Probleem bij plaatsen van kozijnen (kunststof)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Eind vorige week zijn er bij mij 2 kunststof kozijnen geplaatst. Helaas kon ik er niet bij aanwezig zijn. Bij thuiskomst bleek dat de metselaar niet geweest was. Het grootste probleem is de kier tussen kozijn en metselwerk. Deze is bij het ene kozijn tussen de 15 en 18 mm aan een zijde. ( aan de andere kant moet nog een muur gemetseld worden) Wel compri of zwelband toegepast maar dat dicht het niet af en ik vind het gewoon lelijk. Bij het andere kozijn is de kier aan elke zijde 8 tot 10 mm breed. Nu ben ik op zoek gegaan naar normen. Geen harde gevonden. Wat ik wel gevonden heb is dat donkere kozijnen 2mm per strekkende meter kunnen uitzetten en dat er een gemiddelde voeg van 4mm wordt gehanteerd.Mijn kozijnen zijn ongeveer 3 mtr lang dus een ruimte van 4 tot 5 mm lijkt mij voldoende.
Natuurlijk heb ik ze een mail gestuurd met de vraag wanneer de metselaar komt en hoe ze het een en ander gaan oplossen. Ik heb op het www uitgebreid gezocht of er negatieve berichten waren voor ik opdracht gaf en nog steeds niets gevonden. Ik wil graag weten hoeveel ruimte er mag zijn? Moet wel juridisch houdbaar zijn, al wil ik helemaal niet die kant op.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Kunststof kozijnen op Woodworking, schaam je :p. Ik denk niet dat je gaat vinden hoeveel ruimte er mag zitten tussen muur en kozijn. In het bouwbesluit staan eisen met betrekking tot duurzaamheid, waterdichtheid, luchtdichtheid. Ligt ook aan het type kozijn, een kunststofkozijn met aanslag/stelkozijn kan je strakker monteren. Eentje zonder wordt normaal een ruimere kier gehanteerd met compriband en een rubberflap aan de buitenkant. Normaal hanteer je, tenminste dat doe ik, rondom een speling van ongeveer 5 mm. Dit is per definitie bij houten kozijnen mooier (vind ik).
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik denk dat zo rond de vijf millimeter redelijk is
Maar het is maar net wie er komt inmeten
Bij mijn vorige werkgever hebben we weleens moeten schaven 🙈
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.