Doorvoeren vandikte bank gaat niet lekker

roze

Nieuw lid
9 jun 2018
3
0
Ik heb sinds kort een hbm 12" vlak en vandikte bank.

mijn oude wenge parketvloer ben ik aan het hergebruiken voor vensterbanken en een wandkast.
de parketvloer stond in de was.

de bovenste ;aag schaaf ik er af en ik krijg weer mooie planken.
ik heb ca 90 meter (planken ca 70mm breed) gedaan.

nu werkt het doorvoeren niet meer goed.

ik heb de 2 doorvoerrollen schoongemaakt met wasbenzine. Dat scheelt ietsje. Maar het gaat nog niet lekker.
kan ik verder nog iets doen?

90A8C63B-D73C-4651-AFD4-BEA88AE7A06D.jpg

Foto staat onderste boven
 

roze

Nieuw lid
9 jun 2018
3
0
Hoi Ronald
Wat zou een geschikt glijmiddel zijn? Het is een gepolijste glimmende plaat.
 

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Ik had laatst ook zoiets dergelijks, zoals je ziet zit er allemaal troep op je blauwe aandruk rol. Deze moet je proberen schoon te maken.

Wat ik heb gedaan wat werkte, was ruw hout schaven waarbij dus geen was oid aanwezig was. Dit trok de aandrukrol weer schoon.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
De volgende vraag is dan meestal: ‘Hoe krijg je die waslaag eraf?’ Soms werkt een sterke ontvetter prima, bijvoorbeeld St Marc of een keukenontvetter. Maar als dit niet lukt, of je wilt zeker weten dat je alles eraf haalt dan is Abbondanza Bio strip een uitkomst. Dit is een 100% biologisch afbreekbaar product, dus milieuvriendelijk en veilig.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Als je een paar streepjes parafine (kaarsvet ) op het aanvoerblad van de vandikte aanbrengt kant dit toch niet op de aanvoerrollen komen, deze zitten toch boven.
Je gevlakte hout gaat toch over het aanvloerblad, of begrijp ik het niet helemaal wat de bedoeling is.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.912
846
Oss
Mogelijk heeft hij eerder b.v. harshoudend hout geschaafd en is het nu een beetje samenloop van omstandigheden.
Vuile rollen en een stroeve tafel.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Aanvullend op Ronald L: tafel schoonmaken met wasbenzine, en als glijmiddel gebruik ik zelf tot tevredenheid een spuitbus van Bison.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Hoi Nova, mijn vermoeden is dat de spaanders bovenop het werk zijn gekomen en als er veel geschaafd wordt zal de temperatuur oplopen en dan heb je zo was aan de rollen.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hoi Nova, mijn vermoeden is dat de spaanders bovenop het werk zijn gekomen en als er veel geschaafd wordt zal de temperatuur oplopen en dan heb je zo was aan de rollen.

Ik denk eerder aan de redenering van Handig18 en dan in combinatie met warmte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.