Tussendeur garage woonkeuken - Alutherm of gewoon multiplex

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Dag allemaal,

Onze nieuwbouwwoning is door een geschil met de bouwer zonder deur afgeleverd. Er is nu alleen een houten kozijn met 3puntskommen en tochtrubbers geplaatst voor een 'buitendeur' tussen de garage en woonkeuken. De deur moet ik nu zelf plaatsen/maken. Er zit nu tijdelijk wat plaatwerk tegen de kou, maar er is veel warmteverlies naar de nu nog ongeisoleerde garage :eek:

Mijn vraag: volstaat een 40mm dikke multiplexdeur met sleutelbediende 3puntssluiting (deze zijn er wel eens op marktplaats)?
Of ben ik aangewezen op een Alutherm plaat om daar een 3puntssluiting in te laten frezen (dit wordt best kostbaar)?


Groet en alvast bedankt voor de reacties!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Waar ging het verschil over? Ik vermoed over de brandwerendheid van de deur? Dat moet de deur namelijk wel zijn.
 

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
Nee. Wij hadden de binnendeuren laten vervallen, omdat wij paneeldeuren willen. Nu ziet de bouwer de deur naar de garage ook als binnendeur, terwijl voorheen een andere suggestie werd gewekt. We hebben dit niet zwart op wit dus trekken aan het kortste einde. Ze willen nu de deur niet meer plaatsen ivm de drukte.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Die deur hoeft niet brandwerend te zijn.
Garage is nevenfunctie en mag in zelfde brandcompartiment liggen....
 
Laatst bewerkt:

Abraxas

Actieve deelnemer
30 apr 2016
30
0
De wanden van de garage worden over ongeveer 6-12 maanden geïsoleerd, is nu alleen dak- en vloerisolatie geplaatst door mijzelf bij de bouw dmv XPS10cm. De garage is stervenskoud door alle kieren bij de deur en de halfsteens wanden. Er staan 2 motoren in, geen auto's. Op het houtskelet garagedak staat de warmtepomp te loeien. Er komt weinig geluid door de garage als de deur er in zit.

Het gaat mij vooral om de vragen:

1) de noodzaak van Alutherm tov normaal multiplex.

2) De noodzaak van een 3 puntsluiting ( ik heb liever geen krukbediende 3p-sluiting ivm veel gebruik, maar gewoon loopslot icm cilinderslot).

3) een normale massieve paneeldeur (https://www.praxis.nl/badkamer-keuk...imension-liverpool-stomp-201-5-x-73cm/5149162) , zal dit kromtrekken wanneer de garage geisoleerd is, maar nagenoeg onverwarmd blijft?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dag allemaal,

Onze nieuwbouwwoning is door een geschil met de bouwer zonder deur afgeleverd. Er is nu alleen een houten kozijn met 3puntskommen en tochtrubbers geplaatst voor een 'buitendeur' tussen de garage en woonkeuken. De deur moet ik nu zelf plaatsen/maken. Er zit nu tijdelijk wat plaatwerk tegen de kou, maar er is veel warmteverlies naar de nu nog ongeisoleerde garage :eek:

Mijn vraag: volstaat een 40mm dikke multiplexdeur met sleutelbediende 3puntssluiting (deze zijn er wel eens op marktplaats)?
Of ben ik aangewezen op een Alutherm plaat om daar een 3puntssluiting in te laten frezen (dit wordt best kostbaar)?


Groet en alvast bedankt voor de reacties!

Persoonlijk zou ik een goede deur inbouwen, buy once, cry once is bij ons in de familie het motto. Als je de deur vaak opent en sluit zou ik een goede deur nemen.
Daarbij komt dat het inbrekersgilde nog wel eens via de garage proberen het buis binnen te komen, dus ook daarom zou ik een goede deur plaatsen.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wel intrigerend dat de aannemer een kozijn met driepuntssluiting kommen plaatst en dan beweert dat het een binnendeur is. Maar goed, ik zou idd. Ook voor een goed isolerende deur gaan. Zeker als je de boel LT verwarmd met een warmtepomp.
 
