Handboek Houtskeletbouw

D00

Nieuw lid
9 jun 2016
17
0
Omdat ik in het voorjaar met een uitbouw wil beginnen van ong 7x3,3m wil ik me wat verdiepen in de do en dont‘s van houtskeletbouw. Als je met google gaat zoeken veelal sites van bouwbedrijven.

Wat is nu de richtlijn of HET boek?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Past wel bij dit onderwerp: gisteren avond hoorde ik een hoop geknaag in de wand van mijn schuur (ook houtskelet). Uiteindelijk (na aan twee kanten geluisterd te hebben), een flinke klap op gegeven, en toen was het klaar. Ik vermoed een muis, maar hoe voorkom je ongedierte in je houtskelet? Met folie ga je ze niet tegenhouden (wat bij mij aan de buitenkant zit).
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Tsja, wij hebben een klein huisje in de Franse Alpen, gemaakt van hout en we zijn al 30 jaar bezig om de muizen tegen te gaan. Uiteindelijk is het echt een kwestie van alle en dan ook echt alle gaatjes dichten, fijnmazig gaas ervoor, roosters, netjes aftimmeren, volkitten etc. En dan nog lukt het ze om door een kiertje van een paar mm te komen. Inmiddels zijn we een heel eind gekomen doordat we de afgelopen jaren bijna elke buitenmuur hebben vervangen (en nu ook geïsoleerd, wat daar wel nodig is), maar zoals gezegd... het blijft haast onmogelijk.
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Het formaat van de uitbouw lijkt mij groot genoeg om "meldingsplichtig" of zelfs vergunningsplichtig te zijn. "Informatief" overleg met de gemeente vooraf is meestal gunstig. Vraag dan niet alleen naar eventuele procedures maar ook VOORAL naar de plaatselijke ervaringen met houtskeletbouw.

Inderdaad kunnen muizen elke houtbouw binnenkomen. Echter zij doen dit alleen als zij voedsel ruiken of denken voedsel te ruiken en zij kunnen heel erg goed ruiken.

Los van de vraag of staanders en liggers sterk genoeg zijn is het voorkomen van vocht in de constructie erg belangrijk. Vocht komt van buiten via de fundering, via regen en mist en van binnen door de mens, zweten, koken etc. Voor vocht van binnenuit is het belangrijk waar het dauwpunt in de constructie dan ligt en hoe vochtig het daar is / kan worden. Hoe goed en lekvrij aangesloten is de damprem is, bepaalt of een problemen ontstaan. Zorg dat waar het toch nat / vochtig wordt het ook snel genoeg kan drogen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
In het bouwbesluit staat dat je geen gaten mag hebben kleiner dan 1cm. Daarmee hou je de muizen buiten. Afdichten met folie is niet de bedoeling. Dat doe je bv. met hout door een goede detaillering.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Door een gat van 1 cm kan nog steeds een muis:eek:
Dichtkitten alleen is ook niet voldoende, ze knagen ongeveer aan alles.
Bij bakkerijen worden naden nog steeds dichtgestopt met staalwol en daarna afgekit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.