Mijn werkplaats (in wording...)

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Oké, de druk wordt opgevoerd...
Bij deze, de huidige stand van zaken.
momenteel bezig om een houtrek te maken, naar het voorbeeld uit de initiële post:
IMG_2062.jpg D7FF0436-D7A0-40A4-8EB7-9D299C2F99C0.jpg 0D6B40AF-51FA-4195-ADD1-5DF1C3FFBE83.jpg
Dan kan deze stapel eindelijk netjes en overzichtelijk opgeruimd worden:
45129723-4AA4-4C7C-921B-06B9BE2C8A47.jpg

De schets van de werkbank met spoelbak, gaat over de ruimte tussen het toilet (links) en de koof (rechts achter de trap)
E0F2D97A-8773-4A24-8D91-3CCC257261D4.jpg

Hierbij nog wat beeld van de genoemde kolomboor en lintzaag
IMG_2066.JPEG

Woensdag weer verder met het houtrek, morgenavond moet de planning voor het verjaardagsfeestje van mijn oudste koter worden doorgesproken met de directie...

Edit: de 90° foto’s zijn gedraaid :)
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Juist zoiets bedoelde ik 6kW, beetje tevreden? Groter of kleiner?

Wij hebben een kraan voor 3 aansluitingen: warm, koud en 'extra'. Extra is een dun straaltje, en ik heb de indruk dat die doorstroomgeiser eigenlijk te zwaar is voor dat straaltje. Of het voor douchen genoeg is weet ik niet, maar voor handen wassen of een kwast uitspoelen is wellicht 4 kW ook wel voldoende.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Wij hebben een kraan voor 3 aansluitingen: warm, koud en 'extra'. Extra is een dun straaltje, en ik heb de indruk dat die doorstroomgeiser eigenlijk te zwaar is voor dat straaltje. Of het voor douchen genoeg is weet ik niet, maar voor handen wassen of een kwast uitspoelen is wellicht 4 kW ook wel voldoende.
Bedankt Jurriaan, zulke info is nuttig in de keuze!
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
We zijn inmiddels weer wat verder...
hout stelling is bijna klaar, nog wat plaat materiaal verzagen en vastzetten een de muur.
Uiteraard met foto’s:
D8806F15-1E8D-404E-87D1-BC00DD3B538E.jpg
eerste staander klaar.

E730A1BB-D030-4C9C-A0CD-427E1CB3EEA2.jpg
vierkantgatsboor (overgenomen van Blackarmor) aan het werk.

002B86D7-2AB0-43A2-9508-ED08B14CD6B9.jpg
alle gaten gestoken, nog wat paswerk te doen.

EAC57F22-B5C1-49EB-9566-94A431AE5B9D.jpg
Eerste staander af.
8B54F107-4E07-448E-80FB-1D6B0E872DF1.jpg
en basis klaar.

Hopelijk morgen nog tijd om de puntjes op de spreekwoordelijke I te zetten na het vastzetten aan de muur...
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Tijd voor een update, ondanks de drukte (iets met die lange baard uit spanje en alle ellende die daarbij komt kijken, verjaardagsperikelen) toch nog wat vooruitgang weten te boeken:

De hout stelling kast was nagenoeg klaar, er moest nog wat plaatmateriaal verzaagd worden.
Gelukkig hebben ze hier op kantoor een verticale paneelzaag wat mijn leven een stuk makkelijker maakte.
De houtstelling is nu zo goed als af (er moet nog een extra steun in, maar daar had ik even geen passend hout meer voor...)

IMG_2237.jpg

Verjaardagsfeestje van mijn 5 jarige koter, alle kids in de garage om een vogelhuisje in elkaar te timmeren (zagen en voorboren al gedaan) om erna te versieren met verf, stift, stickers en andere meuk.
Ze vonden het allemaal reuze leuk:

WhatsApp Image 2019-12-09 at 12.53.11.jpg IMG_2145.jpg

Ik moest het trapgat naar de vliering verplaatsen, zodat deze niet meer midden in de garage (en dus in mijn werkplaats) uitkwam.
Van het weekend gedaan en daarmee het grootste obstakel naar het scheidingswandje uit de weg genomen.
Eerst nog een constructie voor een kleine ombouw voor het laatste stuk van de garagedeur als deze openstaat, daarna kan het wandje daadwerkelijk geplaatst worden.
Foto's heb ik helaas niet, deze volgen nog.

