Decoupeerzaag advies gevraagd

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Op dit forum is veel te vinden over cirkelzagen, afkortzagen en tafelzagen, maar ik heb nog weinig specifieke topics kunnen vinden over decoupeerzagen. De informatie is allemaal wat versplinterd.
Dus bij deze een hulpvraag: wat zijn jullie ervaringen met decoupeerzagen?

Wat ik ermee wil doen? Flexibel zagen, kleine stukjes recht die dan vervolgens in een cirkel of ronding eindigen, uitzagen van rondjes in plaat materiaal, etc.
Ik heb al een afkortzaag en zaagtafel, dus grotere lange of echt haakse verbindingen maak ik daar mee.

Ik heb gehoord dat Mafell superieur is op dit gebied en dat Festool daar dicht op zit, maar ik ben geen timmerman en alleen hobby matig bezig, dus dit word me wat te duur. Wil eigenlijk niet verder gaan dan €200,-
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ook voor je hobby wil je graag recht en goed kunnen zagen.
Alle goedkope decoupeerzagen zijn alleen goed voor grof en snel zaagwerk.
Als je mooie zaagsnedes, zowel recht als ronde, wil maken dan is een goede echt noodzakelijk.
Minimaal de beste van Makita of toch Festool.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Das toeval.....
4 uur geleden een zeer uitgebreide test gepost:

https://youtu.be/YPVx5B85Unw

Misschien heb je er wat aan. Tis wel in het duits.


Edit:
Haha...tis slechts een aankondiging voor volgende week dinsdag :eek:
 
Laatst bewerkt:

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
@Sunrayes: klopt! ik heb net de Hilti SJT 6-A22 getest en die is zeker niet haaks. Had het al wel een beetje verwacht, Hilti is natuurlijk voor de bouw en niet voor de afbouw, maar heb al een aantal accu machines daarvan, dus dan zou dit een logische uitbreiding kunnen zijn.

@TheBoktor: daar ben ik heel benieuwd naar, ga ik in de gaten houden. Ik zag op gereedschappro ook nog een filmpje voorbij komen, dat interessant is, maar die is wel wat ouder: https://www.youtube.com/watch?v=W3U9iHDJbZo

@Spaander: dankjewel, die had ik nog niet gevonden!

@DitchDeurne: Lintzaag is zeker fijn om mee te werken, maar daar heb ik de ruimte helaas niet voor. Daarom ben ik nu op zoek naar een decoupeerzaag.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Incactus,

Ik werk al een jaar of 40 veel met decoupeerzagen; het is zo'n beetje de meest gebruikte machine in mijn bedrijf (naast de schaven). Ik gebruik de decoupeerzagen voor fijn werk en voor (te) grof werk.
Er zijn allerlei soorten en merken in gebruik geweest.
Ik heb ondervonden dat het vermogen van een dec.machine totaal onbelangrijk is. Het machientje dat mijn lievelingsding is en dat ik steeds weer pak, zelfs voor het allergrofste werk, is maar 320 watt; dat ding komt echt nooit vermogen te kort.
Ik heb machines gehad tot 1000 watt aan toe, maar die waren niet prettig om mee te werken: te zwaar, te onhandig, te lawaaiïg, of ze werden zo heet in de overbrenging dat je ze niet meer kon vasthouden zonder handschoenen.

Alle machines die onder verstek instelbaar zijn, vind ik onprettig: soms te gammel, soms te onzuiver, soms te lomp, soms te kwetsbaar.
Mijn "lievelingsmachientje" kan alleen maar haaks zagen, en dat doet-ie zuiver. Die enkele keer dat ik onder verstek moet zagen (en dat komt niet vaak voor), dan houdt ik een vinger aan 1 kant onder de voetplaat of ik plak er een latje onder met duct-tape.

Echt belangrijk zijn de volgende zaken: de machine moet een goede pendelbeweging kunnen maken, die met een goede slijtvaste steunrol wordt doorgegeven aan het zaagje. Geen steunrol? Dan niet kopen.
Verder moet de op-en-neergaande as heel zuiver inwendig gesteund zijn, zodat die absoluut geen speling linksom of rechtsom heeft (dat moet je echt checken voordat je iets koopt).
Koop uitsluitend een machine waar de standaard T-zaagjes inpassen. Dus geen lullig black-en-decker klemmetje, maar ook geen machine waar uitsluitend merk-eigen zaagjes inpassen, want die zijn te duur en niet overal verkrijgbaar.
Het is fijn als de machine lucht blaast langs het zaagje, om zo het zaagmot weg te blazen. Dan hou je mooi zicht op de lijn. Meestal gaat dat minder goed bij machines die onder verstek verstelbaar zijn.
Koop een machine met zo weinig mogelijk gadgets en andere overbodige fratsen, want die maken de machine onhandig, duur en kwetsbaar. Lasergeleiding: zinloos.

