Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17
    Je brengt me aan het twijfelen. Ik ga van het weekend nog eens goed opmeten en ga dan na wat de bestie opties zijn.
    Keep you posted.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roel22 Bekijk Berichten
    Weet je zeker dat je stootborden wilt op je wenteltrap?
    Op een rechte heb je er niet veel hinder van, maar mijn ervaring met een wenteltrap is dat wanneer je een keertje kort door de bocht wilt/moet je niet veel ruimte meer hebt voor je voet.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2010
    Je kunt denk ik het beste de stootborden aan de achterkant van de trede vastschroeven zoals Chrisvanaar aangeeft. Wel multiplex stootborden gebruiken. Op deze wijze wordt de trede aan de voorzijde gesteund door het stootbord en aan de achterzijde verhinderd het vastgeschroefde bord doorbuigen. Het probleem van voetenruimte is denk ik niet zo groot.
    Op de foto's lijken de tredes best breed te zijn.
    Succes ermee!

Een kleine aanvulling.... je kunt op het stootbord natuurlijk ook een verbindings latje maken. Die kun je dan van onder tegen de traptreden aan schroeven en aan de voorzijde door het stootbord heen, Hout duveltje erin kan ook, Klein gleufje frezen waar de stootboord in valt. Er zijn vele manieren maar zou zelf nooit van boven door de trede heen schroeven.

Mvg Cees.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Stootborden nooit vastlijmen. Geeft risico op kraken.

Bovenrand stootborden heel licht bol schaven. Bovenliggende trede eerst op spanning zetten (middenin opwiggen vanaf trede eronder). En stootbord alleen langs onderrand vastschroeven, niet langs bovenrand. Zo ontstaat een solide en kraakvrij geheel. Zijn andere topics over te vinden op dit forum.

tussentijdse update:

Work in progress:

(AAAH< HIER HOORT EEN FOTO TE KOMEN MAAR DAT LUKT EVENTJES NIET?)

Geen stootborden.
    Nu lijm ik er met (te duur betaalde lijm/kit) op maat gezaagde planken onder. Na 6 tot 12 uur uitharden, voor-boor ik met 4 mm over de hele schroeflengte en dan 5 mm het bovenste stukje voor de schroefkop.
    Vervolgens gaan er 5x40mm schroeven in.

Als straks alles klaar is even uitzoeken hoe ik het beste de schroefkopgaten kan opvullen (vloeibaar hout?), dan alles opschuren en dan mooi aflakken of verven.
    En dan kan, zoals sommigen van jullie al suggereerden, de trap in jhet kader van de SIRE campagne, weer 90 jaar mee.

Er moet nog wel even gezegd worden dat met het aanbrengen van een aantal slagpluggen/kozijnpluggen in de trapzij-kant en de muur, het geheel ook al een stuk stabieler/steviger aanvoelde.

Al met al heb ik het gevoel dat ik goed bezig ben (en heb er al een hoop klus-lol aan) en wil jullie allemaal danken voor het meedenken. Foto's en verslag van het eindresultaat volgen binnen nu en X weken.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Laat ons achteraf vooral even weten of de trap kraakt (door het lijmen).

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten