Mijn werkplaats (in wording...)

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Zo had ik een werkplaats van 1.5 x x4.3m en nu bij onze nieuwe woning een garage van 4.5 x 8.0m.
Er moeten wat fietsen, een bakfiets en wat algemeen gereedschap in, maar de rest mag ik zelf gebruiken; Wat een feest!
In de oude schuur kon ik mijn kont niet keren, er lag naast mijn gereedschap en hout, zoveel andere meuk in, dat is nu dus wel anders.
Afgelopen weekend heb ik de laatste grote klus in het huis afgerond en daarmee gaat de focus dus naar de werkplaats.

Er was een budget gereserveerd voor wat machinerie, afzuiging en wat aanpassingen als een wandje, elektra en verlichting.
De meeste machines zijn inmiddels binnen, sommige zullen flink onder handen genomen gaan worden, sommige zijn nieuw.
Via het forum een kolomboor en een vierkantsgatboor gescoord (Blackarmor), een lintzaag (Klaasjandiederik).
Ik had al een Inca universal tafelzaag en een Inca vlakbank met vandikte hulpstuk.
Recent een mooie compressor bij Airpress besteld met wat kleine atributen.
Afgelopen weekend het laatste grote stuk voor de werkplaats gehaald; een Colchester Student uit 1957.

IMG_2043.jpgIMG_2045.jpg
Om de aanhanger te kunnen herbergen en de draaibank te lossen moest er opgeruimd worden...
IMG_2051.jpg
En uiteindelijk 650kg op zijn plaats

Komende tijd zal ik in dit draadje jullie een beetje op de hoogte houden van mijn vorderingen, op de planning staan het volgende:
- Hout stellage (al begonnen, zal eens wat foto's maken...) in de volgende stijl
IMG_1632.jpg
- Werkplek (werkbank voor niet hout gerelateerd) met spoelbak en vaste aansluitingen voor compressor)
IMG_2030.jpg
- Roubo werkbank (frontvice met houten spindel van Tuoh, tailvice van HNT Gordon)
- Afzuiging (zelfbouw, deputy dust xl etc, zal er te zijner tijd wat meer over vertellen)
- Muurtje, afscheiding van de fietsen, houdt de boel wat schoner :)
- Vloertje leggen (oude laminaat uit de woning)
- Elektra uitbreiden (3fase uit de woning naar de garage etc.)
- Machinerie opknappen/schoonmaken waar nodig; (vlieg)roest weg om weer bling bling te zien :)
- Kast voor schaven en zagen, wellicht twee losse kasten...
*Deze volgorde zal niet persé gehandhaafd worden...*


Ik hoop dat jullie een beetje plezier zullen hebben in dit draadje!
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Leuk, ik ben benieuwd naar je vorderingen.

Dat is een deftige draaibank trouwens. Wat wil je er zoal op maken?

Succes!

Grt. René
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Dat is een deftige draaibank trouwens. Wat wil je er zoal op maken?
Thanks, ik ben er stiekem ook reuze trots op!
Als engineer wil je altijd alles zelf maken, maar buiten dat heb ik ook nog een specifiek doel.
Maar daar zal ik op een later tijdstip (lees, eerst werkplaats klaar en draaibank schoon...) meer over delen.
Ik denk dat er genoeg forumleden plezier van zullen hebben ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Twee jaar geleden ook van een kleine garage naar een mooi formaat werkplaats aan huis gegaan (vergelijkbare grootte als die van jou), dus ik begrijp je blijdschap :)

Let wel op met laminaat in de werkplaats, dat kan spiegelglad worden indien er zaagsel in het spel is!
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Ik denk dat er genoeg forumleden plezier van zullen hebben ;)

Dat belooft nog wat :)

Ik heb zelf een houten vloer in de werkplaats liggen (lang leve marktplaats). Het wordt inderdaad glad wanneer het vol licht met spaanders. Het is voor mij een stok achter de deur om alles weer netjes te maken en bevalt me tot nu toe erg goed.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Reden te meer om te zorgen dat je afzuiging op orde is, toch? Maar ziet er goed uit, die werkplaats in wording! Ik ga je draadje ook zeker volgen!
Exact, en uiteraard is de afzuiging die ik in gedachten heb daar uitstekend geschikt voor...
Las laatst nog op het forum dat Scheepsbouwers wat moeite hebben om klein te denken :cool: (WR1944?)
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
altijd leuk om te volgen dit. succes alvast met alles en geniet ervan. Heerlijk die ruimte, ik blijf er voorlopig nog maar van dromen. Wie weet ooit...
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Wat een ruimte daar kan je nog een vliegtuig in parkeren :D Ben een tikkie jaloers\

En zie ik het goed integreer je een wasbak/kraan in je werkbank



Oeps, zie net dat je dat tussen de twee foto's in melde :eek:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
altijd leuk om te volgen dit. succes alvast met alles en geniet ervan. Heerlijk die ruimte, ik blijf er voorlopig nog maar van dromen. Wie weet ooit...

