Hulp nodig bij afstellen lintzaag

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Goedemiddag houtbewerkers,

Ik ben pas sinds kort met hout bezig en zit nu te tobben met een lintzaag.
De zaag is van mijn vader geweest en die heeft er zover ik mij herinner weinig mee gedaan, Daarvoor geen idee wat er mee gedaan is maar de machine oogt zeer netjes.
Het betreft een Elektra Beckum Bas 315/4 WN55 uit 1995

Er zaten nog enkele zaag linten bij, de eerste 6mm waren wat tandjes beschadigt en er zat een iets bredere bij die scherp leek maar toen ik er een nieuwe 6mm op zette bleek die iets bredere duidelijk ook bot te zijn.

Ik kan dus nu naar mijn mening redelijk vlot zagen maar dat is natuurlijk niet het enige wat ik wil.

Om te beginnen heb ik de de geleider naar mijn idee goed afgesteld, Eerst de 2 schroeven waarmee de kop aan de hoogteverstelling zit vast gezet omdat er wat speling op de kop zat en toen de kleine lagers tot net achter de tanden lichtjes tegen het lint aan gezet, Vervolgens het grote lager achter het lint tegen de achterkant van het lint aan gezet. Dit alles na hem zonder kop een aantal seconden aan gehad te hebben zodat het lint zich kon zetten dacht ik.
Toen de tafel haaks op het lint gezet dmv de stelbout onder de tafel, Dit heb ik gedaan door een kleine blokhaak op de tafel te zetten en de geleider helemaal omhoog gedaan en zo aan 2 kanten van het lint controleren.

20191112_132902.jpg20191112_132851.jpg
Op de foto is het plastic rondje eruit omdat ik die aan het opmeten ben om het gat ietsje kleiner te maken. Nu is die ovaal 30x10mm

Ik heb een paar V-Carve onderzetters gemaakt op de CNC frees en de rest stukken heb ik op de lintzaag afgezaagd, Dat ging prima en hoefde natuurlijk niet helemaal precies.

Nu wil ik een kastje maken en de planken die ik heb zijn 24cm maar ik heb 30cm nodig, Om krom trekken te voorkomen/minimaliseren dacht ik latten te zagen van 5cm en die om en om te verlijmen tot een bredere plank.

Bij mijn test stukje viel mij op dat ik eerder een boomerang kan gaan maken dan een rechte lat. Allemaal zijn ze vanuit het midden krom, Ik heb ze langs de parallel geleider gezaagd en die is volgens mijn waterpas recht.
Ik denk dus dat het zaaglint weggedrukt wordt tijdens het zagen en aan het eind weer langzaam terug komt. De kop staat een mm of 7 boven de plank en op internet las ik net 10mm als afstelling.

Onder de tafel wordt het lint niet echt geleid behalve een lagertje tegen het naar achter drukken van het lint. Er zit wel een soort V van 2 ijzeren stukjes staf maar die zijn niet te verstellen.

Er zit een handleiding bij maar die gaat niet veel verder dan accessoires en een exploded view.

Wie o wie kan mij opweg helpen?

BVD,

Jasper
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heel kort door de bocht: een lintzaag gebruik je niet om maatwerk te zagen, maar om ruw uit te zagen, niet-rechte vormen te zagen of uit de losse hand te vormen. Zaagwerk van een lintzaag moet altijd nabewerkt worden: zo maak je planken uit een grote plaat hout door eerst een zijde van het hout te vlakken, die vlakke kant te gebruiken om een plank te zagen, vervolgens de zaagsnede uit de (inmiddels kleinere) grote plaat weer te vlakken, en te zagen, en ga zo maar door. Daarna gaan al die planken met een reeds gevlakte en 1 nog ruwe kant (van het zagen) doro de vandiktebank.

Dat gezegd hebbend, een lintzaag zou wel 'recht' moeten kunnen zagen. Zo niet is meestal het lint bot, is er een probleem met de tandzetting, of is het lint te slap..
 

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Heel kort door de bocht: een lintzaag gebruik je niet om maatwerk te zagen, maar om ruw uit te zagen, niet-rechte vormen te zagen of uit de losse hand te vormen. Zaagwerk van een lintzaag moet altijd nabewerkt worden: zo maak je planken uit een grote plaat hout door eerst een zijde van het hout te vlakken, die vlakke kant te gebruiken om een plank te zagen, vervolgens de zaagsnede uit de (inmiddels kleinere) grote plaat weer te vlakken, en te zagen, en ga zo maar door. Daarna gaan al die planken met een reeds gevlakte en 1 nog ruwe kant (van het zagen) doro de vandiktebank.

Dat gezegd hebbend, een lintzaag zou wel 'recht' moeten kunnen zagen. Zo niet is meestal het lint bot, is er een probleem met de tandzetting, of is het lint te slap..

Dankje, heb helaas nog geen vlakbank. Dat wordt of december en anders augustus.

Lint is nieuw, tandzetting geen idee en te slap zal ik eens kijken.

Hier een van de betere links voor de standaard afstelling van je lintzaag.

http://www.youtube.com/watch?v=wGbZqWac0jU

Er staan nog vele filmpjes op het net over drift, geleider enz. afstellen.

Succes mvg, :).

Ga ik eens rustig bekijken.

Of de geleider staat niet parallel aan het zaaglint...

Volgens mijn waterpas wel, maar ik zag een filmpje waar iemand een stuk hout half inzaaagd en dan omkeert en dan verder zaagt om te kijken of de geleider goed was. Ga ik dus controleren.
 

tuoh

Oud hout
Wat je moet doen is het volgende, teken een rechte en evenwijdige lijn met de rand, in de lengte van een stuk hout van een 600mm lang, zaag uit de vrije hand een 200mm ver op het lijntje.
Je gaat merken dat je het stuk hout wat schuin door de zaag moeten sturen om op die rechte lijn te blijven. dit verschijnsel noemt men de "drift" van een zaaglint.

Leg de machine stil met het zaaglint in het hout, en laat het hout onaangeroerd liggen. Breng nu de langsgeleider naar het stuk hout en stel de langsgeleider bij tot ie paralel ligt met het hout.
Zet de geleider vast, start de machine weer en ....., je zaaglint loopt nu strak op het lijntje.

Drift kan verschillende oorzaken hebben, bot lint, de wijdte van de tandzetting is L en R verschillend, het zaaglint is "lam". Dit laatste gebeurt meestal bij het zagen met botte linten, het metaal word dan te warm en vervormd. Sommige kleinere types van lintzagen hebben een te slap frame, of de zaagspanning van het lint is veel te hoog, of, te laag.
Nog een reden, de gebruikte zaaglinten zijn te dik voor het type machine waar ze op liggen.
Dit alles wil ook zeggen dat de mate van drift per zaaglint gaat verschillen, en de langsgeleider dus ook per lint moet bijgesteld worden in de toekomst.

Het grote steunwiel achter het zaaglint moet bij een onbelast draaiende machine altijd een paar mm speling hebben op de rug van het lint. Het is pas bij het zagen dat het lint hier contact mag mee maken.

Ps: de langsgeleider moet evenwijdig gesteld worden met de zaagsnede, en niet met het zaaglint!!!
 
Laatst bewerkt:

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Dankje voor de uitleg Tuho.

In het eerder geplaatste filmpje kwamen ook enkele dingen naar voren die ik met afstellen anders gedaan had.

Die zal ik eerst opnieuw afstellen en dan ga ik verder met afstellen van de langs geleider zoals je aangeeft.
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Ik heb exact dezelfde machine een jaar terug voor een mooie prijs aan kunnen schaffen. En net als jij ben ik aan het afstellen geweest tot ik een ons woog om hetzelfde probleem verholpen te krijgen. Ik heb toen een paar nieuwe linten besteld en daar bleek het toch echt aan te liggen. Nu bestaat er ook een verbeterde geleiderset voor deze zaag, deze heb ik alsnog besteld. Dit enkel om het feit dat hij steviger is en de lagers gemakkelijk te vervangen zijn.
Ook trilde de zaag nogal, deze trilling heb ik volledig weg weten te krijgen door de wielen te laten balanceren en een nieuw riempje. Na dit alles zelf nog een nieuwe langsgeleider gemaakt omdat deze er niet bij zat. En de zaag loopt nu als een zonnetje en zaagt keurig recht.
 

