Vocht probleempje watermeterput

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
In de woning van mijn moeder zit bij de achterdeur een watermeterput die wordt afgedekt met een plaat multiplex hier overheen liggen zachtboard ondervloer platen om het hoogte verschil op te vangen met daarover een droog/schoon loop mat.
Nu is alles onder de mat vochtig en begint ook te schimmelen, niet iets wat echt fijn is dus, hoe is dit op te lossen?

De put is 60 cm diep en gemetseld met op de bodem zwarte grond, er zit geen kruipruimte onder dus ventilatie naar buiten of zo is niet mogelijk, nu zat ik te denken aan isolatie maar hoe pak ik dit aan?

En een foto van de put.
IMG_1259.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Plaat hardschuim er in zagen. Stuk pvc band er omheen, zodat je de plaat er weer makkelijk uit kan krijgen, als je de meterstand op wil nemen.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Thuis heb ik een soort gelijk probleem gehad. Alleen ik heb een hoeklijnen en een houten frame in de put zitten en daar bovenop een betonplex. De betonplex is gelijk met de vloer.

In mijn geval kwam het stinkend/muffig deel kwam uit de houten frame, deze heb ik vervangen en goed in het verf gezet. Ook de stalen hoeklijnen had ik toen ingespoten met zinkspray. Getracht om contact corrosie tussen hout en staal te verkleinen. De betonplex zag er nog goed uit en heb ik niet hoeven te vervangen. De stankgeur is inmiddels weg, alleen de oplossing niet.

Mijn put heeft 2 oorzaken: 1 is de grondwaterstand, bij veel neerslag komt het grondwater dichter bij de oppervlakte. Het vocht verdampt deels de put in en ontstaat een vocht ophoping. Wat vocht doet met hout dat is wel inmiddels duidelijk. En 2 door de temperatuur verschillen zowel de lucht als bij de leidingwater ontstaat condens. Dit veroorzaakt ook weer vocht ophoping. Ventileren zit bij mij ook niet in.

Ik denk als je de plaat vervangt door een nieuwe (watervast) en een dunne rubber strip op de bakstenen legt, waardoor de plaat iets van de stenen komt. Weer goed komt, thans voor een aantal jaren. Voorheen had jou moeder waarschijnlijk ook geen last van gehad.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Als het door hoog grondwater komt, zou je ook een laag piepschuim vlokken onderin kunnen leggen, daardoor verdampt het grondwater minder snel en heb je hopelijk minder last van die vochtige lucht.
Heel wetenschappelijk onderlegd is het niet, maar zelf zou ik denk ik een PIR plaat oid met aluminium cachering op de onderkant van het deksel aanbrengen, dat liefst ook nog schuin af laten lopen zodat eventueel condens naar beneden loopt in plaats van blijft hangen. Eigenlijk zou ventilatie de echte oplossing zijn, maar natuurlijk zonder dat je waterleiding bevriest... Kan je niet vanuit de kruipruimte een paar gaten in de put boren zodat er luchtcirculatie mogelijk is?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Begrijp maar al te goed, dat ik moet ventileren. Het zit er gewoon niet in, dan zou ik alles open moeten breken en kanalen naar buiten toe moeten aanleggen. En een pijp dwars door de droogloopmat lijkt mij ook geen oplossing.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dank je wel voor de reacties, ventilatie is hier ook niet mogelijk zonder een hele verbouwing helaas anders had ik dat zeker in orde gebracht.

De plaat die er in ligt is watervast verlijmd, als die ligt is die gelijk met het beton er om heen alleen de keukenvloer is iets hoger door de vloer die er in ligt daarom liggen er ook nog die ondervloer platen boven op om dat op te vangen.

