Minimax SC 2C prijs

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Goedemorgen allen!

Dromend over mooie machines voor de toekomst (doen jullie natuurlijk nooit ;)) viel mij het aanzienlijke prijsverschil op tussen min of meer vergelijkbare zaagmachines, de Minimax SC 2C, in Nederland en Duitsland.

Zien jullie waar het verschil nu in zit (even los van de kosten van verzending of ophalen)?

In Nederland inclusief BTW ongeveer €5.300,-
https://www.talenmachines.nl/voorraad/formaatzaag-scm-minimax-sc-2c-5/

In Duitsland inclusief BTW ongeveer €3.500,-
https://hsh24.net/holzbearbeitung/m...formatkreissaege-serie-sc-2-classic-holzkraft

Goed weekend!
Willem
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Nee zie uiterlijk geen verschil. Mss dat er verschil in motoren zit.
Maar ik heb ook in Duitsland een huis en krijg daar ook de promo folder van Hammer en felder binnen en hier ook en daar zit ook altijd prijsverschil in ten voordele van Duitsland. Niet zo extreem trouwens.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
In Duitsland worden de Minimax machines allemaal verkocht via Holzkraft (merk van Stuermer Machines). Misschien dat die omdat ze veel groter inkopen een lagere prijs kunnen bedingen, of ze anders in de markt zetten. Verder zijn bijna alle machines wel goedkoper in Duitsland, de precieze reden weet ik niet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zit een andere motor in de duitse is 4kw Die van talen is zwaarder.Dat mag zo'n groot prijsverschil nog niet verklaren.
 
Laatst bewerkt:

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Dank @WimKLuck en @Dunhans, voor het spelletje "ontdek de verschillen".
Een zwaardere motor en een voorritser zijn inderdaad extra's op de Nederlandse machine.

Nog steeds lijkt mij de Duitse prijs dan een stuk scherper dan in Nederland.
Vandaag heb ik daarom in mijn beste Duits gevraagd voor hoeveel ze de machine in Den Haag willen komen afleveren.

Heb ze meteen ook gevraagd naar de service als ik problemen zou hebben met de machine.

Ben benieuwd. Ik laat hier wel weten hoe hun reactie is.
Wellicht willen meer van jullie weten hoe eventuele import vanuit Duitsland in de praktijk uitpakt.

Eerdere ervaringen zou ik graag horen trouwens!

Groeten
Willem

PS)
Nu nog wel een hele goede reden verzinnen om een Minimax zaag te kopen terwijl ik al een Festool CS50, een Kapex 120 en een MFT tafel met invalzaag heb... Wat denken jullie? Schiet ik er iets mee op om de SC 2C te kopen en wat Festool spul te verkopen? Of ben ik gewoon op jacht naar een nieuw speeltje zonder dat het deze verwende hobbyist echt meerwaarde brengt?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Die zaag is gewoon een must. Je hebt ze allemaal nodig. (voor een goede verzameling:eek:)
Ik begrijp het volkomen. Ik mocht een Felder bestellen gaat helaas niet want ze passen er niet in :mad:
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Haha, precies het goede antwoord @Wim Kluck!

Ik werk nu met veel plezier met mijn Festool zagen.
Maar laatst maakte ik een bedombouw van kersenhout. Dat was iets zwaarder werk dan ik meestal doe.
Toen merkte ik dat de CS50 toch wel wat wiebelig werd soms.
Ook mis ik soms wat zaaghoogte. Zeker als de stofkap op het spouwmes zit, dan is de dikte van het hout best beperkt. Ik ben de stofkap haast vergeten daardoor.

Hierdoor ben ik gaan dromen over een zwaardere zaag.
Meer gewicht, meer vermogen, meer zaaghoogte.
Zo'n Minimax SC 2C lijkt me fantastisch.

Maar het is misschien wel overkill voor mij.
Ik zaag nauwelijks groot/breed plaatmateriaal.
Wel werk ik graag met dikke schaaldelen van hardhout. Dus schulpen is van belang voor mij.
Maar ja die SC 2C heeft een roltafel van 'maar' 160cm, dus die is toch al snel wat kort als je echt mooie lange schaaldelen wilt schulpen.

Dus misschien moet ik maar van de CS 50 naar de CS 70 overstappen. Iets zwaarder en sterker.
En ik zag dat de nieuwe modellen extra pootjes hebben om de stabiliteit te vergroten.
Kost ook wel wat, voor een volledige set, maar is nog steeds goedkoper dan een formaatzaag van Minimax.

Keuzes, keuzes...
 
  • Leuk
Waarderingen: Albert M.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er zijn prima truckjes/jigs om het probleem van een roltafel die te klein is op te lossen. Youtube is je vriend. Ik wilde minimaal 250 cm voor de zaag maar ja zelf een klein formaatzaagje past niet in mijn schuurtje,
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik heb dit draadje over de minimax met interesse gelezen, want ik zit met het hetzelfde "dilemma". Ik ben hobbyist en heb al het nodige festool gereedschap, kleine lintzaag en een semi degelijke zaagtafel (helaas zonder roltafel). Hij is wat ouder (1994), maakt relatief veel lawaai, stofafzuiging is zozo en qua instellingen is het toch ook altijd wat behelpen. Dus ik blijf toch kijken naar een "echte" zaagmachine met roltafel (de minimax staat hoog op de lijst). Voor mij zou het wel een combi worden, want de schuur raakt anders aardig snel vol.

