Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 tot 24 van de 24
    Klinkt heel goed, Wim! Toch nog één onduidelijkheidje.

Je schrijft: "Neem een kaarsrecht blokje (bijvoorbeeld een bankpasje) en schuif dat langs de af te tekenen vlakken, terwijl je met een balpen () rondom een lijn op de mal zet."

Mijn vraag: Hoe vaak herhaal je deze omtrektekening van het blokje? Of schuif je het blokje steeds één blokje-breedte op, zodat de linkerlijn van de ene omtrek de rechterlijn van de volgende is?
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerflander Bekijk Berichten
    Klinkt heel goed, Wim! Toch nog één onduidelijkheidje.

Je schrijft: "Neem een kaarsrecht blokje (bijvoorbeeld een bankpasje) en schuif dat langs de af te tekenen vlakken, terwijl je met een balpen () rondom een lijn op de mal zet."

Mijn vraag: Hoe vaak herhaal je deze omtrektekening van het blokje? Of schuif je het blokje steeds één blokje-breedte op, zodat de linkerlijn van de ene omtrek de rechterlijn van de volgende is?

Oo, er is hier weer typisch sprake van een misverstand dat kan optreden bij geschreven en gelezen tekst.
    Wat ik bedoelde, is dat je niet de omtrek van het blokje/bankpasje tekent op de mal, maar de omtrek van de traptrede.

Je schuift de ene kant van het blokje langs (bijvoorbeeld) het vertikale schopboord, terwijl je de pen meetrekt tegen de andere kant van het blokje.
    Zo krijg je een lijn op de mal, die exact een blokjesbreedte van het schopboord loopt.
    Vervolgens ga je de hoek om en schuif je het blokje langs de trapbomen, waarbij weer een penstreep op de mal komt, exact een blokjesbreedte van de trapbomen.
    Daarna de voorkant: idem.
    Zo ontstaat rondom op de mal een getekende vorm, die exact een blokjesbreedte naar binnen ligt.

Echt exact is het natuurlijk niet, want eigenlijk moet je rekenen met de blokjesbreedte plùs de pendikte. Scheelt ongeveer een halve mm. Maar die pendikte kun je corrigeren als je, mèt het blokje, de lijn op de mal weer overzet op het nieuwe hout.

Tja, het blijft tekst hè. Ik zal es kijken of ik een foto kan maken die de zaak verduidelijkt.
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Berghout scheepswerk Bekijk Berichten
    Je schuift de ene kant van het blokje langs (bijvoorbeeld) het vertikale schopboord, terwijl je de pen meetrekt tegen de andere kant van het blokje.
    pasvoegen, noemen we dat.

Aha! Foto niet nodig, je nieuwe tekst maakt het voor mij geheel duidelijk. Dankjewel.
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Forum Rechten