen. Mijn werkplaats is ook te klein voor grotere projecten. Ik heb eens een TV meubel gemaakt van 2 meter bij 70 hoog meen ik en dat is wel een beetje de max.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Mooi filmpje en super mooie werkplaats Dennis!

Mijn werkplaats (to be, nu is het nog garage / opslag) heeft ongeveer dezelfde afmetingen.
Zou je een (ruw) plattegrondje willen delen? Dat geeft mij net wat meer inzicht den ik.

Alvast bedankt!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Knap om geen meuk te verzamelen. Mijn ruimte is iets groter, maar er staat zoveel meer in, dat er alleen nog een looppad in het midden is.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Heb net je filmpje gezien......suitably impressed:). Daarna naar je filmpje over de zero clearance insert gekeken...OMG, daar heb je wel een ei van Columbus Dennis!! Daar ga ik zeker mee aan de slag. Wat een goede oplossing.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Heb net je filmpje gezien......suitably impressed:). Daarna naar je filmpje over de zero clearance insert gekeken...OMG, daar heb je wel een ei van Columbus Dennis!! Daar ga ik zeker mee aan de slag. Wat een goede oplossing.

Bedankt voor je reactie.
Ik moet het effect van de Zero Clearance insert wel wat nuanceren. Ik denk nog steeds dat het een toevoeging is en zou hem altijd gebruiken want ik heb geen nadelen. Bij een gewone zaagsnede in het midden van het hout is het effect minimaal omdat de inlets worden afgedekt door het hout. Maar dit is ook een zaagsnede die relatief weinig stof geeft. Het is met name effectief bij het schoonmaken van de randjes, of bij een klein stukje verwijderen van een stuk hout. Uiteindelijk doe ik dat nog best regelmatig en daar is het verschil groot.
Verder houdt hij een cabinetzaag mooi schoon en dat is ook een grote plus.
Groet, Dennis
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dat begrijp ik Dennis. Maar ik zaag regelmatig sponningen en groeven, dus geen doorgaande zaagsnedes. En daar zie dan weldegelijk voordelen t.o.v. Een standaard zero clearance inlegplaat. Ik had een DW 745 en nu een DW 746. Dat is een hybride zaag (net geen cabinet saw:)). Eerst ga ik maar eens zo’n plaat maken en er lekker mee experimenteren. Wel een leuk onderwerp om eens verder uit te diepen.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Dat begrijp ik Dennis. Maar ik zaag regelmatig sponningen en groeven, dus geen doorgaande zaagsnedes. En daar zie dan weldegelijk voordelen t.o.v. Een standaard zero clearance inlegplaat. Ik had een DW 745 en nu een DW 746. Dat is een hybride zaag (net geen cabinet saw:)). Eerst ga ik maar eens zo’n plaat maken en er lekker mee experimenteren. Wel een leuk onderwerp om eens verder uit te diepen.

Top, Ik denk dat deze zero clearance insert daar zeker effectief voor kan zijn. Succes!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Heel leuke werkplaats en een goed in elkaar gestoken video. Je hebt er goed over nagedacht zo te zien om alles te krijgen zoals je wil. Alleen is een werkplaats nooit af :(

Ik ga zeker wat ideeen van je 'lenen' als dat mag :)
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Erg functioneel ingedeeld dan! Ik heb een wat kleinere ruimte maar staat ook een stuk voller :D ben ook hobbyist en maak/probeer dan weer wat groots en dan weer wat kleins, plaat/massief, dus wil mijn opties openhouden. Maar dat resulteert in een veel vollere ruimte :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.