Ondertussen ook al begonnen met het werkblad, het moet gevlakt worden, er moet een uitsparing voor de gootsteen gemaakt worden, een onderstel gemaakt worden en in de epoxy gezet worden.
Het vlakken is geen feest, op de grond op mijn knieen, maar het is inmiddels bijna klaar:
IMG_2233.jpg

Ook een gootsteen is inmiddels gevonden, ik ben er zelf in ieder geval erg blij mee!
IMG_2153.jpg

Binnenkort weer een update, hopelijk met een nieuwe wand in de garage, dan kan de vloer er ook meteen in :)
Gelukkig heb ik de dagen voor kerst wat extra tijd...
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Twee jaar geleden ook van een kleine garage naar een mooi formaat werkplaats aan huis gegaan (vergelijkbare grootte als die van jou), dus ik begrijp je blijdschap :)

Let wel op met laminaat in de werkplaats, dat kan spiegelglad worden indien er zaagsel in het spel is!

Dat belooft nog wat :)

Ik heb zelf een houten vloer in de werkplaats liggen (lang leve marktplaats). Het wordt inderdaad glad wanneer het vol licht met spaanders. Het is voor mij een stok achter de deur om alles weer netjes te maken en bevalt me tot nu toe erg goed.

Goed punt, maarja... gratis hè! Ik ga er in ieder geval eens mooi over nadenken!

Besloten om toch het laminaat neer te leggen, kan er altijd weer uit als het moet.
Het budget is volledig opgeblazen als ik straks de krachtstroom en de afzuiging heb geinstalleerd.
Meer budget, bij de gratie van de directie, pas eind maart...
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Zo met alle drukte niet heel veel progressie gemaakt, maar we gaan gestaag verder...
Voor zover dat mag dan, er zitten wat hechtingen in mijn schouder dus zwaar werk is even tot een minimum beperkt.
Daarbij zijn ze vandaag ook aan de tuin begonnen, daar was ook nog wat voorbereidend werk voor nodig...

Status zover, scheidingswand met metalstuds staat, OSB moet er nog voor een groot gedeelte tegenaan.
Krachtstroom wordt met de tuin meegenomen, dus dat zal ook spoedig in de werkplaats gebruikt kunnen worden.

Ik verwacht volgende week weer ergens een beetje te mogen tillen dus dan kunnen we verder met de OSB platen, in beeld ziet het er nu zo uit (maar dan een stuk netter):

5A13558D-15D1-4EB1-82C1-E8D09ADD33A6.jpg

C3DB2832-B8CC-4049-BCA2-4E5C9BCF30BA.jpg
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Nou, het is even rustig geweest...
Inmiddels is eindelijk de elektra aangesloten.
Nu fijn 3 groepen in de WP, 2x 230V en 1x 400V.
Nu kan is dus de reguliere gebruikers en de verlichting op 1 groep houden en de machines op de andere groepen.

De afzuiger (HBM200 Profi, 400V) is er ook, dus dat houdt de werkplaats wat schoner met werkzaamheden.
Het bakbeest (De metaaldraaibank) geprobeerd, maar die krijg ik nog niet aan de praat.
Er stroom op zetten geeft geen probleem, maar de motor starten gooit de automaat (400V, 20A, C-Kar) eruit...
Aangezien de afzuiger wel gewoon werkt en ik hem werkend heb gezien bij de verkoper, zie ik niet waar het misgaat...
Is de aanloopstroom van een 1.5PK 3fase motor werkelijk zo hoog? Of is de fase aansluiting in de wcd wel relevant voor de draaibank maar niet voor de afzuiger?

