Traptreden verstevigen

ojee99

Nieuw lid
24 aug 2018
11
0
Beste Woodworkers,
Graag jullie hulp:

Deze trap in de kelder van een 90 jaar oud huis, begint langzaamaan te begeven. Tenminste, de treden zakken door.
Vele treden zijn aan het splijten, in het midden of op 1/3. Je voelt ze ook al wel wat doorbuigen. Idealiter ga ik die trap t.z.t. vervangen.

Maar zou het voor nu even te doen zijn, om onderaan elke trede een extra plank te verlijmen, met bruislijm, ofzo?
Zoja, welk hout het beste te gebruiken? Ik heb nog wat vurenhout staan, en volgens mij ook grenen. Kan ik daar wat mee, om een jaartje of 2 te overbruggen?

D37A5EA6-6475-4171-B353-E242C1E4B579.jpg

494A3A13-65DF-4EF5-A086-77F1879CCD5A.jpg

Schermafbeelding 2019-11-13 om 22.11.31.jpg
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Je zou verticale stootborden vast kunnen schroeven tegen de achterkant van de tree en wel zo dat de bovenkant van het stootbord de hogere tree ondersteund.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Lijm heeft losgelaten als ik naar het draadverloop van het hout kijk.
Opnieuw lijmen zonder de oude lijm te verwijderen valt meestal tegen, dan zou je de trap uit elkaar moeten halen.
Voor de korte termijn zou je een strook multiplex onder de naad kunnen lijmen en schroeven.
 

ojee99

Nieuw lid
24 aug 2018
11
0
Dank voor het meedenken.

Ik zou (als leek) juist denken dat schroeven afbreuk doen aan de stevigheid van de plank, daarom dacht ik alleen maar lijmen? Korte schroeven moeten geen probleem zijn dus?
Oh, en begrijp dus nu dat het geen ontstane barsten zijn, maar elke trede dus uit meerdere aan elkaar gelijmde stukken bestaat? Weer wat geleerd!


Lijm heeft losgelaten als ik naar het draadverloop van het hout kijk.
Opnieuw lijmen zonder de oude lijm te verwijderen valt meestal tegen, dan zou je de trap uit elkaar moeten halen.
Voor de korte termijn zou je een strook multiplex onder de naad kunnen lijmen en schroeven.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Je zou verticale stootborden vast kunnen schroeven tegen de achterkant van de tree en wel zo dat de bovenkant van het stootbord de hogere tree ondersteund.

Zo zou ik het ook doen maar dan zowel de hogere als lagere tree ondersteunen.

Ofwel in het midden onder de tree, dan verdeel je ook de krachten.

Voor snel snel kan je wel horizontaal eronder verlijmen maar zeker vastschroeven want je krijgt grote laterale krachten tijdens het doorbuigen. Als je voorboort wordt het hout niet veel zwakker.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ik zou als het hout niet aangetast is door zaken als worm of zwam, wat zo te zien niet het geval is, onder elke trede een mooi stuk van je vuren en grenen lijmen/schroeven en de zijkanten van een steun voorzien waar de planken ook nog op rusten.
Het ligt voor de hand dat het nieuwe hout uiteraard een minimum dikte moet hebben, maar gezond verstand zal zijn werk wel doen.
Als je het meteen netjes afwerkt zie ik niet in waarom de trap niet nog eens negentig jaar mee kan. Scheelt je voor in de toekomst alvast een hoop werk.
 

ojee99

Nieuw lid
24 aug 2018
11
0
Iedereen *heel* erg bedankt voor het meedenken! (Ik houd van dit forum!! :)

Ik ga aan de slag met als doel om de trap na opknappen gewoon weer 90 jaar mee te laten gaan. Niet vervangen dus.
Als het klaar is (mooie klus voor deze winter) zal ik foto's van het resultaat nog even met jullie delen!

Gegroet!
Onno
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Erg benieuwd naar het resultaat t.z.t. Past ook helemaal in de SIRE-campagne, "Waardeer het, repareer het"...:)
Je kunt het immer maar één keer weggooien....
 

ojee99

Nieuw lid
24 aug 2018
11
0
Laatste vraag nog: de verticale stootborden vastmaken aan de tree erboven: alleen lijmen of ook schroeven?

