Schuifdeurkast, welk materiaal en hoe recht houden?

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Beste woodworkers,
In onze berging wil ik een schuifwand maken om de vriezer en de wasmachine en droger weg te werken en wat opslagruimte te creëren.
Afmeting van de wand is B 228 x H 230 cm met daarboven een gestuct gipsplaten plafond. Hier wil ik dus 2 deuren voor maken van ongeveer 224 x 115 cm welke ik wil laten rollen. Hangen vertrouw ik niet aan het plafond. Railsysteem van StoreMax heb ik al liggen.

Nu heb ik al enig onderzoek gedaan maar ik zie door de bomen het bos niet meer. De ene zegt 18mm MDF is uitermate geschikt, de ander zegt multiplex. De ene zegt MDF trekt zeker krom, de ander zegt multiplex trekt nog harder krom.
Wat kan ik hier het beste doen? Heb ook al zitten kijken naar underlayment of spaanplaat om een beetje een industriële look te krijgen. Kleur wordt zeer waarschijnlijk grijs / antraciet.

Als ik hier een 18mm MDF lakdraagfolie plaat voor neem, met aan beide randen een 20x20x2mm alu hoekprofiel geschroefd / gelijmd, blijft mijn deur dan recht?

Bij voorbaat dank.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Mijn ervaring,
1. Melamine panelen die “flapperen” als ze >2m. Geprobeerd met deur rechttrekkers maar dit gaf geen oplossing. Uiteindelijk hoek profielen 3mm in gefreesd in de achterkant.

2. MDF (WR) panelen van 18mm heb ik thuis en daar zitten deurrechttrekkers in om het doorzakken te compenseren. Die zijn nodig, anders gaan de deuren hol of bol staan. De hoek profielen die je wil gebruiken doen waarschijnlijk het zelfde maar zijn mss wat dun voor een paneel van 115cm...

3. Multiplex is volgens mij perfect te gebruiken. Hier heb je natuurlijk veel kwaliteits verschil in soort multiplex. Het hol/bol probleem zoals met mdf zal minder zijn maar evt ook hier rechttrekkers gebruiken.

Voila, is mijn ervaring, geen “wetenschap”
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Storemax heeft ook alu deurkadersystemen voor staande deuren waarin je een plaat van 9 mm spaan kunt plaatsen, deze blijven prima recht. Heb zelf ook al jaren 2 schuifdeurkasten met dit systeem.
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Dank voor jullie reacties.

Deurrechter heb ik even op gezocht. Vind ze erg prijzig, zeker als je er 4 moet hebben. Dan zoek ik liever naar degelijker / duurder hout wat van zichzelf beter recht blijft.

Deurkadersysteem van Storemax kan ik enkel in R60 vinden, en ik heb al R40 rail + wielen liggen. Daarnaast vind ik de profielen ook niet mooi

Ik denk dat ik dan toch voor multiplex ga en dat ik daar links en recht een alu of rvs hoek of U profiel tegenaan maak. Mocht dit niet werken kan ik er altijd nog een deurrechter in maken. Eens even kijken of ik die misschien zelf kan maken met wat draadstangen en koppelmoeren.
Welke soort multiplex zou hier het beste geschikt voor zijn?

Gaan de platen trouwens hol / bol staan door werking van het hout, of door het eigen gewicht omdat ze rechtop staan? Dat laatste lijkt mij bij MDF vooral het geval.
 
Laatst bewerkt:

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
ter info, storemax R60 systeem met zijlijsten kan niet gebruikt worden voor deuren breeder dan 983mm

Storemax heeft ook alu deurkadersystemen voor staande deuren waarin je een plaat van 9 mm spaan kunt plaatsen, deze blijven prima recht. Heb zelf ook al jaren 2 schuifdeurkasten met dit systeem.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
denk dat de panelen bol gaan staan doordat de wielen tegen de achterkant van de panelen worden gevezen (dus niet onder het zwaartepunt van de deur)

Dank voor jullie reacties.

Deurrechter heb ik even op gezocht. Vind ze erg prijzig, zeker als je er 4 moet hebben. Dan zoek ik liever naar degelijker / duurder hout wat van zichzelf beter recht blijft.

Deurkadersysteem van Storemax kan ik enkel in R60 vinden, en ik heb al R40 rail + wielen liggen. Daarnaast vind ik de profielen ook niet mooi

Ik denk dat ik dan toch voor multiplex ga en dat ik daar links en recht een alu of rvs hoek of U profiel tegenaan maak. Mocht dit niet werken kan ik er altijd nog een deurrechter in maken. Eens even kijken of ik die misschien zelf kan maken met wat draadstangen en koppelmoeren.
Welke soort multiplex zou hier het beste geschikt voor zijn?

Gaan de platen trouwens hol / bol staan door werking van het hout, of door het eigen gewicht omdat ze rechtop staan? Dat laatste lijkt mij bij MDF vooral het geval.
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Ik heb onlangs een kast met schuifdeuren voor iemand gemaakt; voor de deuren heb ik vocht- en brandwerende spaanplaat gebruikt (met fineerlaag, maar dat mag natuurlijk vanalles zijn).

MDF en multiplex zijn sowieso te vermijden.
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Dit is dus wat ik bedoel met door de bomen het bos niet meer zien haha.

