Een paar stukjes notenhout gekregen

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Vorige week vroeg een vriend of ik geen interesse had in een paar stukken notenhout. Hij wist dat ik op zoek was naar noten en had deze stukken zien liggen langs de weg. Hij heeft de eigenaar aangesproken en deze was blij dat iemand zijn hout wilde meenemen.
Zaterdag enkele stukken gaan ophalen.

IMG-4488.jpg

Er waren nog dikkere stukken, maar die zijn onmogelijk alleen in de aanhangwagen te krijgen.
Eén stuk heb ik al doorgezaagd om te kijken wat het is.

IMG-4503.jpg

IMG-4505.jpg

Dat ging vlot tot ik er bijna door was. De zaag wilde niet meer zagen en bleek helemaal bot. De ketting dan maar terug gevijld en van de andere zijde beginnen zagen. Toen ik er weer bijna door was, terug hetzelfde probleem. Ketting bot. Vreemd, er moest dus iets in het hout zitten.
Bij nadere inspectie bleek er een ingegroeide wasdraad de boosdoener.

IMG-4504.jpg

Hopelijk kom ik niet meer verrassingen tegen.
Het hout ligt nu onder de krullen van het zagen buiten. Ik hoop dat het spinthout mee gaat doorkleuren.
Spint van noten verdonkerd onder invloed van vocht en buiten liggen. Nu weet ik wel niet wat de beste oplossing is. Vochtig onder krullen of bladeren of wateren in de regenwaterput. Iemand suggesties?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Volgens mij zit er all slaap in het spint hout, anyway onder water is het beste, ook om verrotting tegen te gaan.

Maar het spin word nooit hetzelfde as het hart, Ik draai het gewoon met hart en spint, ziet er best goed uit volgens mij.

Walnut.jpg Walnut +.jpg Wlanut burly.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Wauw Leo, die eerste schaal!! Daar is het spinthout trouwens toch erg verkleurd, enorm knap!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooie schalen, Leo.
Het hout heeft al enige tijd gelegen, hoe lang weet ik niet. Een beetje slaap kan er dus wel inzitten.
Binnenkort de andere stukken eens aanpakken en kijken wat er tevoorschijn gaat komen. En bekijken welke afmetingen ik ga overhouden. De diameter is te groot voor mijn draaibank en ik moet de stukken ook door het deksel van mijn regenwaterput krijgen.
Beetje spinthout geeft inderdaad wel extra kleur aan het werkstuk, maar een volledig donkere schaal is ook wel mooi.
Wordt vervolgd.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Thanks Nico, ja well een tijdje, het was opeens niet mogelijk om op het forum te komen, Roestige spijker heeft me geholpen om terug te komen, (duurde alles bij elkaar wel lang) en niet lang daarna gebeurde het weer, zo Ik gaf maar op, er was genoeg op de forums hier.

Probeerde voor de pret of Ik nu misschien weer kon posten, en ja, ben er weer, weer ouder en minder bezig met hout, maar nog niet gestopt er mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.