Ik heb nog dunne blauwe isolatie platen liggen als ik hiermee de bodem bedek en zorg dat dit er wat schuin in ligt zodat het water er niet aan blijft hangen, en de rubberstrip tip van Joop toepas zou het dan verbeteren?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het beste kan je twee dingen doen:
- isolatie onder het luik
- dampdicht maken luik

Er zijn prefab luiken te koop incl. kierdichting en isolatie.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Je kunt gewoon ventileren via spouw en anders zijn er ook voor de renovatie en smalle pijp ventilatie roosters te krijgen. Als je van de vocht af wilt. Duco roosters bijna even veel werk als nieuwe plaat op maat zagen bekleden met pir enz. en dan nog steeds niet van het probleem verlost zijn.

Mvg Cees.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Het luik isoleren had ik ook aan gedacht maar dat is max 2 a 3 cm anders zit je met de leidingen en weet niet als dat zin heeft.

Helaas gaat "gewoon" ventileren via de spouw niet. De fundering is gebouwd er is een put gemetseld voor de watermeter zand er om heen en beton erover zal nog wel wat isolatie onder zitten maar dat is vast ook niet veel bijzonders. Je komt er gewoon niet meer bij of verbouwen en dat gaat het zeker niet worden.

Vandaag ook nog even met mijn moeder gesproken, de problemen zijn gekomen na het plaatsen van een nieuwe mat bij de achterdeur. Zij gaat kijken naar een andere mat met een andere achterkant deze heeft een dikke rubber achterkant en hopen dat het probleem dan voorbij is, hiervoor lag er ook een ander soort mat in.
De planning is nu dat we het luik schoon gaan maken er een nieuwe ondervloer in leggen met een nieuwe mat. En dan maar afwachten en kijken hoe het dan gaat.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Mijn moeder heeft een nieuwe mat met een andere achterkant aangeschaft we gaan eerst kijken wat dat doet ook omdat het begonnen is na het plaatsen van de mat die er nu ligt.
Als ik die mat pas snij ga ik ook vast opmeten hoeveel ruimte er is voor een isolatieplaat onder het luik.

Die cementgebonden platen zijn vast niet als een "klein" stukje te koop en een nadeel lijkt mij dat ze veel zwaarder zijn dan wat er nu in ligt, dit kan ze zelf nog los krijgen wat ook wel prettig is om de watermeter stand door te kunnen geven en voor het geval er wat gebeurt met een waterleiding je weet maar nooit tenslotte.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
helaas gaat dat ook niet, het is een oud huis (100+) de gas en Electra komen bij de voordeur binnen de meterkast is zo klein dat de gas meter er in past na het aanpassen van de deur (is aan de binnenkant een stukje dieper gemaakt) naast de groepenkast is ook amper ruimte dan zit er nog een aansluiting voor de tv en glasvezel komt er ook nog ergens bij, de telefoon (koper) aansluiting komt in de achterkamer binnen (via de gang tussen de woningen) onder het hele huis is geen kruipruimte. echt een ramp met aanpassingen.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
152
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Kun je er niet eerst een waterdichte folie in leggen en dan een klein laagje beton in storten met kim band aan de kanten en de wanden stucen met waterdichte specie/lijm?
Dan ben je het optrekkende vocht kwijt!
 
Die cementgebonden platen zijn vast niet als een "klein" stukje te koop en een nadeel lijkt mij dat ze veel zwaarder zijn dan wat er nu in ligt, dit kan ze zelf nog los krijgen wat ook wel prettig is om de watermeter stand door te kunnen geven en voor het geval er wat gebeurt met een waterleiding je weet maar nooit tenslotte.

Cementgebonden kruipluiken zijn standaard in de handelzelfs voorzien van isolatie. Wel afhankelijk van de benodigde maat. Kijk eens bij een bouwmatrialenhandel.

M.vr.gr. Jan
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Kun je er niet eerst een waterdichte folie in leggen en dan een klein laagje beton in storten met kim band aan de kanten en de wanden stucen met waterdichte specie/lijm?
Dan ben je het optrekkende vocht kwijt!

Beton is niet waterdicht. Als je het waterdicht zou willen maken, kan je het coaten. Maar dan blijft het in de put condenseren, dus vochtig.

Over het optrekkend vocht ga ik het maar even niet hebben...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.