In het geval van schroeven: dan zou ik dus schroeven van boven op de tree verticaal naar beneden in de kopse bovenkant van het stootbord.
Dan heb je dus schroefkoppen op de tree waarop je loopt. Natuurlijk laat je de schroefkop verzinken in de tree, maar toch.. is dat wenselijk?

Inderdaad, het geheel past mooi in die SIRE campagne.
Bij het ontmantelen van een boekenkast op de werkkamer dacht ik: "bleh... ik heb niks met blank gelakt vurenhout, maar weggooien is zonde. Laat ik het maar bewaren".
En nu krijgt het een tweede leven!
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Weet je zeker dat je stootborden wilt op je wenteltrap?
Op een rechte heb je er niet veel hinder van, maar mijn ervaring met een wenteltrap is dat wanneer je een keertje kort door de bocht wilt/moet je niet veel ruimte meer hebt voor je voet.
Wat betreft je vraag over het schroeven, je kunt de nieuwe plank er onder lijmen, goed lijmen en vervolgens de treden vanaf boven verzonken schroeven en het gat met een propje hout (lijmen) afdichten.
Even schuren, likje verf en de negentig jaar kunnen beginnen....
Ben benieuwd wat de volgende eigenaar over negentig jaar zal denken van je oplossing.:)
 

ojee99

Nieuw lid
24 aug 2018
11
0
Je brengt me aan het twijfelen. Ik ga van het weekend nog eens goed opmeten en ga dan na wat de bestie opties zijn.
Keep you posted.

Weet je zeker dat je stootborden wilt op je wenteltrap?
Op een rechte heb je er niet veel hinder van, maar mijn ervaring met een wenteltrap is dat wanneer je een keertje kort door de bocht wilt/moet je niet veel ruimte meer hebt voor je voet.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Je kunt denk ik het beste de stootborden aan de achterkant van de trede vastschroeven zoals Chrisvanaar aangeeft. Wel multiplex stootborden gebruiken. Op deze wijze wordt de trede aan de voorzijde gesteund door het stootbord en aan de achterzijde verhinderd het vastgeschroefde bord doorbuigen. Het probleem van voetenruimte is denk ik niet zo groot.
Op de foto's lijken de tredes best breed te zijn.
Succes ermee!
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Een kleine aanvulling.... je kunt op het stootbord natuurlijk ook een verbindings latje maken. Die kun je dan van onder tegen de traptreden aan schroeven en aan de voorzijde door het stootbord heen, Hout duveltje erin kan ook, Klein gleufje frezen waar de stootboord in valt. Er zijn vele manieren maar zou zelf nooit van boven door de trede heen schroeven.


Mvg Cees.
 

broekhuis

Nieuw lid
11 mei 2011
22
4
Bovenrand stootborden heel licht bol schaven. Bovenliggende trede eerst op spanning zetten (middenin opwiggen vanaf trede eronder). En stootbord alleen langs onderrand vastschroeven, niet langs bovenrand. Zo ontstaat een solide en kraakvrij geheel. Zijn andere topics over te vinden op dit forum.
 

ojee99

Nieuw lid
24 aug 2018
11
0
tussentijdse update:

Work in progress:

(AAAH< HIER HOORT EEN FOTO TE KOMEN MAAR DAT LUKT EVENTJES NIET?)

Geen stootborden.
Nu lijm ik er met (te duur betaalde lijm/kit) op maat gezaagde planken onder. Na 6 tot 12 uur uitharden, voor-boor ik met 4 mm over de hele schroeflengte en dan 5 mm het bovenste stukje voor de schroefkop.
Vervolgens gaan er 5x40mm schroeven in.

Als straks alles klaar is even uitzoeken hoe ik het beste de schroefkopgaten kan opvullen (vloeibaar hout?), dan alles opschuren en dan mooi aflakken of verven.
En dan kan, zoals sommigen van jullie al suggereerden, de trap in jhet kader van de SIRE campagne, weer 90 jaar mee.

Er moet nog wel even gezegd worden dat met het aanbrengen van een aantal slagpluggen/kozijnpluggen in de trapzij-kant en de muur, het geheel ook al een stuk stabieler/steviger aanvoelde.

Al met al heb ik het gevoel dat ik goed bezig ben (en heb er al een hoop klus-lol aan) en wil jullie allemaal danken voor het meedenken. Foto's en verslag van het eindresultaat volgen binnen nu en X weken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.