Net als de jij, verwerk ik ook niet heel veel plaatmateriaal. En het plaatmateriaal wat ik verwerk kan met de invalzaag of bij de gamma/bouwmaat op maat worden gezaagd. Als ik echter echt eerlijk ben, dan is het wel een beetje overkill, maar het is wel een zaag voor life :)

Maar naast mijn "wens" voor een echte tafelzaag, is er ook een stemmetje dat zegt, waarom koop je geen grote/goede lintzaag en een kleinere degelijke zaagtafel. Scheelt behoorlijk in de ruimte en centen en je bent net zo veelzijdig.

Ik heb er nog geen beslissing in genomen, mede omdat de wens voor een "echte" zaagtafel vrij sterk is ;)
Ik ben dus heel benieuwd naar jou overwegingen hierin?
 

tuoh

Oud hout
Die waren inderdaad top! Jammer dat de firma al jaren geleden gestopt is, de resten zijn toentertijd overgenomen door Robland.
Ook jammer dat Robland blijkbaar niks met de "toegevoegde waarde" gedaan heeft. Tenminste, je vind er toch niks van terug in hun gamma.

Knapp machines waren zonder meer even goed, of zelfs beter, dan Felder qua bouwkwaliteit. Kijk alleen al eens naar dat profiel onder de loopwagen!
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
heb inmiddels contact met de verkoper (net als een handelaar overigens), maar dat levert eerlijk gezegd nog niet direct een antwoord op mijn dilemma's ;)
 
Laatst bewerkt:

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Ja @Joost79 het zijn heerlijke afwegingen!
Een paar opmerkingen van mij:

1)
Heb ik écht een Minimax SC 2C nodig? Nee als ik eerlijk ben niet.
Maar ik kan het wel voor mezelf verkopen op dit moment.
Houtbewerken is voor mij een prachtige hobby. Het kost wat, maar het levert me een hoop plezier op en ik heb er ook serieuze kosten mee uitgespaard bij de verbouwing van mijn huis en het maken van meubels. Uit de verkoop van mijn huis heb ik nu wat overwaarde gehaald en daar wil ik een deel van aan nieuwe spullen besteden.

2)
De mobliteit van de CS 50 (of CS 70) was vroeger veel belangrijker voor mij dan nu. Mijn Festool CS 50 is echt top, maar mijn belangrijkste overweging is dat ik een stap zwaarder wil met mijn zaag, zoals eerder al geschetst door mij. Een stap naar de CS 70 is dat wel, maar het blijft in de marge, ten opzichte van een machine van ongeveer 350 kg.

Dus dan betaal ik wel veel meer voor een Minimax SC 2C, maar daar zet ik echt een stap mee. En ik ga er als hobbyist nog jaren veel plezier aan beleven.

3)
Ik keek ook naar de Hammer K3 Winner.
Maar MiniMax wint wat mij betreft vrij makkelijk als het gaat om de prijs van deze kleine formaatzagen. Mij leek Hammer in deze categorie opvallend hoog geprijsd.

4)
Import uit Duitsland lijkt wel erg aantrekkelijk. Van een Duitse winkel kreeg ik vandaag te horen dat het transport €390,- kost. Zelfs met die verzendkosten is dat nog steeds grofweg rond de 15% goedkoper dan als ik in Nederland koop. Ik moet er nog een excelsheetje van maken, maar op dit moment vind ik het echt een opmerkelijk prijsverschil. Nu even voor mijzelf afwegen wat service vanuit Duitsland of Nederland mij waard is. Maar ik overweeg toch de machine in Duitsland te bestellen.

5)
@Joost 79, jouw stemmetje heeft wel een punt he. Een leuke lintzaag met een prima zaagtafel is een hele mooie combinatie, waar je veel mee gedaan krijgt. Praktisch en wat goedkoper... maar ja die MiniMax knaagt he... :D. Voor mij geeft de doorslag dat ik nu wat meer ruimte heb dan de afgelopen jaren. Financieel en qua vierkante meters past een MiniMax eindelijk in het budget. En dat zijn stevige argumenten om het wel te doen. Anders zou ik gewoon met de CS50 of eventueel een tweedehands CS70 doorgaan, ook met veel plezier.

Nou, ik ga er nog maar eens over slapen....
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Is een roltafel een must voor je? Want anders kan ik je zeer zeker een Harvey aanbevelen! En met mij nog meerdere tevreden gebruikers hier op het forum.
Een zeer sterke zaag, schulpen van 5 cm eiken is geen probleem, bijna alsof je 18mm MDF zaagt.
Zie o.a. mijn topic over de HW110SE-30.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.