Beginnen met meubelsmaken, afweging hout en gereedschap

StefStefStef

Nieuw lid
13 nov 2019
2
0
Hoi forumleden!

Ik ben Stef (uit Den Haag) en na jaren lang droomen heb ik eindelijk een ruimte waarin ik met hout kan werken. Een heel stel project ideeën zweven rond maar ik wil beginnen met wat houten meubels maken voor in het huis, denk aan een nachtkastje, boekenkast en tv meubel.

Nu ben ik mij aan het inlezen waar ik het hout (en welk hout/type) ik het beste kan gebruiken. Ruwer gezaagd hout is natuurlijk goedkoper maar daar is ook meer gereedschap voor nodig om in een werkbare staat te krijgen.

Wat zouden jullie adviseren? En in welke volgorde is handig?

Het gereedschap wat ik nu heb is 2 afkort zagen, decoupeerzaag, palmschuurmachine en cirkelzaag.

Ik ga verder rondlezen op het forum en kijk uit naar jullie tips en linkjes.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Als je de ruimte hebt voor machines zou ik altijd voor ruw hout kiezen. Behalve dat je op termijn geld bespaart levert het je ook veel meer controle over je eindresultaat op en kan je hout beter bewaren omdat je het simpelweg pas vlak schaaft wanneer je het wil gebruiken. Geschaafd hout opslaan betekent toch vaak opnieuw vlak schaven voor gebruik, omdat hout nu eenmaal blijft werken. Kijk hiervoor eerst naar een vlak- en vandiktebank. Verder zou ik ook zeker een zaagtafel aanschaffen. Beide zijn zeer goed tweedehands te krijgen, sinds in betere kwaliteit dan nieuwe machines.

Mocht je het werken met deze machines nog niet machtig zijn, dan is een goede cursus zeker aan te raden! Zo voorkom je ongelukken en krijg je sneller mooie resultaten.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Ik zou voor massief hout gaan en dan geen vuren, al helemaal niet die verkocht wordt bij de doe het zelf zaak. Als houtbewerker maak je meubels, die mooi moeten zijn, voor misschien wel je hele leven. Denk niet dat de meubels goedkoper zullen zijn dan die in de winkel. Daar staat tegenover dat ze worden zoals jij ze hebben wilt. Hardhout als eiken laat zich heerlijk bewerken met goed gereedschap. Ik zou zeker voor een vlakbank of een vandiktebankje gaan en verder met hamer, beitel, handzaag en handschaaf aan het werk gaan. Investeren in lijmklemmen in verschillende maten is ook niet verkeerd. De projecten die je noemt moeten met het hiervoor genoemde gereedschap en wat je al hebt zeker lukken. Kijk vooral even wat YT video's van bekende houtbewerkers en je leert daar al snel hoe de basistechnieken in elkaar zitten. Succes en deel die foto's met ons, want ideeën zijn altijd welkom.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
We hebben het hier wel over machines en da’s prima. Maar vergeet niet dat je ook een basis aan handgereedschap nodig hebt, voor het o zo nodige afwerken en detailwerk. Een knappe werkbank waar je je werkstukken op kunt vastzetten en bewerken mag bijv. dus niet op je lijstje ontbreken. Ook hardstikke leuk om zelf te maken.
 

StefStefStef

Nieuw lid
13 nov 2019
2
0
ah super bedankt, dit zijn al goede tips.

een vlak en vandikte bank dat is dan wel al een goed idee. ik ga dan toch kijken voor een markplaats oid machine, zijn daar nog dingen om voor op te letten? wat maakt een goede vlakbank? is een bepaald formaat of pk die belangrijk is?

de opmerking van EdP over een werkbank klopt ook eerst moet er natuurlijk een werkbank komen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Zelf ben ik begonnen met het kopen van geschaafd hout en een circelzaag opgehangen in een workmate. Langzaamaan ben ik dan begonnen met het kopen van andere machines, waaronder als een van de eerste een lintzaag en daarna een vandikte.
Als je natuurlijk een koopje kan doen op MP ofzo, sla toe, maar anders zou ik stap voor stap uitbreiden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Eerste stap is een opleiding volgen. Al is het maar twee avonden. Zomaar los beginnen zonder ondersteuning kan, maar is niet niet de meest aangewezen weg. Een degelijke opleiding zal je wegwijs maken en je kan kennis maken met hand en electrische gereedschappen. Op dat ogenblik ben je nog niet verplicht te kopen. Na een tijdje kan je door ervaring een beter beeld vormen en vermijd je miskopen.
Als je nooit met machines gewerkt hebt (uitgezonderd decoupeerzaag en schuurmachine) moet je eerst uitleg krijgen van een ervaren gebruiker. Youtube is niet de aangewezen leermeester want als leek is het onmogelijk om het al om tegenwoordige kaf van het weinige koren te onderscheiden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Als je geen zin of tijd hebt voor een opleiding, zou ik toch beginnen met iets van vurenhout. Verpruts je wat heb je zo weer een nieuw stukje hout.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Als ik terugdenk aan de tijd dat ik begon met houtbewerking, dan moet ik al een tijdje terug.

Ik ben begonnen met een handzaag, een paar beitels, afteken gereedschap en een schaaf.

Mijn punt is dat je gerust kunt beginnen met wat je hebt. In het begin kan het praktisch zijn om lessen te volgen, gebruik te maken van een stadswerkplaats, hulp te vragen aan houtvrienden.