Koop veel zaagjes en beknibbel daar niet op. Wissel vaak van zaagje en gooi de oude weg. (Echt weg! Ook niet bewaren omdat-ie misschien nog wel een klein beetje scherp is;).) Zelfs de allebeste machine presteert waardeloos als er een versleten zaagje in zit.
Kies voor elk klusje het juiste zaagje, dus fijn of grof, gezet (voor bochten) of geslepen (voor rechtdoor). Koop geen zaagjes bij aldi of lidl of action of uit knaak-grabbelbakken, want die zijn allemaal ècht slecht (ik heb ze allemaal geprobeerd en weggegooid).

O ja, een merk. Denk aan Metabo, eenvoudigste model. Blauwe bosch was vroeger altijd erg goed (want eigenlijk Holz-Her), maar is de laatste tijd afgegleden qua kwaliteit. Of koop een tweedehands Holz-Her.



Als eerbetoon is hier een foto van mijn lievelingsmachine, 36 jaar geleden tweedehands gekocht, uitermate handzaam, levenslang mishandeld, vele, vele honderden draaiuren en nog steeds bloedzuiver. De overlever tussen alle andere (soms erg dure) concurrenten.
Onderhoud tot nu toe: wat nieuwe koolborstels, eens per twee jaar nieuw vet in de overbrenging, af en toe de zool richten (als-ie weer eens gevallen is...). That's all.
Wim.
 

Bijlagen

  • IMG_0822.jpg
    IMG_0822.jpg
    44 KB · Weergaven: 360

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb een eenvoudige Metabo, vorige week toevallig nog een keer gebruikt, en die deed het in 45 mm vurenhout eigenlijk nog verrassend goed. Klein beetje verloop, maar ik had niet echt een goed zaagje voor handen.

Voorloper van dit model: https://www.toolmax.nl/metabo-601030500.html Dan is een Mafell toch wel erg duur.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Behalve als er Mafell op staat ;)


Ook niet de Mafell (ik weet dat ik hiermee het risico loop om virtueel gelyncht te worden op dit forum).
Ik ben zeker Mafell-fan en tevreden Mafell-gebruiker, maar ik vind de decoupeerzaag (hoewel mooi en degelijk) te zwaar dus te onhandig. En het ontbreken van een steunrolletje zorgt ervoor dat het zaagje er flink van langs krijgt, wat resulteert in snellere breuk bij zwaar werk.
Over de prijs heb ik het niet.:)
Wim.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Sorry, maar ik moest glimlachen bij de zin dat informatie over decoupeerzagen alleen versplinterd aanwezig was op het forum. Heerlijk. Goed, nu terzake: de tips van Wim zijn super. Als ik daar nog iets aan mag toevoegen: denk ook aan de stofafzuiging en zoek een zaag die fijn en hanteerbaar in de hand ligt. Ik heb in 1997 een festool PS200 gekocht en die doet het nog steeds als de brandweer. Zaagt zuiver haaks en onder verstek (maar de zool op verstek zetten gaat niet heel handig), meer dan voldoende power voor de enkele mishandeling die plaatsvindt en na ruim twintig jaar (niet super intensief gebruik, geef ik toe) nog primadebima. Kortom: kwaliteit kost je maar een keer een puts geld, maar levert je vele jaren veel plezier en waarde op. Over de andere merken kan ik weinig zinnigs zeggen.
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
En anders een wat oudere Makita/ Metabo/ Protool/ dewalt, die er

via marktplaats. en dan maar eens kijken hoe mis die dingen zijn, kan toch ook weinig aan stuk eigenlijk. Is het niks zet j ehem weer op marktplaats en koop je er eentje die naar je gading is. maar koop in mijn ogen nooit een instappertje, dat is het meestal nooit niet
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Heel af en toe wil ik wel es een curve maken en daarvoor heb ik een Carvex psbc 420 gekocht , ook voor gelamineerd plaat materiaal , waar met een handzaag moeilijk door is te komen (als je geen cirkelzaag tot je beschikking heb) , maar haaks zagen van latjes balkjes lukt mij heel soms, maar plaat materiaal gaat prima. met een hele kleine inbus kan je de zaagblad geleiding instellen wat vrij lastig is. Ik heb in mijn werkplaats o a een oude bosch groen prima ding met een hele lange dunne schroevendraaier moet je de zaag vast maken:D. een skill vrij oud die mishandelt mag worden. De oude Metabo had een gebroken krukas oid opgelopen. Als je op Marktplaats een Festool Trion /protool kan vinden van een hobbyist zou ik dat doen, ik heb er fijne ervaringen mee.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: gerardweert

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Als decoupeerzaag gebruikte ik eerst een van de Aldi of Lidl weet het zo niet eens meer maar liet dat liever in de kast liggen dan dat ik hem gebruikte nu heb ik een Festool CARVEX PS 420 EBQ het is gewoon een genot om mee te werken ik pak hem nu geregeld voor fijn maar ook grof werk.
Ja een hele andere prijs en ook een hele andere machine, met die goedkope zaag heb ik nog geen haakse zaagsnede kunnen maken met bv een cirkel zagen met de Festool geen probleem het zaagt ook veel rustiger.
Goede zaagjes zijn ook erg belangrijk, mijn idee is ook koop je een goede machine dan horen daar ook goede zaagjes bij.
Succes met de keuze.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Oude Holzher decoupeerzagen zijn nog al eens te koop via ebay.de of ebay-kleinanzeigen.de voor schappelijke prijzen. Minpuntje is alleen dat lang niet alle duitsers iets naar het buitenland willen versturen....
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
@Houthans: ik kon het niet laten ;)