M

Milo-vs

Guest
Nou precies wat Okke zegt... Heb je gekocht met Woningborg garantie, of heb je iets van rechtsbijstand? Zou het gewoon met hun oppakken. Dan is de kans groot dat ze die deur alsnog plaatsen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
1) ja dat is noodzakelijk zolang de garage niet geïsoleerd is.
2) als het hang en sluitwerk van de buiten ramen en deuren voldoende inbraakwerend is, skg*, dan voldoet een normaal slot.
Een krukbediende 3 puntsluiting werkt ook als een normaal slot. Het voordeel is dat deze de deur beter recht houdt indien je kiest voor een normale plex deur.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De U-waarde van de deur mag maximaal 2.2 W/m2K zijn. Zie bouwbesluit art. 5.3 lid 6.
40mm multiplex is dus niet voldoende.

Ik zou bij voorkeur ook een brandwerende deur kiezen, ondanks dat het niet verplicht is. Garage geeft altijd een hoger risico.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
In de bouw worden kruk bediende meerpuntsluitingen geplaatst omdat deze goedkoper zijn. Je kan met de kruk eenvoudig een grote hefboom maken om de deur te sluiten. Zelf werk ik uitsluitend met cilinderbediende meerpuntsluitingen. Hier zit een betere overbrenging in. Maak zo'n kruk bediende maar eens open moet je zien hoe dun het plaatje is dat zorgt voor de overbrenging.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Als ik het me goed herinner valt een garage niét onder het woongedeelte van het huis. En daarom is de deur naar de garage ook geen binnendeur. Don't quote me on that. Maar ik denk dat je daar best een zaak van kunt maken. Maar goed, of je dat wil is natuurlijk een tweede. Brandwerendheid is uiteraard fijn maar niet verplicht.

Verder ben ik het er ook mee eens om het nu gelijk goed te doen. Anders blijf je je er aan storen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Het is een nevenfunctie, dus onderdeel van de woning volgens het BB. Dat impliceert binnendeur.
Als de garage onverwarmd is dan heb je misschien een argument en dat zou je kunnen staven door de uitgangspunten van de ingediende EPC berekening na te kijken.
 

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Afgezien van alle juridische oplossingen: Wat je ook kiest, hoe duur je het ook maakt: Schilder de deur aan beide zijden even vaak, anders trekt zelfs de duurste nog krom.
 

lemming

Actieve deelnemer
19 jul 2011
28
6
Bij het bedrijf waar ik werk (nl) plaatsen we een alutherm deur zonder 3 puntssluiting wanneer de berging ongeisoleerd en onverwarmd is. De ruimte is bij ons dan namelijk ook altijd sterk geventileerd. Dit zorgt voor een verschil in luchtvochtigheid. Als je naast het latere isoleren ook een gereguleerde ventilatie en enige verwarming hebt kun je een gewone deur gebruiken. Ik zou sowieso geen multiplex deur gebruiken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het is een nevenfunctie, dus onderdeel van de woning volgens het BB. Dat impliceert binnendeur.
Als de garage onverwarmd is dan heb je misschien een argument en dat zou je kunnen staven door de uitgangspunten van de ingediende EPC berekening na te kijken.

Of je het een binnendeur noemt is niet zo heel relevant (is "binnendeur" uberhaupt een bouwbesluit-term?). De garage is niet geisoleerd, dus de deur zit in de isolatieschil. Daarom moet die voldoen aan wat ik in mijn eerdere reactie aangaf. Je moet zelf ook niet anders willen, in een moderne woning.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Het haalt niet uit eat het BB zegt over de deur, wel hoe de ruimte functioneel is opgenomen, dus die definitie is niet van belang.
"Nu nog ongeisoleerde garage". Als je werk bij de aannemer hebt weggehaald dan kan dit dus wel gewoon als geïsoleerd zijn meegenomen in de vergunning/EPC. Daar ligt denk ik contractueel de mogelijke winst. Wat er geplaatst wordt zal moeten voldoen aan de vergunning tenslotte...
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Klopt. Maar het lijkt me sterk dat een garage binnen de isolatieschil is gepland. Een garage moet namelijk sterk geventileerd worden. Anders had het beter berging genoemd kunnen worden.

Abraxas mag uitsluitsel geven.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Garage staat in veel gevallen voor "berging met brede deur". Ik ben ook benieuwd hoe deze is opgenomen, het kan beide prima...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.