Binnenkort de wand maar eens afmaken en beginnen met de vloer en de elektra...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Draairichting is niet zo belangrijk. Of het is een uitvoering met koppelingen, of de motor wordt omgepoold. Heb je hem zien draaien toen je hem kocht? Even de motor lichten en de V-riemen er naast hangen. Als hij dan opstart zonder je zekeringen er uit te blazen, weet je dat je elders in de aandrijflijn moet zoeken.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Is het toevallig een alamat, dus met ingebouwde aardlek?
1,5 pk mag geen problemen geven bij 3 fasen. Draairichting is wel belangrijk.
Ja het is een alamat. Vwb draairichting, de afzuiger zuigt, dus dat is volgens mij het probleem niet?!
Is de rem los?
Ik kan de chuck draaien met de hand (wel de hoogste snelheid, lager wordt lastiger = logisch) motor en riemen draaien mee dan.
Draairichting is niet zo belangrijk. Of het is een uitvoering met koppelingen, of de motor wordt omgepoold. Heb je hem zien draaien toen je hem kocht? Even de motor lichten en de V-riemen er naast hangen. Als hij dan opstart zonder je zekeringen er uit te blazen, weet je dat je elders in de aandrijflijn moet zoeken.
moet ik nog doen, punt is dat stroom erop gaat goed, bij starten geeft de motor een beuk (zie de chuck licht bewegen) en ligt de groep eruit...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Toen je hem kocht, heb je hem toen getest op een aardlekgroep? Anders thuis even testen me alleen een zekeringautomaat. Als hij dan wel draait, heb je ergens een lekstroom.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Je kan de kabel even direct op de motor aansluiten. Als de alamat er dan in blijft, zit het probleem elders in je installatie. Het ding is een jaar of 60 oud, dus goede kans dat de bedrading ergens een beetje crustie is.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Vwb draairichting, de afzuiger zuigt, dus dat is volgens mij het probleem niet?!

Deze afzuiger zuigt ook af als hij de verkeerde kant op draait. Weliswaar niet zo goed, maar toch. Even in de inlaat kijken (of naar fan van de electromotor) welke kant hij draait.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Was de draaibank met 4 of 5 draden aangesloten?
Als de machine ergens een nul voor de aansturing nodig heeft, werd die wel eens aan de aarde gekoppeld bij een 4 polige aansluiting. Als dit alleen voor een relais is, dan gaat dit bij een oude of geen aardlek goed, bij een aardlek van 30 mA niet.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Goedemorgen gewaardeerde forummers!

We zijn inmiddels weer een stukje verder... Het is even stilgeweest, maar zeker niet stilgezeten.
Hieronder wat foto's van de hoofdwerkzaamheden. Er is nog veel meer klein werk gedaan (en nog steeds niet af :eek:) zoals schakelaars en contact punten verplaatsen; lintzaag compleet demonteren, schoonmaken, condensator vervangen, snoer vervangen; bankslijpmachine, nieuw CEE snoer (ipv de perilex aansluiting die erop zat); mini-moestuin/kas gemaakt van een oude oppottafel achtergelaten door de oude bewoners afgewerkt met resthout; ontwerp voor cadeau voor moeders verjaardag gemaakt, hout gezaagd (tzt nieuw draadje); trapleuningen laten verven door ega en vervolgens een hoop werk met uitgelubberde gaten...; buitenkeukentafel ontworpen voor de BBQ (tzt nieuw draadje) en nog veel meer kleine meuk.

Maar goed, voor wat betreft de hoofdwerkzaamheden aan de werkplaats:

De scheidingswand is af (hè hè...), helaas geen foto gemaakt, maar goed de vorige foto's lieten zien wat het ongeveer zou moeten zijn, de andere foto's laten ergens op de achtergrond wel zien hoe het geworden is.


2.jpg
Het ontwerp, zoals het zou moeten gaan worden...

3.jpg
Frames klaar om te verlijmen.

1C66F434-B3AE-4127-9C49-39E0E91B8A88.jpg
Een kleine encounter met de vierkantegatenboor (god wat zijn die dingen scherp...)

4.jpg
Liggers klaar

5.jpg
Het geheel op zijn plek; het past :)

6.jpg
Blad erop, gootsteen erop. Nu begint het erop te lijken, alles past :)

7.jpg
Onderstel deel 1 verlijmen.

8.jpg
Deel II aan deel 1 verlijmen

9.jpg
Gaten in het blad maken, eerst uitboren en dan met bijtel aan de slag

10.jpg
Gaten in het blad voor het onderstel zitten erin, nu nog passend maken (denk dat ik de makkelijke weg kies en de pennen aanpas :) )

Hieropvolgend is de uitsparing voor de gootsteen uitfrezen en vervolgens in de epoxy zetten.
Dan er even tussenuit met de twee eerder genoemde projecten, het koffietafeltje voor moeders en de buitenkeuken voor de kamado.
Dan vlug vloer leggen en opbergruimte maken voor boven het werkblad en de gootsteen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.