Dank alleen voor deze tips en inzichten. Als ik dit zo lees moet ik het voor een nieuwe machine gaan proberen bij een Metabo (qua budget) of anders voor een tweedehandsje gaan en daarmee mijn geluk beproeven.
Ik wacht in ieder geval eerst even het filmpje af waar The Boktor aan refereerde.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
En het ontbreken van een steunrolletje zorgt ervoor dat het zaagje er flink van langs krijgt, wat resulteert in snellere breuk bij zwaar werk.

Ik denk dat dit wel meevalt. Doordat er geen steunrol is, kan de zaag montage veel lager geplaatst worden. Bovendien is de bevestiging van het zaagje heel degelijk. Het levert een veel stabieler zaagblad op, waardoor het juist minder snel zou moeten breken.

Als je zaagjes breekt, druk je dan niet te hard?

Wel mee eens dat het een zware machine is. Maar het meeste werk is horizontaal, dus het gewicht drukt op het werkstuk.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Hij draait uiteraard wel echt productie met die machines. Ik kan me voorstellen dat alles wat de standtijd van de bladen verlengd of het werken sneller maakt dan welkom is. En gewicht moet je niet onderschatten: als je de hele dag lang de machine vast moet houden en sturen tikt het toch wel aan.

Zelf gebruik ik een ruim 20 jaar oude Bosch PST54, en af en toe zit ik wel eens naar nieuwere modellen te kijken. Maar hoe mooi ik de Mafell, Festool, etc. ook vind: voor hobbymatig gebruik zal een van de Bosch (blauw) modellen zeker voldoen. En volgens mij zijn die ook stukken voordeliger, zodat wel binnen het budget van 200 euro een prima machine is aan te schaffen.
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Het heeft even geduurd, maar ik heb een nieuwe decoupeerzaag. Het is de Bosch gst 160 ce geworden.
Waarom?
De afgelopen maanden, ik had geen haast, heb ik meerdere decoupeerzagen mogen testen:
- Festool PS300 EQ: het zal wel aan mij liggen, maar ik vond deze niet fijn in de hand liggen en had er maar matig resultaat mee
- Bosch gst 90 ce: Lag goed in de hand en prima resultaat, maar wat matig in vermogen
- Makita V181ZJ: lag heel goed in de hand, stuurde fijn en prima resultaat
- Parkside: daar kon ik helemaal niks mee, maar toch leuk om eens te kijken wat zo’n ding doet
- Hilti SJT 6-A22: Te grof en zaagt nauwelijks haaks, maar is natuurlijk ook voor de bouw
- Mafell P1 cc: dankzij gereedschappro kon ik deze 30 dagen uitproberen. Ligt goed in de hand, zaagt mooi, fijne stofafzuiging, etc. Etc. Alles klopt gewoon aan deze zaag, op 1 ding na. Het 220 mm zaagblad van Hilti en Bosch (dus waarschijnlijk ook van Metabo) past er niet goed in en dat had ik nou juist dringend nodig. Zie de foto, het probleem is dat de zaagjes bij Mafell dieper in de schacht gaan dan bij andere decoupeerzagen en door het dikkere blad (dat nodig is voor 220 mm om recht te kunnen blijven zagen) komt de kromming bij de eerste tanden niet goed uit. Het resultaat: het zaagblad gaat swingen van links naar rechts (nee niet de pendel stand, die stond gewoon uit en ook met aan hetzelfde resultaat) waardoor de hele machine hevig trilt en moeilijk is te sturen met als gevolg een zeer scheve zaagsnede, of het zaagblad trilt zichzelf los en schiet weg.
Bovendien was deze ook wel te ver boven budget. Maar goed, toch leuk om het te proberen.

Mijn buurman had een gst 160 bce, dus ben ik naar hem toegegaan en heb het 220 mm zaagblad getest bij hem en daaruit bleek dat dit prima werkt bij de Bosch.
Verder ligt de Bosch goed in de hand en werkt de zaag geleiding met de extra rollen ook goed. Dus daarom is het een Bosch gst160 ce geworden.

De Mafell met 220 mm Hilti blad:
6A5C44DA-4F88-41E8-B087-853033722C82.jpeg

De Bosch met hetzelfde bladA29E543D-9DF2-4231-8FBC-EBD2DF7830AC.jpeg
 

Bijlagen

  • D1BECC0D-8CE6-4763-A569-A82B72AF9182.jpeg
    D1BECC0D-8CE6-4763-A569-A82B72AF9182.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 22

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.