Mijn ervaring,

3. Multiplex is volgens mij perfect te gebruiken. Hier heb je natuurlijk veel kwaliteits verschil in soort multiplex. Het hol/bol probleem zoals met mdf zal minder zijn maar evt ook hier rechttrekkers gebruiken.

MDF en multiplex zijn sowieso te vermijden.

Ik heb het idee dat de platen vooral door hun eigen gewicht bol gaan staan (ook omdat rollende deuren er blijkbaar meer last van hebben), en dat het niet zo veel uit maakt welk soort hout je gebruikt. MDF zal er door de fijne structuur denk ik wel meer last van hebben.
Ik ga denk ik gewoon naar een goede houthandel i.p.v. bouwmarkt zodat ik in ieder geval al zeker ben van goede kwaliteit hout.
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Kan je vertellen waarom?

Wat het kromtrekken precies veroorzaakt, weet ik eerlijk gezegd niet. Ongelijke verluchting tussen voor- en achterzijde zou een oorzaak kunnen zijn, of een lichte afwijking tussen ondersteuning boven en onder?

In elk geval heb ik het indertijd opgezocht én de raad van 2 geroutineerde schrijnwerkers gekregen om geen MDF of multiplex te gebruiken voor schuifdeuren. Pas op, de meerkost was er wel naar: ik dacht een 140-tal euro voor een (weliswaar gefineerde) spaanplaat versus 80 euro voor berkenmultiplex - maar better safe than sorry...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
de deuren trekken krom door temperatuur en vochtverschil in de kast en de ruimte waar ze staan.
vaak worden de kanten ook niet gelijk afgewerkt waardoor de plaat ook kan kromtrekken
kasten die tegen een binnenmuur staat hebben veel minder last van dit probleem
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
In onze berging wil ik een schuifwand maken om de vriezer en de wasmachine en droger weg te werken en wat opslagruimte te creëren.

Hier is er inderdaad wel een risico op wat meer vocht dan bij bv. een kledingkast in een slaapkamer.

Als je het (voor je)zelf maakt kan je op zich het risico wel nemen.
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Heb de deuren uiteindelijk gemaakt uit 2 platen 18mm populieren multiplex gegrond (Brentjens). Zelf vond ik het een groot voordeel dat deze licht van gewicht zijn.

Na het op maat zaten heb ik de deuren even gepast en toen stonden ze inderdaad wel bol. Hierna zijn ze beide rondom afgelakt en heb ik in de lengte links en rechts een alu hoekprofiel 40x20x3 gezet.
Nu staan ze mooi recht en rollen zeer licht.
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Nog even een foto van het resultaat:

IMG_4734.jpg

* op de een of andere manier draait deze site de foto, terwijl hij op mijn pc gewoon recht staat?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Nog even een foto van het resultaat:

0BC55DDB-A37C-495A-9C33-0B4C7627FB05.jpg
* op de een of andere manier draait deze site de foto, terwijl hij op mijn pc gewoon recht staat?

strak hoor, foto op pc bewerken/draaien, volle 360 graden kleine aanpassing doen (om te zorgen dat ie bewerking niet negeert) en dan weer opslaan werkt bij mij.
 

zaagzaag

Nieuw lid
19 mrt 2021
2
0
belgique
Deze is een jaartje oud ondertussen maar ik ga binnenkort aan hetzelfde beginnen.

@Omsels zijn ze nog recht? ;-)

En hoe, waar heb je die hoekprofielen juist geplaatst? Ik zie het niet zo goed op die foto. Aan de zijkant? Of achteraan?

En is jouw techniek ook toe te passen met 3 panelen?

Thanks
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Deze is een jaartje oud ondertussen maar ik ga binnenkort aan hetzelfde beginnen.

@Omsels zijn ze nog recht? ;-)

En hoe, waar heb je die hoekprofielen juist geplaatst? Ik zie het niet zo goed op die foto. Aan de zijkant? Of achteraan?

En is jouw techniek ook toe te passen met 3 panelen?

Thanks
Hey, ze zijn zeker nog rechts. Althans recht genoeg. Kan best zijn dat ze een klein beetje hol of bol staan maar dat is vanaf de voorkant niet te zien. Er zit volgens mij best wel wat temperatuurverschil tussen binnen en buiten de kast door een ventilatieluik aan de binnenkant van de kast.

De hoekprofielen zitten links en rechts langs de deur. Dus aan de zijkant en achterkant. Aan de achterkant bevestigd met een x aantal schroeven en lopen dan de hoek om langs de kopse zijkanten van de deurplaat.

Dit is zeker ook toe te passen met 3 panelen. Je kunt dan kiezen voor 2 rails met op de voorste rail 1 deur en de achterste rail 2 deuren (het nadeel hiervan is dat er altijd 2 van de 3 deuren dicht zijn omdat de achterste 2 tegen elkaar aan lopen), of voor een eigen rail voor iedere deur. Dan is altijd 1 van de 3 delen dicht en heb je dus een grotere opening.
 

zaagzaag

Nieuw lid
19 mrt 2021
2
0
belgique
Wow, dat is snel :)

Ik ben zelf eerder gewonnen voor de volledige multiplex look en zou liever de kopse kant ook bloot laten.

Momenteel overweeg ik l-profielen van 15x30x2 in de achterkant te verwerken, waarbij ik dus een sleuf van 13mm in de plaat frees. Lijkt dit realistisch?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.