Het Lachend Kakje

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Enige tijd terug organiseerde Lidl in België een spaaractie met "stikeez", en enkele maanden later deed Aldi hetzelfde met "Emoji". Nadat onze jongens hun verzamelingetjes vol hadden, mocht papa wat leuks doen met de overschot.

Uiteraard moest "het lachend kakske" dan wel vanboven erop prijken :)

2.jpg

1.jpg

4.jpg

 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik vind ‘m geweldig;). Een goed idee voor ook bijvoorbeeld de verzamelingen prullekes van de happy meals....

Bedankt!
De volgende versie zal er een met pokemon worden voor mijn andere zoon :p

Super leuk idee en mooie houtsoort.
Heb je meer informatie over de gebruikte kruistafel?

Ik gebruik hier nergens een kruistafel. Er staat een goedkope kruistafel op mijn kolomboor, maar die heb ik verwijderd voor ik de gaatjes voor de magneten hier geboord heb. Ook de gaten waarin ik de stikeez geplaatst heb zijn gewoon op de kolomboor geboord zonder kruistafel.

Betreft houtsoorten: het dekseltje is zeker weten walnoot, de pot zelf is geloof ik kastanje.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Bekijk bijlage 91819
@ Massis: ik bedoel dit toestel

aha, da's geen "kruistafel" in de klassieke zin, daarom dat ik niet meteen begreep waarop je doelde. Maar je hebt gelijk, in principe is dat een kruistafel met een langsslede, een dwarsslede en een topslede.

Misschien wat verwarrend in een houtdraaivideo, maar dat is dus een metaaldraaibank. Een Optimum TU2506 400V om precies te zijn. Daarop doe ik het meeste van mijn pijpmakerswerkzaamheden, en ook regelmatig kleinere stukjes die ik met precisie wil draaien, zoals in dit geval het voetje van de bovenzijde.

Standaard zit daarop een 4-wegs beitelhouder, de mijne heb ik uitgerust met een "multifix" QCTP (quick change tool post) zodat ik snel beitels kan wisselen en met precisie terugplaatsen.

Vermoedelijk wordt mijn volgende filmpje eentje over een pijp, dus daarin komt deze wat meer aan bod. Er staan op mijn kanaal ook nog 2 andere filmpjes over pijpmaken waarin je deze draaibank uitgebreid aan het werk kan zien.

Wat duidelijkere plaatjes:

six.jpg



four.jpg
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bedankt, jammer dat hij zo'n herrie maakt, maar 't is dan ook een overlever van een overstroming...

Heb zelf een oude Schaublin 102, die heeft 25 jaar in een klaslokaal overleefd, is het beste vanaf. En heeft geen voeding op het support. Gebruik het voor klein werk, meestal reparaties.. Maar blijft handig zo'n ding onder handbereik.

jaap
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Oh je bedoelt de metaaldraaibank? Die heb ik enkele jaren terug nieuw gekocht, die is in prima staat :-D ik had't over de hbm 1100 vario houtdraaibank :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.