Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Beginnen met meubelsmaken, afweging hout en gereedschap

Hoi forumleden!

Ik ben Stef (uit Den Haag) en na jaren lang droomen heb ik eindelijk een ruimte waarin ik met hout kan werken. Een heel stel project ideeën zweven rond maar ik wil beginnen met wat houten meubels maken voor in het huis, denk aan een nachtkastje, boekenkast en tv meubel.

Nu ben ik mij aan het inlezen waar ik het hout (en welk hout/type) ik het beste kan gebruiken. Ruwer gezaagd hout is natuurlijk goedkoper maar daar is ook meer gereedschap voor nodig om in een werkbare staat te krijgen.

Wat zouden jullie adviseren? En in welke volgorde is handig?

Het gereedschap wat ik nu heb is 2 afkort zagen, decoupeerzaag, palmschuurmachine en cirkelzaag.

Ik ga verder rondlezen op het forum en kijk uit naar jullie tips en linkjes.

Als je de ruimte hebt voor machines zou ik altijd voor ruw hout kiezen. Behalve dat je op termijn geld bespaart levert het je ook veel meer controle over je eindresultaat op en kan je hout beter bewaren omdat je het simpelweg pas vlak schaaft wanneer je het wil gebruiken. Geschaafd hout opslaan betekent toch vaak opnieuw vlak schaven voor gebruik, omdat hout nu eenmaal blijft werken. Kijk hiervoor eerst naar een vlak- en vandiktebank. Verder zou ik ook zeker een zaagtafel aanschaffen. Beide zijn zeer goed tweedehands te krijgen, sinds in betere kwaliteit dan nieuwe machines.

Mocht je het werken met deze machines nog niet machtig zijn, dan is een goede cursus zeker aan te raden! Zo voorkom je ongelukken en krijg je sneller mooie resultaten.

Ik zou voor massief hout gaan en dan geen vuren, al helemaal niet die verkocht wordt bij de doe het zelf zaak. Als houtbewerker maak je meubels, die mooi moeten zijn, voor misschien wel je hele leven. Denk niet dat de meubels goedkoper zullen zijn dan die in de winkel. Daar staat tegenover dat ze worden zoals jij ze hebben wilt. Hardhout als eiken laat zich heerlijk bewerken met goed gereedschap. Ik zou zeker voor een vlakbank of een vandiktebankje gaan en verder met hamer, beitel, handzaag en handschaaf aan het werk gaan. Investeren in lijmklemmen in verschillende maten is ook niet verkeerd. De projecten die je noemt moeten met het hiervoor genoemde gereedschap en wat je al hebt zeker lukken. Kijk vooral even wat YT video's van bekende houtbewerkers en je leert daar al snel hoe de basistechnieken in elkaar zitten. Succes en deel die foto's met ons, want ideeën zijn altijd welkom.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    We hebben het hier wel over machines en da’s prima. Maar vergeet niet dat je ook een basis aan handgereedschap nodig hebt, voor het o zo nodige afwerken en detailwerk. Een knappe werkbank waar je je werkstukken op kunt vastzetten en bewerken mag bijv. dus niet op je lijstje ontbreken. Ook hardstikke leuk om zelf te maken.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

ah super bedankt, dit zijn al goede tips.

een vlak en vandikte bank dat is dan wel al een goed idee. ik ga dan toch kijken voor een markplaats oid machine, zijn daar nog dingen om voor op te letten? wat maakt een goede vlakbank? is een bepaald formaat of pk die belangrijk is?

de opmerking van EdP over een werkbank klopt ook eerst moet er natuurlijk een werkbank komen.

Zelf ben ik begonnen met het kopen van geschaafd hout en een circelzaag opgehangen in een workmate. Langzaamaan ben ik dan begonnen met het kopen van andere machines, waaronder als een van de eerste een lintzaag en daarna een vandikte.
    Als je natuurlijk een koopje kan doen op MP ofzo, sla toe, maar anders zou ik stap voor stap uitbreiden.

https://www.woodworking.nl/showthrea...light=Vlakbank
    In dit topic kan je al je vragen over vlak vandiktebanken vinden .

Ik ben het met Charel09 eens dat je het best stap voor stap kan uitbreiden en per project gaat kijken welk gereedschap je nog niet hebt en dat je daar dan in gaat investeren.

Eerste stap is een opleiding volgen. Al is het maar twee avonden. Zomaar los beginnen zonder ondersteuning kan, maar is niet niet de meest aangewezen weg. Een degelijke opleiding zal je wegwijs maken en je kan kennis maken met hand en electrische gereedschappen. Op dat ogenblik ben je nog niet verplicht te kopen. Na een tijdje kan je door ervaring een beter beeld vormen en vermijd je miskopen.
    Als je nooit met machines gewerkt hebt (uitgezonderd decoupeerzaag en schuurmachine) moet je eerst uitleg krijgen van een ervaren gebruiker. Youtube is niet de aangewezen leermeester want als leek is het onmogelijk om het al om tegenwoordige kaf van het weinige koren te onderscheiden.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Als je geen zin of tijd hebt voor een opleiding, zou ik toch beginnen met iets van vurenhout. Verpruts je wat heb je zo weer een nieuw stukje hout.

Als ik terugdenk aan de tijd dat ik begon met houtbewerking, dan moet ik al een tijdje terug.

Ik ben begonnen met een handzaag, een paar beitels, afteken gereedschap en een schaaf.

Mijn punt is dat je gerust kunt beginnen met wat je hebt. In het begin kan het praktisch zijn om lessen te volgen, gebruik te maken van een stadswerkplaats, hulp te vragen aan houtvrienden.

Bedenk eerst wat je wil maken, en pas je daaraan aan. Denk niet dat je direct enorm veel machines nodig hebt (al verdedigen we natuurlijk allemaal van wel tegen onze vrouw).

Wat hout betreft voor massieve meubels zou ik eerder denken aan soorten van beuk, eik, kers etc. Deze zijn allemaal vrij eenvoudig te bewerken.

Om verbindingen te oefenen en testen te doen, kan dit gerust met vurenhout.

Forum Rechten