Traptreden met radius aan voor en achterkant bekleden met betonplex

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Klinkt heel goed, Wim! Toch nog één onduidelijkheidje.

Je schrijft: "Neem een kaarsrecht blokje (bijvoorbeeld een bankpasje) en schuif dat langs de af te tekenen vlakken, terwijl je met een balpen () rondom een lijn op de mal zet."

Mijn vraag: Hoe vaak herhaal je deze omtrektekening van het blokje? Of schuif je het blokje steeds één blokje-breedte op, zodat de linkerlijn van de ene omtrek de rechterlijn van de volgende is?
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Klinkt heel goed, Wim! Toch nog één onduidelijkheidje.

Je schrijft: "Neem een kaarsrecht blokje (bijvoorbeeld een bankpasje) en schuif dat langs de af te tekenen vlakken, terwijl je met een balpen () rondom een lijn op de mal zet."

Mijn vraag: Hoe vaak herhaal je deze omtrektekening van het blokje? Of schuif je het blokje steeds één blokje-breedte op, zodat de linkerlijn van de ene omtrek de rechterlijn van de volgende is?


Oo, er is hier weer typisch sprake van een misverstand dat kan optreden bij geschreven en gelezen tekst.
Wat ik bedoelde, is dat je niet de omtrek van het blokje/bankpasje tekent op de mal, maar de omtrek van de traptrede.

Je schuift de ene kant van het blokje langs (bijvoorbeeld) het vertikale schopboord, terwijl je de pen meetrekt tegen de andere kant van het blokje.
Zo krijg je een lijn op de mal, die exact een blokjesbreedte van het schopboord loopt.
Vervolgens ga je de hoek om en schuif je het blokje langs de trapbomen, waarbij weer een penstreep op de mal komt, exact een blokjesbreedte van de trapbomen.
Daarna de voorkant: idem.
Zo ontstaat rondom op de mal een getekende vorm, die exact een blokjesbreedte naar binnen ligt.

Echt exact is het natuurlijk niet, want eigenlijk moet je rekenen met de blokjesbreedte plùs de pendikte. Scheelt ongeveer een halve mm. Maar die pendikte kun je corrigeren als je, mèt het blokje, de lijn op de mal weer overzet op het nieuwe hout.

Tja, het blijft tekst hè. Ik zal es kijken of ik een foto kan maken die de zaak verduidelijkt.
Wim.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.