Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Traptreden verstevigen

Beste Woodworkers,
    Graag jullie hulp:

Deze trap in de kelder van een 90 jaar oud huis, begint langzaamaan te begeven. Tenminste, de treden zakken door.
    Vele treden zijn aan het splijten, in het midden of op 1/3. Je voelt ze ook al wel wat doorbuigen. Idealiter ga ik die trap t.z.t. vervangen.

Maar zou het voor nu even te doen zijn, om onderaan elke trede een extra plank te verlijmen, met bruislijm, ofzo?
    Zoja, welk hout het beste te gebruiken? Ik heb nog wat vurenhout staan, en volgens mij ook grenen. Kan ik daar wat mee, om een jaartje of 2 te overbruggen?

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      D37A5EA6-6475-4171-B353-E242C1E4B579.jpg
Bekeken:   412
Grootte:   27,0 KB
ID:        91837

Naam:      494A3A13-65DF-4EF5-A086-77F1879CCD5A.jpg
Bekeken:   416
Grootte:   27,2 KB
ID:        91838

Naam:      Schermafbeelding 2019-11-13 om 22.11.31.jpg
Bekeken:   420
Grootte:   26,0 KB
ID:        91839

Je zou verticale stootborden vast kunnen schroeven tegen de achterkant van de tree en wel zo dat de bovenkant van het stootbord de hogere tree ondersteund.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Lijm heeft losgelaten als ik naar het draadverloop van het hout kijk.
    Opnieuw lijmen zonder de oude lijm te verwijderen valt meestal tegen, dan zou je de trap uit elkaar moeten halen.
    Voor de korte termijn zou je een strook multiplex onder de naad kunnen lijmen en schroeven.
    sometimes you just need a bigger hammer

Dank voor het meedenken.

Ik zou (als leek) juist denken dat schroeven afbreuk doen aan de stevigheid van de plank, daarom dacht ik alleen maar lijmen? Korte schroeven moeten geen probleem zijn dus?
    Oh, en begrijp dus nu dat het geen ontstane barsten zijn, maar elke trede dus uit meerdere aan elkaar gelijmde stukken bestaat? Weer wat geleerd!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald L. Bekijk Berichten
    Lijm heeft losgelaten als ik naar het draadverloop van het hout kijk.
    Opnieuw lijmen zonder de oude lijm te verwijderen valt meestal tegen, dan zou je de trap uit elkaar moeten halen.
    Voor de korte termijn zou je een strook multiplex onder de naad kunnen lijmen en schroeven.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chrisvanaar Bekijk Berichten
    Je zou verticale stootborden vast kunnen schroeven tegen de achterkant van de tree en wel zo dat de bovenkant van het stootbord de hogere tree ondersteund.
    Zo zou ik het ook doen maar dan zowel de hogere als lagere tree ondersteunen.

Ofwel in het midden onder de tree, dan verdeel je ook de krachten.

Voor snel snel kan je wel horizontaal eronder verlijmen maar zeker vastschroeven want je krijgt grote laterale krachten tijdens het doorbuigen. Als je voorboort wordt het hout niet veel zwakker.

Ik zou als het hout niet aangetast is door zaken als worm of zwam, wat zo te zien niet het geval is, onder elke trede een mooi stuk van je vuren en grenen lijmen/schroeven en de zijkanten van een steun voorzien waar de planken ook nog op rusten.
    Het ligt voor de hand dat het nieuwe hout uiteraard een minimum dikte moet hebben, maar gezond verstand zal zijn werk wel doen.
    Als je het meteen netjes afwerkt zie ik niet in waarom de trap niet nog eens negentig jaar mee kan. Scheelt je voor in de toekomst alvast een hoop werk.

Iedereen *heel* erg bedankt voor het meedenken! (Ik houd van dit forum!! :-)

Ik ga aan de slag met als doel om de trap na opknappen gewoon weer 90 jaar mee te laten gaan. Niet vervangen dus.
    Als het klaar is (mooie klus voor deze winter) zal ik foto's van het resultaat nog even met jullie delen!

Gegroet!
    Onno

Erg benieuwd naar het resultaat t.z.t. Past ook helemaal in de SIRE-campagne, "Waardeer het, repareer het"...
    Je kunt het immer maar één keer weggooien....

Laatste vraag nog: de verticale stootborden vastmaken aan de tree erboven: alleen lijmen of ook schroeven?

In het geval van schroeven: dan zou ik dus schroeven van boven op de tree verticaal naar beneden in de kopse bovenkant van het stootbord.
    Dan heb je dus schroefkoppen op de tree waarop je loopt. Natuurlijk laat je de schroefkop verzinken in de tree, maar toch.. is dat wenselijk?

Inderdaad, het geheel past mooi in die SIRE campagne.
    Bij het ontmantelen van een boekenkast op de werkkamer dacht ik: "bleh... ik heb niks met blank gelakt vurenhout, maar weggooien is zonde. Laat ik het maar bewaren".
    En nu krijgt het een tweede leven!

Weet je zeker dat je stootborden wilt op je wenteltrap?
    Op een rechte heb je er niet veel hinder van, maar mijn ervaring met een wenteltrap is dat wanneer je een keertje kort door de bocht wilt/moet je niet veel ruimte meer hebt voor je voet.
    Wat betreft je vraag over het schroeven, je kunt de nieuwe plank er onder lijmen, goed lijmen en vervolgens de treden vanaf boven verzonken schroeven en het gat met een propje hout (lijmen) afdichten.
    Even schuren, likje verf en de negentig jaar kunnen beginnen....
    Ben benieuwd wat de volgende eigenaar over negentig jaar zal denken van je oplossing.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten