Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 27
    Ik zal de oude geleider vanmiddag even bekijken, die heb ik wel bewaard. Het eerste filmpje van bovenstaande post is inderdaad de geleider die ik besteld heb. Linten heb ik besteld van tuff saws, maar dat is helaas niet mogelijk op het moment.

De geleider aan de onderkant heeft inderdaad 1 lagertje achter het lint en aan weerszijde metalen geleideblokjes. Dit werkte bij mij in principe dus prima.

Die eerste lijkt me persoonlijk een betere upgrade, maar kan het mis hebben natuurlijk.
    Die 2e man heeft volgens mij de onderste geleider veel te ver naar voren staan, Hij klemt haast op de tanden ipv de rug van de zaag.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speculaasbrok Bekijk Berichten
    De geleider aan de onderkant heeft inderdaad 1 lagertje achter het lint en aan weerszijde metalen geleideblokjes. Dit werkte bij mij in principe dus prima.
    Die zij geleiders zitten bij mij helemaal terug, Zal eens kijken of ik ze iets meer naar binnen kan krijgen.

Die moeten net als de andere geleiders vlak langs het lint lopen. Ik meen dat de handleiding 0,5mm speling aan geeft.
    Maar ik vind die andere geleider zoals dat eerste filmpje toont veel fijner afstellen, wellicht dat je wel net als ik de kast iets moet aanpassen. De opening voor de huidige geleider is te smal voor de nieuwe. Dat komt bij enkele types/bouwjaren voor. Waaronder die van mij. Ook de huidige sluiting van de bovenste kast past dan niet meer. Dit heb ik opgelost door er gewoon een knop op te draaien en magneetjes te plaatsen.
    Laatst gewijzigd door Speculaasbrok; 13-11-19 om 14:52.

Gisteren opnieuw afgesteld zoals Alex Snoddgrass het voordoet.
    Helaas kan ik het holletje van de tand niet precies in het midden van het wiel krijgen omdat ik bij de bovenste zij geleiders dan op de zijkant van de tand kom in de achterste stand van de verstelling. Dus heb ik het lint ietsje naar voren gehaald.

Verder zover als mogelijk met de standaard geleiders afgesteld en moet zeggen dat het een hele verbetering is. Ik kon nu een plakje van een ruime mm afzagen van een stuk hout.

Nu de tafel en zij geleider nog ietsje beter haaks zien te krijgen en dan denk ik tzt in Engeland toch nieuwe geleiders kopen maar waarschijnlijk eerst een paar goede linten erbij.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Hij is goed maar niet heilig hoor, het ligt er aan of het rubber, kurk of ander materiaal dat op de wielen zit vlak of bol is, dat is niet bij iedere lintzaag gelijk.
    Men schrijft hier dikwijls op het forum dat bij vlak het lint moet uitsteken en bij bol in het midden moet liggen.
    Ik heb daaruit begrepen dat niet de tanden maar het lint in het midden moet liggen.

Persoonlijk houd ik niet zo van het uitsteken van de tanden op het wiel en met een smal lint kan dat volgens mij niet.
    Bij mij heb ik het lint op mijn lintzaag (een oudje) in het midden geplaatst, maar ik kon ook niet goed zien of het nou bol of vlak is.
    Er zit een soort rubber of ander materiaal over de wielen heen gevouwen.
    Ik merk wel dat na enige tijd er een lichte slijtplek in het midden van het (rubber) te zien is.

Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Nou het valt nog niet mee.
    Ik had alles afgesteld zoals in diverse filmpjes te zien is maar nu ging ik een cirkel proberen te zagen maar hij drukt het lint toch nog opzij waardoor ik een ei krijg,

Denk toch dat ik de geleiders moet upgraden of zo.

Nee, je moet eerst je zaaglint controleren alvorens te gaan klooien aan de machine.
    Er is geen enkele machinesetting die de gevolgen van een slecht getrokken, of bot lint kan corrigeren.

Mee eens, dat was voor mij de oplossing inderdaad. Met een nieuw lint werkte de zaag loepzuiver, ook met de originele geleiders.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten