Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Kajuitdak

Kajuitdak

Hallo,
    Ik ben Beijnes Waterlander aan het op knappen, nu ga ik beginnen met kajuitdak.
    Plan is nieuwe latten met daaroverheen 2 lagen triplex ( watervast verlijmd op enigszins bol dak) Wat kan ik het beste als bovenlaag gebruiken ?

Re: Kajuitdak

Epoxy is het beste materiaal voor dergelijke klus. Je moet dan wel alle zijden te behandelen, dus ook de binnenkant. Daarna alles afwerken met twee lagen "Double coat" als kleur en uv filter, dat is namelijk het enige waar epoxy last van krijgt. (uv straling)

Als het dak niet te groot is eerst alles verlijmen als losse schelp, gebruik de onderstructuur als mal, en bouw je dak op met verschillende lagen triplex tot de gewenste dikte. (vergeet de latten)
    Zo krijg je een homogeen geheel, wat nadien heel makkelijk af te werken is.
    Plaats je dak pas definitief als het volledig afgewerkt is, zo krijg je een super stabiel en duurzaam geheel.

Mvg,

André

Hierbij een foto van mijn kajuitdak nog voordat het dek geplaatst is.

Mijn aanpak is:
    -2 lagen ocoumé 6mm watervast verlijmd garantieplaat op het dak op elkaar lijmen met epoxy.
    -binnenzijde aftekenen en alles in de epoxy zetten (3x met 4uur tussenpauze)
    -schuren en lakken op de zichtbare delen met DD-lak in de gewenste kleur.
    -dak monteren met epoxy (niet te dik) en schroeven
    -totaal buitenzijde afwerken met een mooi teak lattendek en rondom mahonie lijsten

Wordt een plaatje

Succes

Attached files

prachtig zeg, ik ben heel benieuwd naar het proces en het resultaat

wat een plaatje zeg!!

Mooi project Rien, en wat een mooie werk ruimte!

succes: albert

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fjaveldkamp
    Hierbij een foto van mijn kajuitdak nog voordat het dek geplaatst is.

Mijn aanpak is:
    -2 lagen ocoumé 6mm watervast verlijmd garantieplaat op het dak op elkaar lijmen met epoxy.
    -binnenzijde aftekenen en alles in de epoxy zetten (3x met 4uur tussenpauze)
    -schuren en lakken op de zichtbare delen met DD-lak in de gewenste kleur.
    -dak monteren met epoxy (niet te dik) en schroeven
    -totaal buitenzijde afwerken met een mooi teak lattendek en rondom mahonie lijsten

Wordt een plaatje

Succes
    Ik zou het dak compleet afwerken voordat je het op de spanten verlijmd, waarom moeilijk doen als je het ook aan een werkbank kan doen. Ik zou het ook niet met epoxy maar met Sikaflex 292 verlijmen en dan op een paar plaatsen in het midden en aan de rand de schroefgaten verzinken en afdoppen. Epoxy is voor sommige dingen geschikt maar voor zoiets als dit waar altijd beweging in blijft zitten kun je beter een lijm nemen die elastisch blijft.

hallo DervishD je schreef.
    Epoxy is voor sommige dingen geschikt maar voor zoiets als dit waar altijd beweging in blijft zitten kun je beter een lijm nemen die elastisch blijft.

Wat bedoel je, waar zit volgens jou die beweging dan??

De houten dakspanten.

@DervishD
    Dat klopt niet helemaal. Het hangt er van af hoe dik je epoxy lijmnaad is. Hoe dikker, hoe stijver. Epoxy is opmerkelijk flexibel als je het dun aanbrengt, maar daar moet je dan goed sluitende naden voor hebben.

Forum Rechten