Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Onderwerp: Schuurpoort

Schuurpoort

Beste leden van het forum.
    Na enige tijd mee te lezen op het forum toch een korte voorstelling van mezelf met hieraan verbonden een concrete vraag.

Ik ben een 29-jarige houtbewerker uit Landen, België die in het verleden een 3 jarige meubelmakersopleiding heeft genoten.
    In het dagelijkse leven ben ik halftijds brandpreventionist en halftijds ben ik aannemer. Dit voornamelijk in tuin- en ruwbouwwerken.
    Af en toe heb ik ook kleine werkstukken gemaakt in hout voor klanten maar deze zijn eerder beperkt. (lees: massieve schuurdeuren, herstellingen aan antieke kisten en kasten, tuinbanken, kleine massieve meubelen alsook in plaatmateriaal).
    tot nu toe haal ik veel inspiratie uit al jullie werkstukken en leer ik graag bij om een zo goed mogelijk geconstrueerd werkstuk af te leveren. kwaliteit leveren zonder kennis gaat helaas niet

Om to the point te komen: er is mij gevraagd om een poort te maken in een gerenoveerde schuur.
    Deze poort bestaat uit 4 delen.
    1 deel bovenaan( vast, niet bewegend)
    2 delen links en rechts van ongeveer 40 cm (vast, niet bewegend)
    2 vleugels die in deze nieuwe kader zullen bewegen.

constructief gezien heb ik hier wel wat vragen bij om dit project tot een goed einde te brengen.

opbouw van de vleugels zal gebeuren in geschaafde douglas 180/60mm. beplankt met ofwel meranti tand groefplanken 20mm/85mm of douglas tand groefplanken zelfde sectie of een thermo ayous blokprofiel.
    vleugels ongeveer 3m60 lang op 1,90m breed opgebouwd uit 4 regels waartussen schoren zullen geplaatst worden.
    deze vleugels zullen links en rechts hangen aan een nieuw gebouwd vast deel.
    Mijn eerste insteek was links en rechts van de vleugels een paal te plaatsen van douglas 20/20 geschaafd (verankerd in de poutrel bovenaan en beneden via een voetplaat in de beton) en dan het vaste deel erboven daatussen te bouwen. alsook de 2 zijkanten.

Zou dit voldoende zijn om de vleugels niet te laten zakken over de jaren heen?
    gaan de 2 palen niet doorbuigen ?
    Indien je een goed idee/advies hebt is dit zeker welkom.
    Zijn de genoemde houtsecties genoeg of teveel?

ps in bijlage zitten er 2 foto's die voor verduidelijking moeten zorgen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails Poortgat.jpg   poort Walsbets.jpg  

Edit: Hieronder gezwets, lezen is soms een vak appart....

Ik zou de theorie zo voor je uit kunnen rekenen, de formules zijn op zich niet heel erg lastig voor knik.
    Alleen de doorbuiging van het hout over lange tijd, het plastisch vervormen, kan ik niets over zeggen...
    Laatst gewijzigd door rmenkveld; 13-11-19 om 12:53.
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Je kunt de zijkanten toch zo maken dat die buigen onmogelijk maken? Dan kun je ook met wat kleinere dimensies werken.

Hey Rmenkveld,
    inderdaad is het een beetje de vraag hoe het zich over de tijd heen gaat gedragen.
    En of er beter een andere constructiemethode wordt gebruikt of niet.
    bvb. het palenidee achterwegen laten maar links en rechts een kader bouwen waar de bovenste kader dan eveneens op steunt.
    in dezelfde sectie zoals de vleugels dan zodat er eigenlijk met een scharnierpunt boven en onder kan gewerkt worden ipv in de zijdelingse structuren. (holte in de blauwe steen beneden en holte boven in de balk)

als jij dit zonder veel moeite kan bereken, mag je dit steeds doen, dan heb ik op zijn minst een idee. Bedankt!!

@vandikte

inderdaad ook een goed idee.
    maar dan zou er een kader gemaakt moeten worden met een balk(stijl) geankerd tegen de muur, verschillende regels die trekkracht moeten opvangen van de stijl waar de poort dan aanhangt? zo bedoel jij het he?

akkoord dat je een kleiner profiel in die theorie niet kan gebruiken,
    maar in deze opstelling zou de balk van 20/20 wel kunnen wegvallen en dan maak je links en rechts 2 kaders in de balksectie 180/60 (zoals de vleugels)?

Begrjipelijk lezen is een kunst *zucht*...
    Het gaat niet om de ondersteuning van de poutrel/leibalk, maar om buiging ten gevolge van het afhangen van de vleugels/deuren.
    Er is dus geen sprake van knikken/kippen van balken wel van buiging.
    Daar hoef je je gelukkig niet heel veel zorgen om te maken, zeker niet wanneer je de palen horizontaal nog eens ondersteund naar de stenen muren zoals vandikte voorstelt.
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Nogal op gevoel, maar die twee staanders van 20x20 dragen toch verder niets? Bij mij rust 30 m2 dak voor de helft op 3 palen 15x15.

@rmenkveld: ja inderdaad die draagt enkel links en rechts de vleugel.
    maar het is wel een vleugel van 190 op 360 cm die enkel aan deze paal zal hangen.

@superkees: inderdaad die dragen enkel de vleugels.

@allen: alleen vraag ik me af of er een andere manier van bouwen is. een lichtere manier. waardoor ik aan de binnenzijde van de poort alles in een vlak kan krijgen.
    Zoals enkel werken met sectie 180/60? en de balk 20/20 weglaten. maar ik heb bang dat die wel zal buigen...

Ja, die andere manier van bouwen is er

Laat de poortdelen enkel onder en boven draaien op speunen (taats), die beide zijvleugels hebben dan enkel de taak om de opening te verkleinen, constructief dragen ze dan praktisch niks bij aan het geheel.
    Je hebt dan enkel twee stevige draaipunten nodig per poortdeel, eentje tegen, of in het stalen profiel, en eentje in de grond(fundering).

Ps, laat dan ook de schoren in de poortdelen wegvallen, en gebruik in plaats daarvan stalen trekkers met schroefdraad. Deze lopen diagonaal over een poortdeel. Schroefdraad erop om in de loop der jaren de mate van afhangen te kunnen bijregelen.
    Trekstangen beginnen bovenaan aan de bovenste steun en eindigen onderaan aan de sluitkant.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 13-11-19 om 13:19.

Forum Rechten