Bedenk eerst wat je wil maken, en pas je daaraan aan. Denk niet dat je direct enorm veel machines nodig hebt (al verdedigen we natuurlijk allemaal van wel tegen onze vrouw).

Wat hout betreft voor massieve meubels zou ik eerder denken aan soorten van beuk, eik, kers etc. Deze zijn allemaal vrij eenvoudig te bewerken.

Om verbindingen te oefenen en testen te doen, kan dit gerust met vurenhout.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Misschien hier een beetje flauw, maar neem ook gelijk goede schuurmiddelen. De schuurpapier van bouwmarkten vallen tegenwoordig van de ellende uit elkaar en regelmatig kreeg ik krassen op. Ik was op een gegeven moment helemaal klaar mee. Ik gebruik voortaan schuurlinnen van verschillende korrelgrootte en schuurpad/rol voor licht afwerken/tussentijds schuren voor nieuwe laag verf/lak. Ik heb ze bij HBM besteld, voor de prijs zijn ze goed.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Oefenen met verbindingen in vurenhout kan wel, maar ik zou het zelf niet aanraden voor fijn werk zoals zwaluwstaarten; dit gaat bijna onmogelijk lastig worden voor een beginner om een mooi resultaat te krijgen. Hardhout zoals beuken, kersen, eiken - zoals MaVa al aanraadt - is het makkelijker en zo lang je kleine stukjes gebruikt (omdat het toch maar om te oefenen is) kost het ook geen fortuin.
Een alternatief dat ik ook wel eens gebruik is tulpenhout, ook wel 'yellow poplar' genoemd. Dit is een relatief zachte houtsoort met zeer weinig kwasten, maar een dichtere nerf dan vuren en zeker niet duur.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
146
41
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Ik ben zelf begonnen met geschaafd hout (vuren/douglas) en met multiplex. Dit kun je zelf op maat laten zagen en er is minder bewerking nodig om toch een eindresultaat te bereiken. Wellicht is dit niet het 'echte' houtbewerking, maar je zult je verbazen hoeveel moois je hiermee kunt maken. Ook heb ik gewerkt met meubelpaneel met mooi resultaat.

Natuurlijk is werken met ruw hout uiteindelijk het doel, maar je zult meer moeten investeren in apparaten als een vlak- vandiktebank en een zaagtafel. Er zijn omwegen door alleen gebruik te maken van een bovenfrees en een invalzaag/cirkelzaag, maar dat kost veel meer tijd.

Ik weet niet hoeveel ervaring je al hebt met houtbewerking, maar zoek iemand in je omgeving met meer ervaring en ga gewoon eens kijken en vragen stellen. Ik vind YouTube wel een fijne bron, juist omdat het zo divers is. Kijk bijvoorbeeld eens 'Woodworking for mere mortals' een kanaal met antwoorden op veel beginnersvragen.

Succes en blijf vragen stellen!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Oefenen met verbindingen in vurenhout kan wel, maar ik zou het zelf niet aanraden voor fijn werk zoals zwaluwstaarten; dit gaat bijna onmogelijk lastig worden voor een beginner om een mooi resultaat te krijgen. Hardhout zoals beuken, kersen, eiken - zoals MaVa al aanraadt - is het makkelijker en zo lang je kleine stukjes gebruikt (omdat het toch maar om te oefenen is) kost het ook geen fortuin.
Een alternatief dat ik ook wel eens gebruik is tulpenhout, ook wel 'yellow poplar' genoemd. Dit is een relatief zachte houtsoort met zeer weinig kwasten, maar een dichtere nerf dan vuren en zeker niet duur.

Nee hoor, werkt prima om zwaluwstaarten te maken in vurenhout. Best iets minder ruimte laten dan bij loofhout, want bij het samenbrengen van de delen zullen de houtvezels net iets meer samendrukken.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Kortom naast alle adviezen is het vooral oefenen, oefenen en nog een keer oefenen én omgaan met teleurstellingen als; shit aan de verkeerde kant van de lijn gezaagd, shit verkeerd gemeten, shit uitgeschoten met de zaag, shit diepte niet goed ingesteld, shit gat te groot, hoe los ik dit weer op, want nu kan ik een dure plank weggooien.
Nog een advies; nooit hout weggooien. Resthout kun je gebruiken voor kinderspeelgoed, kado's en vogelhuisjes om maar wat te noemen. De spaanders, krullen kun je gebruiken in je aardbeienbed, of in de border en desnoods in de kattebak (ook al heb ik geen kat en daar dus ook geen ervaring mee).
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Kortom naast alle adviezen is het vooral oefenen, oefenen en nog een keer oefenen én omgaan met teleurstellingen als; shit aan de verkeerde kant van de lijn gezaagd, shit verkeerd gemeten, shit uitgeschoten met de zaag, shit diepte niet goed ingesteld, shit gat te groot, hoe los ik dit weer op, want nu kan ik een dure plank weggooien.
Dit klinkt zooooo bekend ;)
 

trellian

Actieve deelnemer
19 jul 2019
29
0
Wat denk je van verstek verkeerdom... ik had hem vorig weekend nog. Moest ik eerst weer een stuk er aan lijmen en wachten totdat die droog was voor ik verder kon. Daar ging weer een van de zeldzame hobby middagjes... :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.