Ik droomde er ook altijd van, tot ik een half jaar geleden een appje van de baas (echtgenote) kreeg, woning met grote garage... De rest is alweer historie :)

Wat een ruimte daar kan je nog een vliegtuig in parkeren :D Ben een tikkie jaloers\

En zie ik het goed integreer je een wasbak/kraan in je werkbank

Niet doen, je bent altijd welkom hè...
Inderdaad, komt een spoelbak/kraan in de (niet hout) werkbank...
Er zit een toilet (dus riolering en water) aan de andere kant van het muurtje wat de werkbank links scheidt (ghehe, woordgrapje voor de sfeer...)
Dus waarom niet, maakt schoonmaken van oude gereedschappen enzo weer wat makkelijker :)
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Heerlijk zo'n ruimte al is die ruimte vast ook snel te klein ;)
Een spoelbak in de werkplaats is alleen maar handig hoeft dat ook niet allemaal in huis in de keuken.
Inderdaad, gaat echt heel snel, passen echt geen machines meer bij nu... en anders krijg ik sowieso ruzie met de directie, die Colchester was wel op het randje...
De spoelbak is inderdaad erg handig, scheelt me heen en weer lopen, ook met slijpen van gereedschappen etc stenen schoonmaken etc.
Twijfel alleen nog over warmwater. Er zit een gas aansluiting, dus evt een oude cv aansluiten op de vliering zou een mogelijkheid zijn, maar wellicht alleen een kleine elektrische boiler voor warm water, keuzestress...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Omdat werkbanken altijd te klein zijn, zou ik de kraan niet in het blad, maar in de muur zetten. De bankschroef niet midden op je blad en de slijpmachine ergens op een losse console in de buurt van je draaibank. Ik weet niet waar je je hout bankschroef wil plaatsen, maar als het mogelijk is zou ik die op de hoek waar nu je slijpsteen staat getekend plaatsen. De metaalbankschroef kan dan op een koker die onder je blad schuift. En heb je nog plek voor de freesbank?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Twijfel alleen nog over warmwater. Er zit een gas aansluiting, dus evt een oude cv aansluiten op de vliering zou een mogelijkheid zijn, maar wellicht alleen een kleine elektrische boiler voor warm water, keuzestress...

Ik heb in de keuken een 6 kW doorstroomgeiser op elektriciteit. Ruim voldoende om met warm water je handen te wassen of even een beker af te wassen, snel warm, goedkoop in de aanschaf en hij gebruikt echt alleen stroom als hij aan staat, i.t.t. een boiler.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Omdat werkbanken altijd te klein zijn, zou ik de kraan niet in het blad, maar in de muur zetten. De bankschroef niet midden op je blad en de slijpmachine ergens op een losse console in de buurt van je draaibank. Ik weet niet waar je je hout bankschroef wil plaatsen, maar als het mogelijk is zou ik die op de hoek waar nu je slijpsteen staat getekend plaatsen. De metaalbankschroef kan dan op een koker die onder je blad schuift. En heb je nog plek voor de freesbank?

Leuk dat je mijn draadje ook gevonden hebt, en inderdaad, nooit werkruimte (voornamelijk horizontale oppervlakken) genoeg.
De werkbank zoals die op schets staat is gelukkig alleen voor werk waar ik mijn (nog te bouwen) roubo niet voor wil gebruiken.
Het zal dus voornamelijk om vies werk gaan (metaalslijpsel/roest/etc).
Kraan in de muur, ik heb er wel aan gedacht, alleen het zijn voorzetwanden die al gestuced zijn, niet zo’n zin om daar veel aan te tornen.
Maar een en ander hangt ook af van beschikbare materialen, ik ben nog op zoek naar een gratis/voor weinig spoelbak en kraan ��
Voor wat betreft bankschroef en slijpmachines etc, moet ik nog even kijken wat en hoe.
De werkbank komt tussen een toilet in de hoek van de garage en een koof (±40cm diep), ik zou dus voor de koof nog een stukje werkbank door kunnen trekken…
Dus met het verlijmen van het blad zal ik wat extra lengte pakken, kan het er altijd nog afzagen!
Gevolg is overigens wel dat ik dus redelijk vast zit aan de maten en de plek voor spoelbak en kraan enzo…

plattegrond.jpg
De ruimte waar dit zou moeten komen, foto zegt meer dan het epistel hierboven…


Ik heb in de keuken een 6 kW doorstroomgeiser op elektriciteit. Ruim voldoende om met warm water je handen te wassen of even een beker af te wassen, snel warm, goedkoop in de aanschaf en hij gebruikt echt alleen stroom als hij aan staat, i.t.t. een boiler.

Juist zoiets bedoelde ik :) 6kW, beetje tevreden? Groter of kleiner?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik heb hier nog wel een ronde inbouwspoelbak liggen. Maar voor vuil werk zou ik een horeca spoeltafel van marktplaats halen. Ik moet de komende week nog een geiser van de muur halen. Ga je je draaibank van een spanenkap voorzien? Zo niet dan zou ik hem zo ver van de muur zetten dat je er fatsoenlijk achter kan schoonmaken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.