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Ik heb exact dezelfde machine een jaar terug voor een mooie prijs aan kunnen schaffen. En net als jij ben ik aan het afstellen geweest tot ik een ons woog om hetzelfde probleem verholpen te krijgen. Ik heb toen een paar nieuwe linten besteld en daar bleek het toch echt aan te liggen. Nu bestaat er ook een verbeterde geleiderset voor deze zaag, deze heb ik alsnog besteld. Dit enkel om het feit dat hij steviger is en de lagers gemakkelijk te vervangen zijn.
Ook trilde de zaag nogal, deze trilling heb ik volledig weg weten te krijgen door de wielen te laten balanceren en een nieuw riempje. Na dit alles zelf nog een nieuwe langsgeleider gemaakt omdat deze er niet bij zat. En de zaag loopt nu als een zonnetje en zaagt keurig recht.

Waar is die set te koop? En eventueel een adres voor linten.

Hoe zit bij jou de geleiding aan de onderkant van de tafel? Ik heb alleen een rol er achter en geen links rechts onder.
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Ik zal de oude geleider vanmiddag even bekijken, die heb ik wel bewaard. Het eerste filmpje van bovenstaande post is inderdaad de geleider die ik besteld heb. Linten heb ik besteld van tuff saws, maar dat is helaas niet mogelijk op het moment.
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
De geleider aan de onderkant heeft inderdaad 1 lagertje achter het lint en aan weerszijde metalen geleideblokjes. Dit werkte bij mij in principe dus prima.
 

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Die eerste lijkt me persoonlijk een betere upgrade, maar kan het mis hebben natuurlijk.
Die 2e man heeft volgens mij de onderste geleider veel te ver naar voren staan, Hij klemt haast op de tanden ipv de rug van de zaag.
 

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
De geleider aan de onderkant heeft inderdaad 1 lagertje achter het lint en aan weerszijde metalen geleideblokjes. Dit werkte bij mij in principe dus prima.

Die zij geleiders zitten bij mij helemaal terug, Zal eens kijken of ik ze iets meer naar binnen kan krijgen.
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Die moeten net als de andere geleiders vlak langs het lint lopen. Ik meen dat de handleiding 0,5mm speling aan geeft.
Maar ik vind die andere geleider zoals dat eerste filmpje toont veel fijner afstellen, wellicht dat je wel net als ik de kast iets moet aanpassen. De opening voor de huidige geleider is te smal voor de nieuwe. Dat komt bij enkele types/bouwjaren voor. Waaronder die van mij. Ook de huidige sluiting van de bovenste kast past dan niet meer. Dit heb ik opgelost door er gewoon een knop op te draaien en magneetjes te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Gisteren opnieuw afgesteld zoals Alex Snoddgrass het voordoet.
Helaas kan ik het holletje van de tand niet precies in het midden van het wiel krijgen omdat ik bij de bovenste zij geleiders dan op de zijkant van de tand kom in de achterste stand van de verstelling. Dus heb ik het lint ietsje naar voren gehaald.

Verder zover als mogelijk met de standaard geleiders afgesteld en moet zeggen dat het een hele verbetering is. Ik kon nu een plakje van een ruime mm afzagen van een stuk hout.

Nu de tafel en zij geleider nog ietsje beter haaks zien te krijgen en dan denk ik tzt in Engeland toch nieuwe geleiders kopen maar waarschijnlijk eerst een paar goede linten erbij.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hij is goed maar niet heilig hoor, het ligt er aan of het rubber, kurk of ander materiaal dat op de wielen zit vlak of bol is, dat is niet bij iedere lintzaag gelijk.
Men schrijft hier dikwijls op het forum dat bij vlak het lint moet uitsteken en bij bol in het midden moet liggen.
Ik heb daaruit begrepen dat niet de tanden maar het lint in het midden moet liggen.

Persoonlijk houd ik niet zo van het uitsteken van de tanden op het wiel en met een smal lint kan dat volgens mij niet.
Bij mij heb ik het lint op mijn lintzaag (een oudje) in het midden geplaatst, maar ik kon ook niet goed zien of het nou bol of vlak is.
Er zit een soort rubber of ander materiaal over de wielen heen gevouwen.
Ik merk wel dat na enige tijd er een lichte slijtplek in het midden van het (rubber) te zien is.

Mvg, :).
 

Jasper79

Actieve deelnemer
17 aug 2019
31
0
Nou het valt nog niet mee.
Ik had alles afgesteld zoals in diverse filmpjes te zien is maar nu ging ik een cirkel proberen te zagen maar hij drukt het lint toch nog opzij waardoor ik een ei krijg,

Denk toch dat ik de geleiders moet upgraden of zo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.