Kajuitdak

Rien

Nieuw lid
27 feb 2011
2
0
Hallo,
Ik ben Beijnes Waterlander aan het op knappen, nu ga ik beginnen met kajuitdak.
Plan is nieuwe latten met daaroverheen 2 lagen triplex ( watervast verlijmd op enigszins bol dak) Wat kan ik het beste als bovenlaag gebruiken ?
 

tuoh

Oud hout
Epoxy is het beste materiaal voor dergelijke klus. Je moet dan wel alle zijden te behandelen, dus ook de binnenkant. Daarna alles afwerken met twee lagen "Double coat" als kleur en uv filter, dat is namelijk het enige waar epoxy last van krijgt. (uv straling)

Als het dak niet te groot is eerst alles verlijmen als losse schelp, gebruik de onderstructuur als mal, en bouw je dak op met verschillende lagen triplex tot de gewenste dikte. (vergeet de latten)
Zo krijg je een homogeen geheel, wat nadien heel makkelijk af te werken is.
Plaats je dak pas definitief als het volledig afgewerkt is, zo krijg je een super stabiel en duurzaam geheel.

Mvg,

André
 

fjaveldkamp

Actieve deelnemer
18 feb 2011
43
22
Hierbij een foto van mijn kajuitdak nog voordat het dek geplaatst is.

Mijn aanpak is:
-2 lagen ocoumé 6mm watervast verlijmd garantieplaat op het dak op elkaar lijmen met epoxy.
-binnenzijde aftekenen en alles in de epoxy zetten (3x met 4uur tussenpauze)
-schuren en lakken op de zichtbare delen met DD-lak in de gewenste kleur.
-dak monteren met epoxy (niet te dik) en schroeven
-totaal buitenzijde afwerken met een mooi teak lattendek en rondom mahonie lijsten

Wordt een plaatje

Succes

Attached files
 
D

DervishD

Guest
fjaveldkamp zei:
Hierbij een foto van mijn kajuitdak nog voordat het dek geplaatst is.

Mijn aanpak is:
-2 lagen ocoumé 6mm watervast verlijmd garantieplaat op het dak op elkaar lijmen met epoxy.
-binnenzijde aftekenen en alles in de epoxy zetten (3x met 4uur tussenpauze)
-schuren en lakken op de zichtbare delen met DD-lak in de gewenste kleur.
-dak monteren met epoxy (niet te dik) en schroeven
-totaal buitenzijde afwerken met een mooi teak lattendek en rondom mahonie lijsten

Wordt een plaatje

Succes

Ik zou het dak compleet afwerken voordat je het op de spanten verlijmd, waarom moeilijk doen als je het ook aan een werkbank kan doen. Ik zou het ook niet met epoxy maar met Sikaflex 292 verlijmen en dan op een paar plaatsen in het midden en aan de rand de schroefgaten verzinken en afdoppen. Epoxy is voor sommige dingen geschikt maar voor zoiets als dit waar altijd beweging in blijft zitten kun je beter een lijm nemen die elastisch blijft.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
hallo DervishD je schreef.
Epoxy is voor sommige dingen geschikt maar voor zoiets als dit waar altijd beweging in blijft zitten kun je beter een lijm nemen die elastisch blijft.

Wat bedoel je, waar zit volgens jou die beweging dan??
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
@DervishD
Dat klopt niet helemaal. Het hangt er van af hoe dik je epoxy lijmnaad is. Hoe dikker, hoe stijver. Epoxy is opmerkelijk flexibel als je het dun aanbrengt, maar daar moet je dan goed sluitende naden voor hebben.
 
D

DervishD

Guest
Waarom denk je dat voor bv teakdekken geen epoxy meer wordt gebruikt maar zo'n beetje iedere werf is overgestapt op bedding compound? Een dak op die spanten verlijmen is hetzelfde principe en ik heb vaak genoeg dergelijke daken gerepareerd bij ons op de werf om te weten dat epoxy niet het meest geschikte materiaal is om een dak mee te verlijmen.

Maar doe het lekker zoals jij het wilt, het is toch niet mijn boot :lol:
 

tuoh

Oud hout
Waarom altijd dat gezeik :?:
Bedding compound is perfect om Teakdelen te verlijmen omdat je hier een dikke lijmvoeg hebt.
Diezelfde bedding compound met een dunne lijmvoeg werkt niet, een groot deel van de hechting gaat verloren door te weinig materiaal tussen de twee delen, idem voor MS Polymeer trouwens. Lees de plaatsingsvoorschriften nog maar eens aandachtig door.
Je mag hier dus nooit klemmen, of de sterkte van de verbinding gaat drastisch achteruit.
Voor dunne naden is epoxy dan heel wat beter, zeker de ingedikte variant.
Daar hebben we al ettelijke daken en panelen mee verlijmd, en nog nooit problemen mee gehad.
Voor elk probleem zijn er meestal meerdere oplossingen die werken, en niemand heeft alle wijsheid in pacht. Dus even dimmen is wel op zijn plaats.
Praat verkopen kan iedereen, maar post eerst maar eens wat foto's van eigen werk voor je commentaar geeft aub.

Mvg,

André
 
D

DervishD

Guest
tuoh zei:
Praat verkopen kan iedereen, maar post eerst maar eens wat foto's van eigen werk voor je commentaar geeft aub.

Achja, wat weet ik er nou van. Zoals je kunt zien ben ik maar een prutser ;)










Attached files
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Nou doe je jezelf tekort DervishD met het woord prutser, zeg dan ieder geval een klasse prutser :D :D

Nee zonder gein, ziet er goed uit.

Maar nu kunnen we weer door waar het omging: Kajuitdak


Berton
 
D

DervishD

Guest
tuoh zei:
Bedding compound is perfect om Teakdelen te verlijmen omdat je hier een dikke lijmvoeg hebt.Diezelfde bedding compound met een dunne lijmvoeg werkt niet, een groot deel van de hechting gaat verloren door te weinig materiaal tussen de twee delen, idem voor MS Polymeer trouwens. Lees de plaatsingsvoorschriften nog maar eens aandachtig door.

Ik gaf bedding compound als voorbeeld omdat het om hetzelfde principe gaat, het verlijmen van 2 delen waar altijd beweging in blijft zitten. Als je het dak met Sikaflex 292 verlijmd en op een paar plaatsen licht vast zet met schroeven (is eigenlijk alleen maar om het dak op z'n plek te houden) dan doet de kit het werk zoals het bedoeld is. Je zou trouwens eventueel ook een paar afstandshouders van 2-3 mm tussen de spanten en het dak kunnen leggen voor een sterkere verbinding met de kit. Veel scheepstimmermannen denken nog steeds dat epoxy het wondermiddel is waar je alles mee oplost maar vooral Sikaflex heeft tegenwoordig zulke goede lijmkitten ontwikkeld dat ik daar in sommige gevallen de voorkeur aan geef.

berton zei:
Nou doe je jezelf tekort DervishD met het woord prutser, zeg dan ieder geval een klasse prutser :D :D

Ach, het verschil tussen een vakman en een hobbyist is dat een vakman zijn fouten beter weet te verbergen :lol:
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ok mooi, hoeven we dus meteen de discussie hobbyisten of vakmannen niet meer te hebben, zijn gewoon allemaal prutsers dus!, amateur prutsers en klasse prutsers... :mrgreen:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.